ett litet spel behöver synpunkter

Här diskuteras programmering och utveckling
freemanen
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

ett litet spel behöver synpunkter

Inlägg av freemanen »

Har gjort ett spel i python. Vet inte om detta är rätt forum, men skulle vilja ha lite åsikter om det. Är inte på långa vägar färdigt. Tanken i framtiden är att det ska vara en labyrint. Man styr genom att välja en siffra för figuren och sen gäller det att byta nummer och sen byta tillbaka. Alla ideer om vad som är bra och dåligt mottages tacksamt.
Bilagor
nummerjakten-0.0.1.tar.gz
(13.58 KiB) Nerladdad 105 gånger
David Andersson

Re: ett litet spel behöver synpunkter

Inlägg av David Andersson »

freemanen skrev: skulle vilja ha lite åsikter om det. Är inte på långa vägar färdigt.
Jag har inte provkört det än. Tänkte kolla att det inte innehåller trojaner först. Har några synpunkter på själva koden:

1) Filen StartHere.py är kodad med utf8 men det står iso-8859-15 i headern. Gör som i spritsen.py här också.

2) Med tar-filen följer en kompilerad fil (.pyc). Det är lite misstänkt om man är paranoid. Det kan vara en oskyldig .py som jag granskar och en farlig .pyc som startar när jag provkör.

3) Kommentarer som inte beskriver (det externa beteendet av) en funktion eller klass behöver inte vara """xxx""" utan är normalt #xxx.

4) Variabelnamnet "hej" kanske kunde vara lite tydligare, för att lättare att se vad koden gör.

Jag återkommer när jag vågar starta programmet. Ta det inte personligt att jag är paranoid.
David Andersson

David Andersson skrev:Jag återkommer när jag vågar starta programmet.
En synpunkt till:

5) Programmet beror av paketet python-pygame, men det kanske du lägger in i dependencies när du releasar det.

Nu har jag installerat python-pygame. När jag kör programmet visas ett gult fönster en sekund, sen lite utspridda symboler en bråkdels sekund, sen avslutes det med error. Se output.txt i bilagan.

EDIT: bilagan kom inte med. Jag har döpt om den till "output.text", "output.täxt", bara "output" och "output.log", men den säger "The extension txt is not allowed" osv, så det blir väl ingen bilaga. Sista raden var i alla fall:
"AttributeError: 'module' object has no attribute 'collide_rect'"
freemanen

Inlägg av freemanen »

tack för synpunkterna. Har en hel del kvar att göra.

Innan den kraschar får du upp två blå fyrkanter?

såg att pygame 1.8.1 kanske inte är med i 8.04. behöver pygame 1.8.1 för att det ska fungera.
David Andersson

freemanen skrev:Innan den kraschar får du upp två blå fyrkanter?
Ja, två blå och en flera svarta. En bråkdels sekund. Hinner inte se nåt som rör sig. Sen är det roliga slut.
freemanen skrev:såg att pygame 1.8.1 kanske inte är med i 8.04. behöver pygame 1.8.1 för att det ska fungera.
Jag installerade 1.7.1 från förråden.
freemanen

Inlägg av freemanen »

Nu i 8.10 ska det gå att köra
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jaha, alla andra OS/Distar då?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.