Trådlöst i ubuntu 8.04 fungera inte bra
Trådlöst i ubuntu 8.04 fungera inte bra
jag kör både windows xp och Ubuntu 8.04 på min dator.
men problemet är att när jag är i Ubuntu då fungerar internet jätte sakta . men i windows är det bra fart på nätet
jag har i window installerad drivrutiner för nätverkskortet som heter Ralink wireless card (från Cnet) modellen heter CWD-854 så jag undra hur installerar jag detta i Ubuntu får får jag fart på internet då stannar jag heller i Ubuntu en Windows
tacksam för all hjälp jag kan få
smari57
men problemet är att när jag är i Ubuntu då fungerar internet jätte sakta . men i windows är det bra fart på nätet
jag har i window installerad drivrutiner för nätverkskortet som heter Ralink wireless card (från Cnet) modellen heter CWD-854 så jag undra hur installerar jag detta i Ubuntu får får jag fart på internet då stannar jag heller i Ubuntu en Windows
tacksam för all hjälp jag kan få
smari57
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Trådlöst i ubuntu 8.04 fungera inte bra
Drivrutinerna till ditt trådlösa nätverkskort ska följa med installationen, så dom borde du redan ha.
Varför det går segt vet jag tyvärr inte.
Har du testat ifall det går lika segt om du kör med det vanliga nätverkskortet (inte trådlösa)?
Varför det går segt vet jag tyvärr inte.
Har du testat ifall det går lika segt om du kör med det vanliga nätverkskortet (inte trådlösa)?
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
hej
det fanns inga drivrutiner för Ubuntu men det fanns för Linux.
när jag hade kabel då gick det bättre med linux
smari57
det fanns inga drivrutiner för Ubuntu men det fanns för Linux.
när jag hade kabel då gick det bättre med linux
smari57
hej jag tar bort Ubuntu att ett operativsystem år 2008 inte klarar av trådlöst då får det vara
smari57
smari57
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Just nu surfar jag trådlöst på min ubuntubox, så det är nog inte operativsystemet det är fel på. Särskilt inte som det verkar finnas drivrutiner för linux till ditt nätverkskort. Om du inte får det att fungera med drivrutinerna för linux har jag skrivit en guide här:smari57 skrev:hej jag tar bort Ubuntu att ett operativsystem år 2008 inte klarar av trådlöst då får det vara
smari57
http://ubuntu-se.org/wiki/Servrar/Ndiswrapper
om hur du kan använda windowsdrivrutinerna i ubuntu.
I annat fall, ha det så gott i Windowsvärden.
/Micke

hej
jag får kolla på den länken jag vill ha Ubuntu inte Winxp'
tack för ditt svar
smari57
jag får kolla på den länken jag vill ha Ubuntu inte Winxp'
tack för ditt svar
smari57
- micke_nordin
- Kontakt:
Hur ser det ut om du går in på "System" → "Administration" → "Hårdvarudrivrutiner"?
/Micke
/Micke

hej
när jag surfar gå hastigheten från att fungera en kort stund till att vara på O.
jag kan inte hämta uppdateringar (har ca 280 att hämta) jag kan inte vara på dina inlägg från Ubuntu
jag få byta till WIndow xp
så jag vet inte hur jag ska lösa detta problem.Har försökt läsa i Upptäcl Ubuntu linux 8.04 boken men den är inte mycket till hjälp
sä jag vet inte vad jag ska ta mig till
smai57
när jag surfar gå hastigheten från att fungera en kort stund till att vara på O.
jag kan inte hämta uppdateringar (har ca 280 att hämta) jag kan inte vara på dina inlägg från Ubuntu
jag få byta till WIndow xp
så jag vet inte hur jag ska lösa detta problem.Har försökt läsa i Upptäcl Ubuntu linux 8.04 boken men den är inte mycket till hjälp
sä jag vet inte vad jag ska ta mig till
smai57
Jag installerade betaversionen av Ubuntu 8.10 på min lilla EeePC. Både trådlöst nätverk och trådlöst bredband funkar utmärkt med Network Manager 0.7. Eftersom det inte är så många dagar kvar tills 8.10an släpps kanske du kan lösa problemet på din dator genom att uppgradera?
