Var ligger installerade program?

tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Var ligger installerade program?

Inlägg av tops »

Har installerat ett program, men jag kan inte hitta det. Så hur gör jag för att leta upp det?
Som van windowsanvändare brukar man ange en katalog att lägga på, vanligtvis c:/program och sen finns de med på startmenyn.
Men här så känns det inte som man har samma koll. Och i vilken katalog installeras program i?
Bowmore

Re: Var ligger installerade program?

Inlägg av Bowmore »

Det är organiserat på ett annat sätt och mer ordnat.

Starta upp Synaptics och sök reda på programmet (paketet) ifråga som du installerat. Därefter högerklickar du på den raden och väljer Egenskaper. Där har du sen all info du behöver.
peswe
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av peswe »

Bowmore skrev:Det är organiserat på ett annat sätt och mer ordnat.
Som nybörjare med Ubuntu förstår jag inte vad som avses med "mer ordnat"...
Jag Kikade på egenskaperna för några installerade program och jag tycker att installationerna var spridda över i stort sett HELA filsystemet.

/Peter
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Man har mer koll, men jag kan förstå känslan. Det kallas ovana. Det du måste förstå är att linux/ubuntu till skilland mot t.ex. windows fortfarande är, och kommer förmodligen alltid att vara lika mycket textbaserat som GUI baserat. Det resulterar också i att många appliaktioner du kan installera är, just det, textbaserade. Då hittar du dem via terminalen.
Annars finns dom för det mesta på menyn. I debian/ubuntu finns ganska klara regler om när/hur ett program som *är* GUI baserat skall finnas tillgängligt i ett meny system, så det bör för det mesta inte misslyckas.
När du lägger till program kan du ju faktiskt välja sådana med just ett "GUI", när du använder "lägg till / ta bort program".
Jag Kikade på egenskaperna för några installerade program och jag tycker att installationerna var spridda över i stort sett HELA filsystemet.
Dom *är* Spridda över hela filsystemet. Det finns mycket klara regler för var saker och ting hamnar.
C:\Program\<namn> samlar allt i en katalog. I gnu/linux fungerar det oftast så att eftersom många program (etc.) arbetar "mot" varandra, allt för att slippa "uppfinna hjulet igen", så har program inte alltid sin egen plats (t.ex. /bin för alla körbara programfiler), men har ofta underkataloger för dokumentation (/usr/share/doc/<namn>), konfiguration (/etc/<namn). Ofta finns också inställningar för användare i ens hemkatalog (.local/share/vlc), ungefär som %APPDATA% i windows.
Allt installerat finns lagrat i en databas, så du kan alltid ta reda på exakt vad det är för fil du tittar på, om du skulle undra.

Är det någonting specifikt du undrar över? Har du hittat programmet du sökte? Om inte, vad var det för program?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

peswe skrev:
Bowmore skrev:Det är organiserat på ett annat sätt och mer ordnat.
Som nybörjare med Ubuntu förstår jag inte vad som avses med "mer ordnat"...

/Peter
Kanske var det fel ordval från min sida.
Vad jag syftade på var dels att saker och ting har sin plats i strukturen fast på ett lite annorlunda sätt än i Windows. Mer om Linux struktur kan du läsa t.ex här.

Sen kan du med t.ex Synaptics på ett enkelt sätt få reda på
- vilka filer som programmet består av
- var de ligger i strukturen
- beroenden som programmet kräver
mm

Du har alltså full koll här vilket inte är fallet i Windows.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag känner igen känslan att vara vilse i filsystemet, gjorde precis likadant när jag var ny med Ubuntu. Jag kände sig lite maktlös, när jag egentligen bara försökte se en struktur som jag var van vid. Strukturen är som sagt annorlunda, och när man vänjt sig vid den så ter det sig väldigt praktiskt.

Väldigt enkelt förklarat, såsom jag har förstått det (med en uppsjö av reservationer) : programmen är nästan alltid uppdelade i paket, och olika program kan delvis använda samma paket (inga problem eftersom det är öppen källkod). Så istället för att ha flera filer med samma funktioner i diverse programspecifika mappar, så samlas paketen i paketspecifika mappar. För att hålla koll på allting har man en pakethanterare, tex Synaptic. Detta har flera fördelar, tex så behöver inte enskilda program bli så stora eftersom delar av programmet är gemensant med andra program.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

tops skrev:Har installerat ett program, men jag kan inte hitta det. Så hur gör jag för att leta upp det?
Som van windowsanvändare brukar man ange en katalog att lägga på, vanligtvis c:/program och sen finns de med på startmenyn.
Men här så känns det inte som man har samma koll. Och i vilken katalog installeras program i?
Om du installerar program genom att gå till Program -> Lägg till/ta bort, så kommer alla dom programmen att hamna i lämplig kategori under Program. Så behöver inte vara fallet om du installerar via Pakethanteraren.

