Därför besegrar Windows Linux - igen

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Därför besegrar Windows Linux - igen

Inlägg av Urban Anjar »

Sköt in mig på samma mål med en liten repris:
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/1114

Men Twingly verkar trasigt???
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Urban Anjar skrev:Sköt in mig på samma mål med en liten repris:
http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/1114

Men Twingly verkar trasigt???
Funktionen med att 'trackbacka' till deras artiklar verkar ligga helt i relation till hur mycket dom sågas, hehe... Det har inte fungerat för veckor för mig...
roja

Inlägg av roja »

Misströsta inte. Det är givetvis möjligt att vinna marknadsandelar, men det är oerhört svårt. De tekniska betraktelser PC FÖR ALLA tar upp har viss relevans, men vad som är avgörande ligger på ett annat plan.
MS har väl ca 95 % marknadsandel och enda vägen för dem är nedåt. MS satsar enormt för att inte släppa ”fienden över bron”- ex att drastiskt sänka priset för XP för lågprisdatorer, ”köpa” sig en ISO-standard för dokumenthantering (ett skamlöst fiffel vars motstycke jag aldrig upplevt). Och det stannar inte med det. Legala finter (se bara på EU:s försök att påverka MS), lobbying, ”BankID” och Vervas flathet är exempel på hur man försvårar för allt utom MS. Mycket av Microsofts framgångar är ett resultat av stor skicklighet i att hantera de mediala, politiska och juridiska arenorna där GNU/Linux är sorgligt frånvarande. Och glöm inte alla andra kommersiella aktörer som ser sin inkomst från stängda, kommersiella mjukvaror. Enorma peningmängder står på spel.
Ubunu är ännu inte lätt för en notorisk Windowsanvändare att behärska, men utvecklingen är imponerande snabb och målmedveten Tekniken är inte problemet, Ubuntu är redan i vissa avseende bättre än Windows, men finns resurserna att bearbeta de andra, lika viktiga arenorna?
Vi skall inte heller tro att kritikerna är okunniga. De har givetvis gedigen kunskap och den framförda kritiken är relevant och precis. I vissa fall kan den kanske komma från initierade källor.
Dessutom är det en enorm nackdel att bedriva verksamheten så öppet som det sker inom vår sfär. Det skulle inte förvåna mig om det finns MS-anställda som har till uppgift att granska och rapportera vad som skrivs på öppna fora som denna. Och kanske tom skriver inlägg för att så missämja och missnöje.
Jag tror tyvärr att GNU/Linux-sfären måste ha en sluten del som utarbetar visioner, strategier och taktik med kunniga medarbetare inom PR, juridik, politik, teknik och ekonomi. Jag hoppas att det redan finns (men ser egentligen inga resultat) eller att den kan etableras.
Det är ett krig med enorma ekonomiska värden på spel.
Fölåt mångordigheten.
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av felham »

Jag tycker nog att vissa grejer försvårar för byte till Ubuntu t.ex. Fattar om vissa är övertygade om öppen källkod, att det ska vara lagligt överallt osv, men tycker att det vore mycket mer användarvänligt om man kunde välja i installationen att det blev stöd för mp3 och diverse codec för filmer, om Flash, Java med mer fanns med - som ett val - direkt i installationen. Då tvingas man ju inte på de format man inte vill ha, men det blir lättare för de som vill kunna använda datorn direkt.
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

felham skrev:Jag tycker nog att vissa grejer försvårar för byte till Ubuntu t.ex. Fattar om vissa är övertygade om öppen källkod, att det ska vara lagligt överallt osv, men tycker att det vore mycket mer användarvänligt om man kunde välja i installationen att det blev stöd för mp3 och diverse codec för filmer, om Flash, Java med mer fanns med - som ett val - direkt i installationen. Då tvingas man ju inte på de format man inte vill ha, men det blir lättare för de som vill kunna använda datorn direkt.
@felham → Java kan man ju lägga till stöd för direkt, codecar är det värre med. Om Ubuntu skulle vilja ha stöd för mp3 t.ex. så skulle Canonical behöva betala för det, däremot är det lagligt i många länder (inte alla dock) att själv lägga till stödet för personligt bruk, utan att betala. Det går naturligtvis inte att kräva att ett företag som ger bort ett operativsystem skall betala för funktioner från tredje part.