http://se.releases.ubuntu.com/8.10/
http://se.releases.ubuntu.com/8.10/
hej
jag har installerad ubuntu 8.10
och då fungerar trådlösa nätverket.
men sen får jag problem med tagentbordet och mus det fungerar inte efter att jag hämtat de 235 packeten .
jag kan inte använda tagentbordet eller musen , är det någon som vet vad det kan vara
smari57
jag har installerad ubuntu 8.10
och då fungerar trådlösa nätverket.
men sen får jag problem med tagentbordet och mus det fungerar inte efter att jag hämtat de 235 packeten .
jag kan inte använda tagentbordet eller musen , är det någon som vet vad det kan vara
smari57
Hej, ja senaste uppgraderingen skapade tyvärr lite problem för oss som kör betan, men om datorn är igång, så kan du trycka på knapparna Ctrl - Alt - F2 för att få fram kommandoprompten. Där borde tangentbordet fungera, och då kan du skriva in ditt användarnamn och lösenord för att logga in i systemet (men utan det grafiska). Om datorn är kopplad till internet (jag använde en sladd för trådbunden uppkoppling) så kan du göra en manuell uppdatering och uppgradering genom att skriva:
och
..och därefter starta om datorn:
Det står mer om problemet i den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 73#p254073
Det är möjligt att du även behöver installera om paketet xserver-xorg-input-evdev:
I vilket fall uppdatera och uppgradera först.
Kod: Markera allt
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo reboot
Det är möjligt att du även behöver installera om paketet xserver-xorg-input-evdev:
sudo apt-get install xserver-xorg-input-evdev
hej
tack för tipset jag ska kolla detta
smari57
tack för tipset jag ska kolla detta
smari57
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Kastar mig in i denna för mig helt nya värld . . . . och kraschar direkt!!!
Har en gammal ASUS bärbar PC (184 MB internt, 685 MHz, 11 Gb disk) med ett PCMCIA trådlöst kort DWL-G650M som jag tänkte använda som musikspelare i källaren (Kör numera bara med WAV-filer från dator, bra ljudkort 1616M från EMU och ett skitbra slutsteg i vardagsrummet) men XP ville inte riktigt fungera på denna gamla burk.
Har hört så mycket bra om Linux i olika varianter, inte minst Ubuntu. Att "det bara fungera" etc, så jag tänkte, varför inte. Jag kan väl testa.
Fixade en 8.04 Hardy Heron Xubuntu skiva - som inte fungerade. Datorn läste och läste och läste utan att komma annat än till fråga 2 i installationsmenyerna. Skapade en ny, samma sak där. Skapade en ny på en annan dator, samma sak där. Tre fel i varje skiva och ingen fungerade att installera. Körde Ubuntu testen på datorn - och allt är ok. Passade på att blåsa disken med hjälp av en gammal XP-skiva (kan inget annat sätt), för att göra det enklare för installationsprogrammet också.
Skapade en 8.10 Beta skiva som fungerade aldeles lysande att installera. DOCK:
1) CD-släden är död
2) Det går att surfa (trådbundet) men det finns inget nätverk synligt (dvs andra datorer, NAS:ar etc) och jag har märkligt nog inte behövt logga in i nätverket på något sätt trots att det är krypterat
3) Det trådlösa nätverkskortet är dött
Så mycket för att "det bara fungerar"
Jag har säkert gjort fel någonstans etc, men "det bara fungerar" det kan jag inte hålla med om. Kanske det finns andra själar därute som upptäckt detsamma men löst de fyra problemen (de tre numrerade plus att 8.04 HH skivan inte fungerar)????