Sedan har ju Linux, som sagts, sitt sätt att organisera saker. De flesta program du installerar vi Lägg till/ta bort eller Pakethanteraren lägger den körbara filen i /usr/bin. De filer som styr programmet (konfigurationsfilerna) brukar hamna i /etc/programmets_namn.

Om du vill veta var den körbara filen ligger skriver du följande i ett terminalfönster (Du öppnar en terminal genom Program -> Tillbehör -> Terminal). Men man måste då tänka på att namnet på den körbara filen kanske inte är helt identisk med programmets namn.

Kod: Markera allt

which programmet
Pröva t ex att leta upp Firefox.

which firefox
Det borde ge resultatet /usr/bin/firefox. Pröva att starta Firefox någon gång genom att i terminalen skriva just den sökvägen.
tops

Inlägg av tops »

Jag var lite snabb när jag skrev. Jag trodde jag gjort en installation, men den gick i själva verket inte igenom. Så nu har jag lite frågor angående det.
Vill intsllera ett program, det finns et gäng *.rmp filer och in som heter install. Kör jag /.install får jag göra lite val om vilka delar av programmet jag vill installera genom att svara y på frågorna. Så långt allt väl. Texten "The following components will be installed using cpio:" kommer upp och filerna jag valt för installation radas upp, jag svarar y på proceed och får till svar
"/bin/sh: Can't open /home/tops/Download/.../bin/INSTALL.norpm"
Det här med rpm vet jag inget om, men vad jag förstår funkar det inte riktigt på ubuntu. det finns en /bin fil och i den ligger lite filer som heter
cpio, install.norpm, rmp, rpm2cio, rmpq. Kan jag använda mig av dessa för att få in installationen och i så fall hur?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

RPM-filer är skapade för en annan variant av Linux, Red Hat Linux. Det funkar i t ex Fedora. Jag antar att du har hittat ett program på internet. Kan du på samma plats där du hittade rpm-filen även hitta en DEB-fil för samma program?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om man inte hittar några .deb-filer kan man konvertera rpm till deb med programmet Alien. Installera med

sudo apt-get install alien
Sen kör man i princip

alien paketnamn.rpm
det finns en massa växlar att använda som jag tyvärr inte vet så mycket om. Men man får iaf ut en .deb-fil.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Om du vill dela med dig av vilket program det gäller kanske vi kan hjälpa dig med att hitta den bästa lösningen för installation.

/Micke
tops

Inlägg av tops »

Allright, jag lyckas installera det nu via konvertering till deb. Men jag hittar inte programmet i nån meny, däremot i /usr/local. Därifrån går det att köri igång programmet. Kan jag manuellt lägga till det i tex Application ->Programering? Försökte skapa en genväg till skrivbordet, funar ej, kanske jag behöver vara root..
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Pröva att skapa en genväg i den övre panelen istället.

1. Högerklicka på ledig plats i panelen.
2. Välj "Lägg till i panelen".
3. Markera "Anpassad programstartare" och klicka på "Lägg till".
4. Gör sedan följande.
* Namen: namnet på programmet.
* Kommando: Klicka på "Bläddra" och leta upp ditt program i /usr/local.
* Kommentar: Skriv en kort kommentar.
Klicka på OK.
5. Nu borde det dyka upp en ikon av något slag i panelen. Klicka på den för att se om programmet startar.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Om du vill stoppa in programmet under menyer så

- Högerklicka på menydelen i panelen
- Välj Redigera menyer
- Markera Program i Menyer-listan i fönstret som kommer upp
- Tryck sen Ny post
- Fyll i Namn, Kommando och ev Kommentar
- Tryck på ikonen och välj en ikon för programmet
- Tryck OK

Sen kan du flytta den upp eller ner i Programmenyn

Är det t.ex ett spel så markera Spel istf Program så hamnar den i Spelmenyn.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"