@den som vill lyssna → Jag tycker inte att det finns något egenvärde i att göra GNU/Linux till ett operativsystem för alla, jag är hyfsat nöjd så länge det är ett operativsystem som fungerar för mig (och andra nördar). Om man vill att datorn skall bestämma över en istället för att man själv skall bestämma över sin dator så är det ok för mig och jag tänker inte tvinga någon att lära sig nått nytt. Det stora problemet är dock BankID och andra viktiga samhällsbärande funktioner som ibland råkar bli designade för det där andra operativsystemet, och då enbart för det. Det gör att vi på något sätt måste få så många andra som möjligt att gå över till GNU/Linux, om vi blir tillräckligt många kan man helt enkelt inte ingorera oss. Om vi levde i en perfekt värld där alla "must have applications" var plattformsoberoende skulle jag dock vara rätt nöjd med att köra GNU/Linux, även om jag var helt själv som gjorde det...

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:@den som vill lyssna → Jag tycker inte att det finns något egenvärde i att göra GNU/Linux till ett operativsystem för alla, jag är hyfsat nöjd så länge det är ett operativsystem som fungerar för mig (och andra nördar).
Det viktigaste är (imho) att GNU/Linux får chans att konkurrera på samma nivå som Windows & OS X vilket bara kommer att ske genom introduktion av riktiga bärbara & stationära med Linux ute i butikerna (hos Inet, Siba & co.).

Konkurrens & valmöjlighet is the shit!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Det viktigaste är (imho) att GNU/Linux får chans att konkurrera på samma nivå som Windows & OS X vilket bara kommer att ske genom introduktion av riktiga bärbara & stationära med Linux ute i butikerna (hos Inet, Siba & co.).

Konkurrens & valmöjlighet is the shit!
Folk kommer fortsätta att välja det som de är vana med och då tänker jag t.ex på jobbet.
Så tror inte att Linux kommer att konkurrera på samma nivå så länge inte företag och myndigheter börjar gå över till Linux i större utsträckning. Men vi är en liten bit på väg trots allt ;)
Användarvisningsbild
Exry
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Exry »

Martin Appel skrev:Vi vill att datorn ska fungera som vi är van vid.
Nehe, jag undrar hur han är van vid att "datorn" fungerar...

Folk har svårt att anpassa sig. Många i min klass (skolan) har aldrig hört talas om något GNU/Linux operativsystem. Säger man 'operativsystem' undrar de vad det är för något. Jag röstar för att man ska dunka in info i skallarna på småbarnen så att de lär sig... Jag menar, det är ju inte konstigt att folk inte fattar hur man gör när de inte vet vad de håller på med. Jag kan sätta en hundring på att många som köper den där Eee-pc:n _tror_ att OS:et ska se lika dant ut som hemma där 'hemma'.

OffT: Jag minns i 7:an när vi hade "Datakunskap", som det så fint stod på schemat. Vi fick lära oss hur man gjorde Word-dockument och typ hur man stängde av och satte på datorn. Men det var aldrig att man fick höra att det fanns andra alternativ till Windows. Det var ungefär som att Windows XP var det enda som existerade då, visst vi hade XP på skolans datorer, men det hindrar ju inte att de hade upplyst barnen om att det fanns en värld utanför.

