USB-modem - detektera och installera LÖST

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

USB-modem - detektera och installera LÖST

Inlägg av PloppFlopp »

Jag har ett Huawei E220-modem som jag inte kan installera. Det största problemet är att det inte upptäcks av någon nätverkshanterare. (har provat den inbyggda och wicd). Finns det någon "enhetshanterare" i Ubuntu 8.04 där hårdvaran listas. Vad jag läst i forumet kan tydligen modemet uppfattas som ett extraminne.

Andra USB-enheter fungerar bra och modemet fungerar klockrent i Windows. Jag har sett en hel del inlägg då det gäller att få igång detta modem - finns det någon officiell guide som "alltid" fungerar"
Senast redigerad av 1 PloppFlopp, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: USB-modem - detektera och installera

Inlägg av Cadryc »

Hur har det gått?

Jag har inte testat själv, men Bossiemans guider brukar va riktigt bra, har du kollat http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... frn-3.html
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Peter111
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Peter111 »

Hade samma problem med Hardy, installerade interpid och allt fungerar perfekt. Dator är Asus Aspire One och modem från 3. Jag har hd versionen så linux får samsas med xp. Dock så fort "skarpa versionen" kommer ut får xp kicken!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag har haft problem både i Hardy och Intrepid, allt funkar dock klockrent så fort jag skapade filen /etc/udev/rules.d/99-huawei.rules enligt instruktioner i den här tråden:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... uawei+e220

Med den funkar det både i Hardy och Intrepid för mig.

/MIcke
PloppFlopp

Inlägg av PloppFlopp »

Ursäkta det sena svaret, jag gav nästan upp ett tag. Mobilt bredband är tydligen betydligt enklare i 8.10 men jag gjorde som så att jag plockade hem applikationen från Vodafone och efter en del trixande så sparkade det hela igång och är nu hur stabilt som helst, även i 8.04. Det enda som inte fungerar nu är mätningen av trafikvolymen. Eftersom jag har en gräns på 1 GB så är den ju av visst intresse. Ska skicka ut en fråga på forumet men anser denna fråga löst. Tack för hjälpen och andra förslag om jag uppgraderar till 8.10.

Peter
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"