Asus eee-box och Ubuntu 8.04

thpe4

Asus eee-box och Ubuntu 8.04

Inlägg av thpe4 »

Vet inte om det här är rätt ställe för lite info.

Jag har iaf en Asus eee-box med 2 GB RAM som jag kör vanliga Ubuntu 8,04 på.
Det trådlösa funkar inte, men då jag inte har behov av att få igång det så har jag inte heller försökt.
Hur som helst så är det en trevlig och tyst liten burk. Jag har den kopplad till min platt-tv för att spela musik och film å det har fungerat bra med det lilla jag hunnit testa.

Att sätta i mer minne (1GB original) var inte det lättaste. Locket/sidat satt som berget och ett tag höll jag på att ge upp då det kändes som jag skulle bända sönder locket. Det sitter för övrigt fast med två skruvar i botten. Men efter att fått loss det på ett ställe så gick det att arbeta sig runt och få av det till slut. Sen var det inga problem att skruv loss den lilla luckan och sätta dit minnet.
Köpte en minnesmodul på 2 GB så nu har jag två 512 över... om någon är instresserad?

Har inte hittat spec för 8.10 och vad den kräver för prestanda, men planen är att uppgradra när den släpps.
Användarvisningsbild
nixy

Re: Asus eee-box och Ubuntu 8.04

Inlägg av nixy »

Tja, jag har en EeePC 701 och använder betaversionen av 8.10. Den är snabb: menyerna reagerar snabbt, och man slipper installera externa drivrutiner. För ett par dagar sedan kom en uppgradering som skapade lite bekymmer med tangentbordet (ej specifikt för EeePCn), men nu verkar det vara löst.
thpe4

Inlägg av thpe4 »

Det låter ju bra att det är snabbt! Väntar nog med att uppdatera till den officiella versionen släpps. Just nu är jag så nöjd med 8.04 då det jag använder Ubuntu till fungera utan problem, men är samtidigt nyfiken på nyheter. Det som kan var lite tråkig att nya versionen ofta vill kräva mer av datorn, men det kanske inte är så stor skillnad i nästa version på den punkten då.

Annars brukar det ju var: "What hardware gives you, software takes away."
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Vad jag vet kräver inte 8.10an mer av datorn än 8.04. Jag läste nånstans att stödet för just EeePC-modellerna har hög prioritet hos utvecklarna av Ubuntu. Näst-nästa version av Ubuntu, Jaunty Jackalope, ska förmodligen bli snabbt som en ..eh.. kanin eller hare eller nåt sånt. ;D
QGate
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av QGate »

thpe4., kommer du ihåg mer exact hur du plockade isär din EEE Box för att lägga i mer minne. Skulle vilja veta så att
jag inte bryter sönder den i onödan ???
Lossade du bara 2 skruvar i botten? Jag lossade 2 skruvar och fick loss hårdisken samt 2 skruvar till som jag
tror håller i locket (locket utan dom fula klistermärken på sig). Har dock inte fått någon av sidolocken
att röra på sig :'( Vore tacksam för lite hjälp.
QGate
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av QGate »

QGate skrev:thpe4., kommer du ihåg mer exact hur du plockade isär din EEE Box för att lägga i mer minne. Skulle vilja veta så att
jag inte bryter sönder den i onödan ???
Lossade du bara 2 skruvar i botten? Jag lossade 2 skruvar och fick loss hårdisken samt 2 skruvar till som jag
tror håller i locket (locket utan dom fula klistermärken på sig). Har dock inte fått någon av sidolocken
att röra på sig :'( Vore tacksam för lite hjälp.
Fick upp locket till slut ;D Lossade bara dom skruvarna som jag beskrev tidigare, drog ut hårddisken med det lilla infällda hantaget och
pillade/tryckte upp locket med hjälp av en liten mejsel snett upp genom hårddiskluckan.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"