Den nyopererade och lite sysslolöse Dingertuna
Har en gammal ASUS bärbar PC (184 MB internt, 685 MHz, 11 Gb disk) med ett PCMCIA trådlöst kort DWL-G650M som jag tänkte använda som musikspelare i källaren (Kör numera bara med WAV-filer från dator, bra ljudkort 1616M från EMU och ett skitbra slutsteg i vardagsrummet) men XP ville inte riktigt fungera på denna gamla burk.
Har hört så mycket bra om Linux i olika varianter, inte minst Ubuntu. Att "det bara fungera" etc, så jag tänkte, varför inte. Jag kan väl testa.
Fixade en 8.04 Hardy Heron Xubuntu skiva - som inte fungerade. Datorn läste och läste och läste utan att komma annat än till fråga 2 i installationsmenyerna. Skapade en ny, samma sak där. Skapade en ny på en annan dator, samma sak där. Tre fel i varje skiva och ingen fungerade att installera. Körde Ubuntu testen på datorn - och allt är ok. Passade på att blåsa disken med hjälp av en gammal XP-skiva (kan inget annat sätt), för att göra det enklare för installationsprogrammet också.
1) CD-släden är död
2) Det går att surfa (trådbundet) men det finns inget nätverk synligt (dvs andra datorer, NAS:ar etc) och jag har märkligt nog inte behövt logga in i nätverket på något sätt trots att det är krypterat
Jag har säkert gjort fel någonstans etc, men "det bara fungerar" det kan jag inte hålla med om. Kanske det finns andra själar därute som upptäckt detsamma men löst de fyra problemen (de tre numrerade plus att 8.04 HH skivan inte fungerar)????
Dingertuna skrev:Kastar mig in i denna för mig helt nya värld . . . . och kraschar direkt!!!
1) CD-släden är död
Fungerar det bättre med Alternate-versionen:
http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdi ... e-i386.iso
?
- micke_nordin
- Kontakt:
För det första, när du har så där lite ram är det
alternate-skivan som gäller. För det andra, om du får fel på
skivan måste du bränna om skivan med en ny avbildning som du får
tanka hem, det troliga är att nått gått snett vid din nedladdning.
Det första du bör göra innan du testar att installera är att
välja alternativet att kolla din skiva som finns i
installationsmenyn. När du bränt en fungerande alternateskiva kan du
testa igen.
Om du har problem med ditt trådlösa kort beror det sannolikt på att
det inte finns drivrutiner för kortet, du kan skriva:
i kommandotolken för att ladda hem ett program som låter dig
använda windowsdrivrutinerna för nätverkskortet. När
installationen är klar kan du skriva
också i kommandotolken för att starta programmet.
Visst skrev du att du sitter i Interpid Ibex, om du gör det antar jag
att du har vänsterklickat på ikonen med två överkryssade datorer
på och sedan klickat på ditt trådlösa nätverk i listan. Om det
inte funkar eller du inte ser några trådlösa nätverk bör du anta
att det inte finns någon drivrutin och du kan då testa det jag skrev
ovan.
Var har du föresten läst någonstans att en beta "bara ska fungera"?
/Micke
alternate-skivan som gäller. För det andra, om du får fel på
skivan måste du bränna om skivan med en ny avbildning som du får
tanka hem, det troliga är att nått gått snett vid din nedladdning.
Det första du bör göra innan du testar att installera är att
välja alternativet att kolla din skiva som finns i
installationsmenyn. När du bränt en fungerande alternateskiva kan du
testa igen.
Om du har problem med ditt trådlösa kort beror det sannolikt på att
det inte finns drivrutiner för kortet, du kan skriva:
sudo apt-get install ndisgtk
i kommandotolken för att ladda hem ett program som låter dig
använda windowsdrivrutinerna för nätverkskortet. När
installationen är klar kan du skriva
gksudo ndisgtk
Visst skrev du att du sitter i Interpid Ibex, om du gör det antar jag
att du har vänsterklickat på ikonen med två överkryssade datorer
på och sedan klickat på ditt trådlösa nätverk i listan. Om det
inte funkar eller du inte ser några trådlösa nätverk bör du anta
att det inte finns någon drivrutin och du kan då testa det jag skrev
ovan.
