Konfiguering av verlihub

Användarvisningsbild
notwist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Konfiguering av verlihub

Inlägg av notwist »

Hej!

Jag har fått igång verlihub på min serverburk (8.04 server) och det funkar bra, förutom en mindre detalj. När jag kopplar upp till hubben vill den overrida vilket ip jag har i DC++, i serverns ögon har jag nämligen 192.168.3.50. Det blir ju naturligtvis problem när jag ska koppla upp till andra, och den accepterar inte att jag ställer in mitt riktiga IP utan ger då felet att jag har skrivit i en ogiltlig IP-adress.

Naturligtvis är det bara jag som har detta problem eftersom jag sitter på samma interna nätverk som hubben, men det måste ju rimligtvis finnas någon konfigurering att göra så att hubben bara ger fan i att bry sig om vad folk rapporterar för IP. Har dock inte kunnat hitta något om detta på Google eller i config-filerna, men det verkar ju helt otroligt att det skulle vara en obligatorisk inställning.

Är det någon som har någon erfarenhet av verlihub eller har några andra tankar på hur man bör göra?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Konfiguering av verlihub

Inlägg av HOLMEN »

Men du att hubben visar att den har det IP:et eller att du har det på din dator som är uppkopplad till hubben?

Ifall det är hubben så ska du testa med att koppla upp dig till hubben via dess internet IP. Alltså det som routern får (jag jag antar att du har en router då du har ett internt IP).

Skulle problemet kvarstå så finns det nog inte så mycket att göra. Kanske stänga av routerns DNS funktion, men det är ju onödigt. Har du bara nödvändig port öppen mot internet så ska det väl gå iallfall?
Användarvisningsbild
notwist

Inlägg av notwist »

HOLMEN skrev:Men du att hubben visar att den har det IP:et eller att du har det på din dator som är uppkopplad till hubben?
Mitt ip är 192.168.3.50. Hubben (som även är min router) har 192.168.3.1
HOLMEN skrev:Ifall det är hubben så ska du testa med att koppla upp dig till hubben via dess internet IP. Alltså det som routern får (jag jag antar att du har en router då du har ett internt IP).
Har prövat att koppla upp till externa IP:t men hubben ser fortfarande mitt interna ip
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Okej, då är jag med.

Nu när jag tänker efter så hade jag nog samma problem när jag hade en hubb uppe. Vad händer om du skriver in det IP som hubben anser rätt, då?
Användarvisningsbild
notwist

Inlägg av notwist »

HOLMEN skrev:Okej, då är jag med.

Nu när jag tänker efter så hade jag nog samma problem när jag hade en hubb uppe. Vad händer om du skriver in det IP som hubben anser rätt, då?
Hur menar du? Det IP:t som hubben anser rätt är ju mitt interna, och då kan ju folk omöjligt koppla upp till mig.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Hmmm. Om du öppnar den porten som krävs för att ladda ned så ska de andra kunna ladda av dig iallafall. Annars får du ställa in dig som passive.
Användarvisningsbild
notwist

Inlägg av notwist »

HOLMEN skrev:Hmmm. Om du öppnar den porten som krävs för att ladda ned så ska de andra kunna ladda av dig iallafall. Annars får du ställa in dig som passive.
Men vad snackar du om? De får ju ip:t "192.168.1.2" av mig, det kan ju omöjligt fungera. Ja, jag vet att jag kan köra passive och det är det jag gör men jag skulle vilja inte göra det eftersom det är ett idiotiskt problem till att börja med.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Har du testat hur detta faktiskt påverkar delningen? Men det är rätt, men måste ju annars kunna påtvinga en ändring så att hubben ger fan i att gnälla på ditt IP.
Användarvisningsbild
notwist

Inlägg av notwist »

HOLMEN skrev:Har du testat hur detta faktiskt påverkar delningen? Men det är rätt, men måste ju annars kunna påtvinga en ändring så att hubben ger fan i att gnälla på ditt IP.
Ja och det var ju precis det jag ville veta från början ;) tycker det verkar ytterst märkligt att det inte finns något alternativ att stänga av denna funktion.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Inte direkt svar på din fråga men jag kan tipsa om PtokaX som används till 95% av alla. Det är litet och enkelt. Väldigt smidigt om du kör det i Linux då du slipper MySQL etc som du lär dras med om du ska ha Verlihub.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
notwist

Inlägg av notwist »

Hund skrev:Inte direkt svar på din fråga men jag kan tipsa om PtokaX som används till 95% av alla. Det är litet och enkelt. Väldigt smidigt om du kör det i Linux då du slipper MySQL etc som du lär dras med om du ska ha Verlihub.
Ok, jag ska kolla upp det. Tack!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"