Spara i terminalen? [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Spara i terminalen? [LÖST]

Inlägg av prafjessor »

Hej,

Med hjälp av Tilda använder jag mig av terminalen som ett anteckningsblock på skrivbordet. Jag undrar om det finns nåt sätt att spara dessa anteckningar jag gör till en textfil nånstans i hemkatalogen.

Ex: Jag sitter och jobbar vid min dator, kommer på att jag måste köpa mjölk. Skriver i terminalen: köp mjölk! När jag sedan stänger av mina program så står det i terminalen på skrivbordet: köp mjölk! Jag gör som terminalen säger. Men om jag skriver någon längre anteckning skulle jag vilja spara den utan att behöva klippa och klistra in den i OO eller i en textfil, utan bara ange ett kort kommando.

Är det möjligt?
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Spara i terminalen?

Inlägg av Konservburk »

Jag vet inte riktigt om jag är med på vad du menar, men du kanske kan göra så här:

Kod: Markera allt

echo köp mjölk >>~/notes.txt
Vill du göra det lättare kan du skapa en enkel skalfunktion i din ~/.bashrc:

log()(echo "$*" >>~/notes.txt)
Sedan räcker det att skriva:

log köp mjölk
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Konservburk skrev:Jag vet inte riktigt om jag är med på vad du menar, men du kanske kan göra så här:

echo köp mjölk >>~/notes.txt
Vill du göra det lättare kan du skapa en enkel skalfunktion i din ~/.bashrc:

log()(echo "$*" >>~/notes.txt)
Sedan räcker det att skriva:

log köp mjölk
Det var precis det här jag menade, stort tack.

Problem: kan man göra skalfunktionen "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" bestående? Nu funkar den bara så länge terminalen är på, när jag startar om den måste jag göra om processen. Jag har skrivit in "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" i terminalen som ett kommando, måste jag in i själva .bashrc och peta manuellt?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

prafjessor skrev:Problem: kan man göra skalfunktionen "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" bestående? Nu funkar den bara så länge terminalen är på, när jag startar om den måste jag göra om processen. Jag har skrivit in "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" i terminalen som ett kommando, måste jag in i själva .bashrc och peta manuellt?
Precis. Du måste lägga in den i ~/.bashrc (eller motsvarande) om du vill att den ska finnas när du startar en ny terminal.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Konservburk skrev:
prafjessor skrev:Problem: kan man göra skalfunktionen "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" bestående? Nu funkar den bara så länge terminalen är på, när jag startar om den måste jag göra om processen. Jag har skrivit in "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" i terminalen som ett kommando, måste jag in i själva .bashrc och peta manuellt?
Precis. Du måste lägga in den i ~/.bashrc (eller motsvarande) om du vill att den ska finnas när du startar en ny terminal.
Åh, nu funkade det perfekt. Tack så mycket!
David Andersson

Re: Spara i terminalen? [LÖST]

Inlägg av David Andersson »

Om du har oturen att jobba nånstans där tid är viktigt, så kan det vara praktiskt att tidsstämpla anteckningarna. T.ex så här:

log () (echo "$(date '+%Y-%m-%d %H:%M') $*" >>~/notes.txt)
log Berit ringde
log KillerApp.java färdig

blir i textfilen

2008-10-12 11:37 Berit ringde
2008-10-12 11:39 KillerApp.java färdig

[Ursäkta att jag svarar på en tråd som är [Löst]]
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"