mappo skrev:
_Metod A_
A.1. Undo omdöpning.
A.2. Få Linux (via smb4k) att tolka XP:s teckentabell (8859-1?)
mappo skrev:
Helst metod A alltså.
A.1 Undo omdöpning
Jag misstänker att XP inte använder iso-8859-1, men vet inte vad i så fall. Men det kan gå att ta reda på, genom att lusläsa inställningar eller läsa allt om det på internet, eller göra en massa exeperiment (A.1.a). När vi vet så kan vi göra ett script på Linux Laptop som hittar alla filer med uft8 i namnet (A.1.b) och döper tillbaks dem (A.1.c). (Det kanske går att göra ett script på XP också, eller redan finns ett program för det på XP, men det vet jag inget om.)
(Jag hittar inget i utf8-migration-tool's källkod eller på nätet om att den sparar en logg av vad den gjort. Annars hade en logg underlättat avsevärt. Bug-rapport?)
A.1.a Ta reda på encoding i XP
Skapa en fil på XP Server (direkt på den eller via en XP-klient,
inte via Linux Laptop) som har flera exotiska tecken i filnamnet, tex "räksmörgås-é-gôtt.txt". Skapa den gärna i en katalog där det inte finns några andra filer.
Om du listar filen via Linux Laptop med
så bör den se konstig ut. Sen kan man testa vad teckenset den har genom att prova att konvertera från en massa olika teckenset tills det ser bra ut. (Detta ändrar inga filnamn utan visar bara lyckade eller misslyckade översättningar i terminalfönstret.)
Kod: Markera allt
ls /path/till/xp/och/nämnda/katalog | iconv -f ISO_8859-1 -t UTF-8
ls /path/till/xp/och/nämnda/katalog | iconv -f MS-ANSI -t UTF-8
ls /path/till/xp/och/nämnda/katalog | iconv -f CP850 -t UTF-8
...
Du skulle kunna fortsätta att testa alla teckenkodningar som visas med
men det är många, så om du inte hittat rätt efter några tiotal försök måste nån som kan XP tala om hur man kollar det på datorn. Eller så får du göra en loop som kollar alla.
När du har hittat en teckenkodning ska du använda den i A.1.c nedan. (Obs, det behöver inte vara den teckenkodning som XP använder internt, utan det som XP ser ut att använda när man tittar genom smb, med aktuella smb-inställningar i XP Server och Linux Laptop. Det är den som behöves om vi ska döpa tillbaka filnamnen på XP via Linux Laptop.)
A.1.b Hitta berörda filer
(to do: skriv nåt om "find /path/till/xp" och -print0 eller grep)
A.1.c Döpa tillbaka filerna
(to do: nåt med
convmv och kanske också find /path/till/xp och -print0 och xargs)
(to do: skriv nåt om att testa med en (1) fil innan konvertera alla filer)
A.2 Få Linux (via smb4k) att tolka XP:s teckentabell
(to do: skriv nåt om att jag inte kan smb och att nån annan får svara)