Får inte kontakt till min dator

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
daata
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Får inte kontakt till min dator

Inlägg av daata »

Hej, jag vill köra remote desktop från jobbet(XP) till min dator hemma(kubuntu).
Problemet är att jag inte får någon uppkoppling till datorn.

Jag har testat med bårde tightvncserver och KRFB på Kubuntu.

Om jag testar att koppla upp mig till hemdatorn då jag har med mig min jobb-laptop hem så går det utmärkt - då båda ligger på samma nätverk, men då jag skall testa att koppla över internet så är allting stendött..

Jag kör tightvnc viewer som klient på XP.

Stegen jag gör;
1. starta VNC servern/tillåt inkommande i Krfb
2. Öppna portarna i Zyxel routern
2. skriv in min externa ip (som jag hittat från whatismyip.com) i tightvncviewer
Dött...

Jag gör samma sak med localhost och interna IP(inom nätverket), och då funkar det utmärkt.

Var kan jag börja felsökningen, jag misstänker ju att det är routern som spökar??????
Det konstiga är att http://www.gotomyvnc.com/ hittar min VNC server.

Om nån kunde hjälpa så skulle jag vara tacksam!
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Får inte kontakt till min dator

Inlägg av HOLMEN »

Det låter ju verkligen skitskumt. Men jag tror också att det är routern som spökar. Alt. att du bara har aktiverat att man får endast koppla upp sig på det lokala nätverket.
daata

Inlägg av daata »

HOLMEN skrev:Det låter ju verkligen skitskumt. Men jag tror också att det är routern som spökar. Alt. att du bara har aktiverat att man får endast koppla upp sig på det lokala nätverket.
Du menar aktivera endast lokalt i VNC servern, eller Krfb? Måste kolla upp det, men man tycker ju det vore standard att ha det tvärtom, dvs att tillåta allt, inte bara lokalt..

Detta är bland de enda sakerna jag har att klaga på "linux" sen jag bytte från Windows i.o.m. Hardy Heron. Detta, och hur man fixar flera displayer/TV-out som jag inte fått igån, men det är en annan fråga...
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Jag menade tvärtom, beklagar min oklarhet. Man ska ju som sagt, tillåta allt och inte bara lokalt.

Beklagar dina problem. Ditt andra problem finner du säkert svar på här på forumet. Många som undrat.
daata

Inlägg av daata »

Nu lyckades jag åstadkomma det jag ville! Lösningen var att konfigurera mitt Zyxel modem/router till "Bridged" istället för "Routing" - vet inte vad detta innebär i praktiken, men nu fungerar det finfint!

Bara att vänta på 8.10 nu så åker windows ut. Nu har jag kört in Hardy med Wubi i Windows, men de gånger jag behöver köra windows applikationer idag så gör jag detta genom VirtualBox, har haft igång Vista som ligger på "dualboot" max 10 ggr sedan jag installerade Hardy. Snacka om att datorn går segt i Vista i jämförelse med Kubuntu... ???

Tack för hjälpen
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Härligt att det fixade sig. Med det nya läget så får du det externa internet IPt direkt till din dator.

Jo, visst är det så. Vista är helt skit och XP är för osäkert.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

daata skrev:Nu lyckades jag åstadkomma det jag ville! Lösningen var att konfigurera mitt Zyxel modem/router till "Bridged" istället för "Routing" - vet inte vad detta innebär i praktiken, men nu fungerar det finfint!
Bridged betyder att du kopplar bort routern, och istället för en NAT-ad (lokal) IP-adress så får du den publika IP-adressen direkt in till din dator.

Problemet är att en router/brandvägg inte släpper in trafik utifrån om du inte tillåter det, nåt som du måste konfigurera i routern. Det enda sättet som jag har fått det att fungera är att aktivera DMZ (Internet) i routern mot datorn ifråga.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"