I OS X finns det två sätt att installera program. Det ena är att dra ett programpaket från en disk eller liknande rakt över på hårddisken. Oftast drar man över det till programmappen men dom flesta program verkar kunna köras från var som helst, t.ex. direkt från skrivbordet.
Jag har uppfattat det som att ett sådant program har rätt begränsade möjligheter att mekla med systemet utan som mest får skapa sin konfigurationsmapp och mekla i den. Detta gör att ett sånt program inte kan bråka med systemet och/eller smyga omkring i bakgrunden vilket tar bort risken mer eller mindre helt att på detta sätt 'smyga' in typ virus eller anna 'skit' i systemet.
Den andra typen av installation i OS X är via en pkg-fil där man i dom flesta fall måste skriva in sitt systemlösen - alltså motsvarande SUDO i Ubuntu - men å andra sidan så tillåter man dåinstallationsprogrammet att göra 'vad det vill' med systemet och detta blir ju såklart betydligt osäkrare & en hyfsat enkel väg in att plantera virus eller liknande.
Den här varianten uppfattar jag vara mer lik att installera program i GNU/Linux men osäkerheten - att ge SUDO till vad som t.ex. kan vara en fejkad installation av nåt - försvinner ju helt då man installerar ur förråden som man ju i 99% gör i Ubuntu m.fl distar.
Så...
Varför används inte nåt liknande .app-filerna i OS X i GNU/Linux?
Det känns ju som en sån begränsad access som ett sånt program får gör det säkert att installera. Det enda som ju finns är deb-formatet som ju jag uppfattar som en pkg-fil i OS X - och många GNU/Linux kunniga är ju väldigt emot sajter som t.ex. getdeb just för att man ju ger SUDO till nåt som man inte kan vara 100% säker på är ett riktigt paket och att få vana på att installera deb-filer öppnar för ett fortsatt & framtida osäkert beteende. Jag säger inte alls emot detta och undrar då som jag sa, varför man inte använder nåt motsvarande .app-filerna i OS X som då verkar vara ett betydligt säkrare alternativ.
Sen...
...har jag ytterligare en frågeställning, vilken är i samma område men angår OS X - och alltså inte har att göra med min första frågeställning alls. Och denna fråga hör ju såklart inte hemma här i forumet men kanske kan besvaras eftersom vi ändå är inne på ämnet. Så helt utan tvång att svara på Mac-relaterad dynga placerad i fel forum undrar jag med lätt röda kinder...
Varför har paket OS X aldrig några beroenden?
För jag tycker, vad man än installerar i Ubuntu så har ju huvudpaketet oftast det, ett eller flera beroenden till andra paket... Bara undrar & hoppas nån vet, hehe...