Sedan, 'Xandros' - är det inte också en GNU/Linux dist? I så fall, varför glömmer alla GNU? Vad har de egentligen gjort för ont i spelet?
Senast redigerad av 1 Exry, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Windows än så länge avgörande och oslagbara fördel är ju så klart att det finns så många med en grundläggande kunskap relaterat till regelbunden användning att om man får problem finns det ofta en fysisk person att be om hjälp av vilket inte är fallet med alternativen.
Senast redigerad av 2 upnorth, redigerad totalt 11 gång.
Användarvisningsbild
Exry

Inlägg av Exry »

upnorth skrev:Windows än så länge avgörande och oslagbara fördel är ju så klart att det finns så många med en grundläggande kunskap relaterat till regelbunden användning att om man får problem finns det ofta en fysisk person att be om hjälp av vilket inte är fallet med alternativen.
Visst, kanske det. Men det är för att folk i början inte har blivit informerade om att det finns något annat att lära sig. För om du ger en unge en dator med t.ex. Ubuntu installerat på så kommer det ju bli tvärt om. Denne person kommer kunna Ubuntu utan och innan men han kommer inte kunna OS X eller t.ex. WinXP/Vista alls.

Sen kan vi ju lära folk att använda google och wikipedia.

[EIDT]: T.ex. i mitt fall. Jag växte ju upp med Windows... Win95 och 98. Men det pratades en hel del i familjen om andra operativsystem. Så jag blev helt enkelt nyfiken och testade det som alla snackade om hela tiden. Dvs. GNU/Linux...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

upnorth skrev:Windows än så länge avgörande och oslagbara fördel är ju så klart att det finns så många med en grundläggande kunskap relaterat till regelbunden användning att om man får problem finns det ofta en fysisk person att be om hjälp av vilket inte är fallet med alternativen.
Och dess största nackdel är att trots en grym grundinstallation och utan att användarna meklar med systemet så blir det ofta problem ändå. Där ligger ju Linux & OS X med den stora fördelen. Min referenskund hör ju av sig bara när det skall uppgraderas och det är ju för att denne inte vågar göra det själv, inte att han inte skulle kunna göra det själv.

För mig är Linux enda nackdel att jag inte kan köra Adobe CS3 'native', det är enda anledningen till att jag sitter i OS X. Enda. Lite övertydligt eller, hehe? xD
Exry skrev:... För om du ger en unge en dator med t.ex. Ubuntu installerat på så kommer det ju bli tvärt om. Denne person kommer kunna Ubuntu utan och innan men han kommer inte kunna OS X eller t.ex. WinXP/Vista alls. ...
Nja, min pojk hoppar helt bekymmersfritt mellan alla tre systemen och än så länge hör jag honom aldrig säga att han gillar det ena bättre än det andra, eller jo, han gillar inte att Shockwave-pluggen inte finns till Linux, men det är det enda jag nånsin hört honom säga i frågan.
Användarvisningsbild
Exry

Inlägg av Exry »

Nja, min pojk hoppar helt bekymmersfritt mellan alla tre systemen och än så länge hör jag honom aldrig säga att han gillar det ena bättre än det andra, eller jo, han gillar inte att Shockwave-pluggen inte finns till Linux, men det är det enda jag nånsin hört honom säga i frågan.
jojo. Så kan det självklart vara. Men det var inte riktigt det jag menade. Det jag menade var att man aldrig talade om för honom att de andra OS:en fanns, inget med vilket man gillade bäst. Nu har ju du antagligen upplyst din grabb att alla tre OS:en finns. Detta kommer ju självklart resultera i att han blir/är familjär med alla tre operativsystemen.
För mig är Linux enda nackdel att jag inte kan köra Adobe CS3 'native', det är enda anledningen till att jag sitter i OS X. Enda. Lite övertydligt eller, hehe? xD
Ja, men då kanske du redan från början hade vett i huvudet och kunde ta reda på? Vilket många, inkl. mig ibland, verkar ha svårt för :P
Senast redigerad av 2 Exry, redigerad totalt 11 gång.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Martin Appel skrev:Vi vill att datorn ska fungera som vi är van vid.
Fick mig att tänka på artikeln Linux är inte Windows ;)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Jag tror att det är precis som Bowmore säger:
Bowmore skrev: Så tror inte att Linux kommer att konkurrera på samma nivå så länge inte företag och myndigheter börjar gå över till Linux i större utsträckning. Men vi är en liten bit på väg trots allt ;)
Hade det gått som det "borde" ha gått så skulle ingen ha kört MS Windows idag. Då hade vi slagits mot Digital Research:s monopol och alla hade varit vana vid GEM 2003 SE ;). Att ~95% kör Windows idag beror på att företagen började välja Microsofts produkter, varefter privatkonsumenterna, sakta men säkert, följde efter.

