Filerna i Vista?? [LÖST]
Filerna i Vista?? [LÖST]
Tjenna!!
Jag installerade Ubuntu idag och det fungerar skitbra! förutom en liten detalj, jag installerade det på min laptop som hade Vista innan, och nu kan jag inte komma åt vista alls, inte heller allting som jag har på datorn vad gäller, spel, bilder m.m. - tänkte om någon vet hur jag kommer åt allt detta via ubuntu? Jag kan nämnligen inte välja operativsystem när jag startat datorn, utan det blir ubuntu direkt...
Tack på förhand, Sebastian.
Jag installerade Ubuntu idag och det fungerar skitbra! förutom en liten detalj, jag installerade det på min laptop som hade Vista innan, och nu kan jag inte komma åt vista alls, inte heller allting som jag har på datorn vad gäller, spel, bilder m.m. - tänkte om någon vet hur jag kommer åt allt detta via ubuntu? Jag kan nämnligen inte välja operativsystem när jag startat datorn, utan det blir ubuntu direkt...
Tack på förhand, Sebastian.
Senast redigerad av 1 smellbone, redigerad totalt 12 gånger.
Re: Filerna i Vista??
Välkommen
Börja med att kopiera in följande kommando i terminalen som du hittar under Program > Tillbehör
och kopiera in svaret här i tråden.
När du får en förfrågan om lösenord så anger du det som du använder när du loggar in.
Själv kommer jag att vara borta större delen av dagen men det finns säkert nån som kommer att hjälpa dig.

Börja med att kopiera in följande kommando i terminalen som du hittar under Program > Tillbehör
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
När du får en förfrågan om lösenord så anger du det som du använder när du loggar in.
Själv kommer jag att vara borta större delen av dagen men det finns säkert nån som kommer att hjälpa dig.
sebastian@sebastian-laptop:~$ sudo fdisk -l
[sudo] password for sebastian:
Sorry, try again.
Disk /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x2103f549
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 36641 294318801 83 Linux
/dev/sda2 36642 38913 18249840 5 Extended
/dev/sda5 37778 38913 9124888+ 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda6 36642 37777 9124857 82 Linux swap / Solaris
Partition table entries are not in disk order
sebastian@sebastian-laptop:~$
detta är svaret som jag fick
tack på förhand
Sorry, try again.
Disk /dev/sda: 320.0 GB, 320072933376 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 38913 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x2103f549
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 36641 294318801 83 Linux
/dev/sda2 36642 38913 18249840 5 Extended
/dev/sda5 37778 38913 9124888+ 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda6 36642 37777 9124857 82 Linux swap / Solaris
Partition table entries are not in disk order
sebastian@sebastian-laptop:~$
detta är svaret som jag fick

Du har alltså en hårddisk på 320GB.
På den så finns det en primär partition:
sda1 . format=ext3 . på 295GB
Sen så finns det en utökad partition sda2 som innehåller 2st logiska partitioner:
sda5 . format=swap . på 9GB
sda6 . format=swap . på 9GB
Partitionen sda1 innehåller alltså hela Ubuntu's operativsystem inkl /home.
Sen har du av nån anledning 2st swap, båda på 9GB.
Däremot finns inget Vista på den disken så det ser tyvärr ut som att du har installerat över Vista. Det kan hända om man kör manuell installation och är oförsiktig. Så det är anledningen till att Vista inte dyker upp i din bootmeny.
På den så finns det en primär partition:
sda1 . format=ext3 . på 295GB
Sen så finns det en utökad partition sda2 som innehåller 2st logiska partitioner:
sda5 . format=swap . på 9GB
sda6 . format=swap . på 9GB
Partitionen sda1 innehåller alltså hela Ubuntu's operativsystem inkl /home.
Sen har du av nån anledning 2st swap, båda på 9GB.
Däremot finns inget Vista på den disken så det ser tyvärr ut som att du har installerat över Vista. Det kan hända om man kör manuell installation och är oförsiktig. Så det är anledningen till att Vista inte dyker upp i din bootmeny.
- notwist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
/dev/sda2 då, kan inte det vara windows?
vill först tacka för er tid! men tyvärr verkar det som om Vista har blivit överskört av ubuntu... men jag undrar om det finns någon möjlighet att återfå alla spel och musik som fanns under vista? eller är det HELT förlorat?
Tack på förhand, Sebbe
Tack på förhand, Sebbe
- notwist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det är tekniskt möjligt att möjligtvis få tillbaka en del, men det är så mycket krångel och framför allt ganska svårt så jag tror inte det är att tänka på. Men om du trots allt vill försöka får du leta upp något bra data recovery-program och ta det därifrån.smellbone skrev:vill först tacka för er tid! men tyvärr verkar det som om Vista har blivit överskört av ubuntu... men jag undrar om det finns någon möjlighet att återfå alla spel och musik som fanns under vista? eller är det HELT förlorat?
Tack på förhand, Sebbe
Hade jag vart du hade jag nog snarare börjat ladda ner all musik igen...
EDIT jag har gjort samma fel som du i min nybörjarperiod och man lär sig bäst genom att bränna sig. Ett tips i framtiden är att om du är osäker, installera Ubuntu med Wubi så slipper du oroa dig för att paja något.
Partitionen sda2 är bara en behållare som innehåller de två logiska partitionerna, eller mer korrekt uttryckt logiska volymerna, sda5 och sda6.notwist skrev:/dev/sda2 då, kan inte det vara windows?
Ja det ser ut så.smellbone skrev:vill först tacka för er tid! men tyvärr verkar det som om Vista har blivit överskört av ubuntu... men jag undrar om det finns någon möjlighet att återfå alla spel och musik som fanns under vista? eller är det HELT förlorat?
Möjligt att det finns nåt verktyg som kan rädda delar av innehållet i Vista men jag har ingen bra koll på det. Problemet är att nya data har skrivit över delar av Vista.
Det har skrivits en tråd om dararäddning:
Söker efter NTFS dataräddnings program
som du kan börja titta på.
Tack så mycket för all hjälp! Jag kommer troligen att börja ladda ner musiken igen är jag rädd men men, nu vet jag hur jag INTE skall göra nästa gång
Jag sätter [LÖST] på denna tråden nu.
Ha det bäst //Sebastian.

Jag sätter [LÖST] på denna tråden nu.
Ha det bäst //Sebastian.