God afton.
På vilket sätt funkar det inte? Får du inte upp några dialogfönster alls? Eller verkar den installera, men läser inte upp någonting?Hans Linde skrev:Okay, då har jag "installerat" Talsyntesen "version kvällen 12/10" i min huvudPC.
Å vet du vad......det funkar inte......Suck.![]()
Jag har gjort en del felsökningar. Mplayer och Xdialog har installerats, med mera.
Det här är en Ubuntu-i386, som är nyinstallerad (och uppdaterad). Troligen Metacity.
Ska vi övergå till denna eller finns det mera att göra på gårdagens verk, så jag ska
vara kvar på AMD64n?
Det är lika bra att försöka få det att fungera på så många olika datorer som möjligt med en gång. Om vi kommer fram till vad som kan gå fel så ska jag försöka ordna så att det kommer ett meddelande om att man saknar t.ex. Xdialog och mplayer (och vad mer som nu kan tänkas fattas).Hans Linde skrev:Men åter igen, det kan vänta, om det inte är så att du vill ha det utväderat parrallellt?
Fast isf kanske jag även ska rigga upp "i386/Compiz"?
Då får vi testa löst från terminalen igen. Vi kan ju börja med att se efter om espeak reagerar:Hans Linde skrev:Fönster och kopplingar är ok. Det har jag kontrollerat.
Det är ljudet som saknas.
Kod: Markera allt
echo hejsan | espeak -v mb-sw1
Jo, det är forftfarande mplayer i bakgrunden. Men den behöver inte längre ha scaletempo, så en version från Synaptic borde inte vara några problem. Att vi använder mplayer istället för t.ex. aplay (som finns från början) har med pause-funktionen att göra.Hans Linde skrev:Så i i386/Metacity har troligen gjort misstaget att installer Mplayer från Synaptic, som förra gången.
Å andra sidan kanske problemen med versioner var kopplat till AMD64?
Jag antar att det fortfarande är Mplayer i bakgrund, även om vi nu har Mbrola?
talsyntes.sh använder en mbrola som den installerar i katalogen ~/.talsyntes/. Det kanske är den som av någon anledning inte riktigt vill. Försök med detta:Hans Linde skrev:hans@hans-ubuntu:~$ mbrola -h
hans@hans-ubuntu:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw1/sw1 /usr/local/share/mbrola/sw1/TEST/lukas.pho lukas.wav
hans@hans-ubuntu:~$ aplay lukas.wav
Playing WAVE 'lukas.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Rate 16000 Hz, Mono
hans@hans-ubuntu:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw2/sw2 /usr/local/share/mbrola/sw2/TEST/ofelia.pho ofelia.wav
hans@hans-ubuntu:~$ aplay ofelia.wav
Playing WAVE 'ofelia.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Rate 16000 Hz, Mono
hans@hans-ubuntu:~$
echo hejsan | espeak -v mb-sw1 >test.pho
~/.talsyntes/mbrola -e ~/.talsyntes/voices/sw1:* test.pho test.wav
aplay test.wav
Det finns inget som hindrar oss. Det kommer en ljudström till mplayer precis som tidigare. Den kan mplayer gör precis vad den vill med, t.ex. använda scaletempo på. Enda skillnaden är att ljudströmmen nu kommer från mbrola istället för från festival, men det vet mplayer ändå ingenting om.Hans Linde skrev:Går det att anväda Scaletempo på Mbrola rösterna?
Vad finns i katalogen ~/.talsyntes nu?Hans Linde skrev:Det här funkar fint:
echo hejsan | espeak -v mb-sw1 >test.pho
~/.talsyntes/mbrola -e ~/.talsyntes/voices/sw1:* test.pho test.wav
aplay test.wav
ls -l ~/.talsyntes