Att folk lämnar tillbaka datorer med GNU/Linux är naturligtvis tråkigt och jag skulle säga att det beror på att datorerna inte är insålda till konsumenten på rätt sätt. Det i sin tur beror på att säljarna antagligen inte kan GNU/Linux och därför inte kan förklara fördelarna (enklare att sätta upp nätverk och dela filer, inga virus, enklare med flera användare på samma dator etc. etc.). Hade de haft någon variant av GNU/Linux på företaget där säljaren jobbar, så hade det varit en annan femma. Jag tror inte att de flesta bryr sig om huruvida det är Windows eller inte i datorn, men first line support och insälj måste fungera och det gör det inte om de som står och säljer produkterna inte vet vad de säljer.

När MSI säger att 4 ggr fler GNU/Linux-datorer lämnas tillbaka jämfört med XP utrustade diton så är det inte så svårt att tänka sig varför. Användaren har haft något problem och kontaktat försäljaren för att lösa problemet. Säljaren/support står som en fågelholk och har inte en susning om hur man skall göra, konsumenten tröttnar och lämnar tillbaka produkten "för det här är ju så komplicerat, så det förstår sig ju inte ens proffsen på". Det kan röra sig om något så minimalt som ett "p" eller "f" i ett kommando, men under tiden som support/säljaren skall leta upp svaret så faller förtroendet för produkten hos konsumenten som en sten. Hade säljföretaget själva använt GNU/Linux och haft en kompetent support så hade säljaren istället sagt att "det här är busenkelt att ta reda på/fixa", precis som när någon annan ny produkt, som fungerar lite annorlunda jämfört med tidigare produkter, lanseras.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

micke_nordin skrev:
felham skrev:Jag tycker nog att vissa grejer försvårar för byte till Ubuntu t.ex. Fattar om vissa är övertygade om öppen källkod, att det ska vara lagligt överallt osv, men tycker att det vore mycket mer användarvänligt om man kunde välja i installationen att det blev stöd för mp3 och diverse codec för filmer, om Flash, Java med mer fanns med - som ett val - direkt i installationen. Då tvingas man ju inte på de format man inte vill ha, men det blir lättare för de som vill kunna använda datorn direkt.
@felham → Java kan man ju lägga till stöd för direkt, codecar är det värre med. Om Ubuntu skulle vilja ha stöd för mp3 t.ex. så skulle Canonical behöva betala för det, däremot är det lagligt i många länder (inte alla dock) att själv lägga till stödet för personligt bruk, utan att betala. Det går naturligtvis inte att kräva att ett företag som ger bort ett operativsystem skall betala för funktioner från tredje part.
Som jag förstått det kostar inte stödet för uppspelning av mp3-filer. Jag lyssnade på en intervju med Slackwares grundare där han sade att det var encodern som kostar.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ang. varför Windows växte så var det väl mycket just på grund av att folk kunde välja, inte OS då utan hårdvara - MacOS var ju kopplat till hårdvara. För valfrihet är ju poppis. När Apple till slut (efter Jobs hoppade av/kickades) tillät man ju diverse företag att bygga burkar för MacOS men det var 'för lite & för sent'.

Nu är problemet det motsatta och likadant. Vill du välja hårdvara/prestanda men utan att installera OS typ själv så dominerar ju Windows. MacOS är tillbaka till att vara låst till Apples hårdvara men växer ändå - fast mest för att Windows är för dåligt. Som det stod i den där WIndows is not Linux-grejen: Folk byter FRÅN Windows, inte till Linux/OS X - viktig distinktion tycker jag.

Och då GNU/Linux, som också inte varit riktigt 'ikapp' förrän nu, lider av att vara (för) sent ute och har rykte (speciellt enl. ett gäng korkade & okunniga 'journalister') att vara 'för hackers' ena sekunden och 'ofärdigt' andra sekunden.

Sen verkar tillverkarna av hårdvara vara halvt livrädda för GNU/Linux vilket gör att dom meklar sönder nån dist (i tron att dom skall 'fixa' vad dom tror är ett problem, att det inte är Windows kanske?) smackar i den i en 'netbook' som säljs av företag som inte kan GNU/Linux alls.

Den här nya trenden med netbooks har skadat GNU/Linux som fan tror jag eftersom folk som ser detta s.k. 'Linux' ute i handeln får en dålig eller missriktad bild av 'Linux' - som det ju inte är vad dom ser ju utan en nedbantad 'det skall se ut som en mobiltelefonmeny'-Linuxvariantsgrej, nåt verkligen inte liknar vad dom är vana vid, alltså Windows.

Men... Dom flesta som ser GNU/Linux genom nån 'entusiast' - som flashar Compiz-Fusion med kuben & sladdriga fönster + fönster som 'brinner upp' när man stänger dom, visar OOo m.fl. riktigt bra programvaror & detta i kombination med hur det fungerar, är virusfritt o.s.v. - dom blir för det mesta fullkommligt BLOWN AWAY av hela konceptet...

Så jag upprepar. Burkar med riktiga installationer ute på Siba & co. så tror iaf jag GNU/Linux sakta men säkert kommer ifrån den felaktiga nerd- såväl som 'det är inte riktigt där'-stämpeln.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Martin Appel jo hans åsikter brukar vara bra, men delar inte hans windows vänliga anti FOSS ton. För ett antal år sedan skriv han en liknande artikel om Mozilla firefox. Han konstaterad då att firefox är bättre på många sett men att IE vinner ändå då folk inte orkar installera fx och att man alltid kan vara säker på att sidor fungerar med IE.

Men vist han har än poäng. Linux kommer inte kunna ersätta windows bara sådär på traditionella persondatorer. Däremot på den framtida datorn då vi ändå kör 90% av våra program i webbläsaren. Sen borde ju han som it-skribent kunna googla upp det mesta av det där problemen han nämner . Samt känna till att LInux på desktop har utvecklats enormt den senaste åren.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Jag tror Linux öppenhet leder till att det snart blir det mest säkra, mest funktionella, mest lättanvända och snyggaste desktopsystemet. Öppenheten kanske motverkar dess popularitet, men det ser jag som ett plus, för då slipper man skräpet som vanligtvis följer med popularitet.
:P
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Så jag upprepar. Burkar med riktiga installationer ute på Siba & co. så tror iaf jag GNU/Linux sakta men säkert kommer ifrån den felaktiga nerd- såväl som 'det är inte riktigt där'-stämpeln.
Jag är inte så övertygad om det. Visst är det bra att vi syns och visst fångar det upp några nya användare men det räcker inte.

Det sägs att Linux är gratis, hmm menar kostnadsfritt ;) Det är inte sant! Linux kostar, inte pengar men TID, tid som folk inte är beredda att avstå ifrån för att lära om. Ett tecken på det är, som sagts, att fyra ggr fler köpare av datorer med Linux än Windows återkallar köpet. Tröskeln att lära sig Linux är helt enkelt för stor. Därför är det företag, myndigheter, etc som vi måste påverka, där folk får kontakt med Linux, får gå kurser och lära sig använda Linux. Sen kommer Siba mfl att hänga på då kunderna som frågar efter Linux strömmar till. Det är då det kan komma att sätta fart på allvar. Det är också då som tillverkarna av program och spel vaknar upp.

Nu är det många företag mm som börjat titta på Linux som ett alternativ, dock i mindre skala. Men en övergång lär ta tid då man dels bundit upp sig till Microsoft, dels målat in sig i ett hörn av beroenden till deras produkter.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Sorry mannen, med utgångspunkt från mina år på Inet & halvåret med Gnubox håller jag inte med...
Bowmore skrev:Det sägs att Linux är gratis, hmm menar kostnadsfritt ;) Det är inte sant! Linux kostar, inte pengar men TID, tid som folk inte är beredda att avstå ifrån för att lära om.
Vilket i huvudsak gäller dom som installerar själva, inte dom som fått en burk med en bra och korrekt installerad GNU/Linux dist. Skulle det ta mer tid att lära sig Linux än OS X om man var van vid Windows? Noops, det är bara marginellt svårare sett till dom vanligaste grejerna folk gör. Småsaker som att koppla in en TV eller dubbla skärmar är klurigare typ...
Bowmore skrev:Ett tecken på det är, som sagts, att fyra ggr fler köpare av datorer med Linux än Windows återkallar köpet. Tröskeln att lära sig Linux är helt enkelt för stor.
Köpare som köpt netbooks med nerbantade, söndermeklade distar som Xandros & Linpus. När jag drev Gnubox sålde jag massor av burkar till folk som aldrig kört Linux tidigare och jag hade inte en enda retur av den anledningen. Sen är det möjligt att nogon av mina kunder smaskat i Windows som jag inte vet om, men har ju fortfarande kontakt med ett gäng av dessa som jag vet inte gjort det iaf.
Bowmore skrev:Därför är det företag, myndigheter, etc som vi måste påverka, där folk får kontakt med Linux, får gå kurser och lära sig använda Linux. Sen kommer Siba mfl att hänga på då kunderna som frågar efter Linux strömmar till.
Det är naturligtvis inte fel att företag & myndigheter kör mer & mer Linux men det ger inte per automatik fler hemanvändare. Folk kör det som sitter i datorn när dom köper den. Om du inte kan köpa bra burkar med Linux i handeln så är det skit samma om alla företag & myndigheter kör Linux eftersom max 10% skulle ominstallera burken hemma själva ändå.

Sen finns det andra problem.

Som att det finns en massa folk i reklambranschen sitter på Mac på jobbet men Windows hemma - t.ex. om dom har tonårsungar & eftersom ungarna vill spela - och/eller för att frugan/maken vill ha Windows. Ja det är såklart ingen regel eftersom dom kanske köpt en egen Windows-burk till frugan/maken/ungen/ungarna, men jag har sett sånt, haft såna kunder.
Bowmore skrev:Det är då det kan komma att sätta fart på allvar. Det är också då som tillverkarna av program och spel vaknar upp.
Muukvaru- & spelproducenterna kommer när procenten stiger. Det är en anledning till varför jag bestämt mig för att försöka få fram trovärdig statistik på hur många som kör Linux. Speciellt är siffran Linux i relation till OS X viktig eftersom Mac blivit så poppis nu.
Bowmore skrev:Nu är det många företag mm som börjat titta på Linux som ett alternativ, dock i mindre skala. Men en övergång lär ta tid då man dels bundit upp sig till Microsoft, dels målat in sig i ett hörn av beroenden till deras produkter.
Jupp, och det gäller även hemmafolket som köpt officepaket, mobiler med synkprogram, hemmacad-program o.s.v... Dom får man ju i så fall 'vänta ut' - det finns ingen annan möjlighet.
Skriv svar

Återgå till "Surftips"