Var har du föresten läst någonstans att en beta "bara ska fungera"?
/Micke

-
Och, Hallå igen!
Jag tror att jag börjar om från början med XUBUNTU 8.04 HH istället för den beta jag installerade. Dvs jag laddar ner den på nytt, precis som ni föreslår. Har snurrat runt lite och har insett att för just det här kortet är det väldigt dåligt med stöd inom Linuxvärlden, både på Madwifi och Ndiswrapper. Det verkar som om de flesta (visserligen på lite äldre trådar, från 2006 o 2007) misslyckas. Så här verkar specifika lyckade experiment välkomna!!!
CD-släden fungerar nu, men jag ser fortfarande inget nätverk på min dator. Är lite förvirrad eftersom jag inte är en van Ubuntugubbe och hittar inte ens stället där jag 1) kan hantera nätverket och 2) kan hitta kommandtolken.
Och, nej jag har aldrig hört att en beta "bara ska fungera", den kommentaren var Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Men, så är det ju förståss inte - i alla fall inte innan allt är up and running.
Återkommer med mer info efter jag laddat ner och skapat en ny X8.04 HH-skiva och installerat den på min gamla burk. Tar tacksamt emot info under tiden.
//Dingertuna
Jag tror att jag börjar om från början med XUBUNTU 8.04 HH istället för den beta jag installerade. Dvs jag laddar ner den på nytt, precis som ni föreslår. Har snurrat runt lite och har insett att för just det här kortet är det väldigt dåligt med stöd inom Linuxvärlden, både på Madwifi och Ndiswrapper. Det verkar som om de flesta (visserligen på lite äldre trådar, från 2006 o 2007) misslyckas. Så här verkar specifika lyckade experiment välkomna!!!
CD-släden fungerar nu, men jag ser fortfarande inget nätverk på min dator. Är lite förvirrad eftersom jag inte är en van Ubuntugubbe och hittar inte ens stället där jag 1) kan hantera nätverket och 2) kan hitta kommandtolken.
Och, nej jag har aldrig hört att en beta "bara ska fungera", den kommentaren var Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Men, så är det ju förståss inte - i alla fall inte innan allt är up and running.
Återkommer med mer info efter jag laddat ner och skapat en ny X8.04 HH-skiva och installerat den på min gamla burk. Tar tacksamt emot info under tiden.
//Dingertuna
-
Gáfton!
Har i stort sett lagt ner jobbet med den gamla notebooken.
Skapade i eftermiddag 7 olika XUBUNTUskivor - Hardy Heron, Alternate etc mha tre olika datorer här hemma. Lyckades inte läsa in en enda av dem på den gamla laptopen. Antingen lyckades den inte boota från CDn, eller också så stannde den mitt i eller stod och tuggade i evigheter. Det enda som gått igenom är betan på 8.10.
Verkar möjligen som om CD-läsaren inte fungerar som den ska, dvs den lyckas inte läsa de skivor som skrivs i de mer moderna datorerna jag har. Den hittar t ex alltid tre fel i filerna på den 8.04 Hardy Heron CDna jag bränner. Oavsett i vilken dator jag laddat ner och bränt den.
Ska kolla om det går att byta CD-drivern till en rimlig penning eller om jag ska använda den gamla laptopen som diskus istället, där kanske den gör sig bättre . . . .
//Dingertuna
Har i stort sett lagt ner jobbet med den gamla notebooken.
Skapade i eftermiddag 7 olika XUBUNTUskivor - Hardy Heron, Alternate etc mha tre olika datorer här hemma. Lyckades inte läsa in en enda av dem på den gamla laptopen. Antingen lyckades den inte boota från CDn, eller också så stannde den mitt i eller stod och tuggade i evigheter. Det enda som gått igenom är betan på 8.10.
Verkar möjligen som om CD-läsaren inte fungerar som den ska, dvs den lyckas inte läsa de skivor som skrivs i de mer moderna datorerna jag har. Den hittar t ex alltid tre fel i filerna på den 8.04 Hardy Heron CDna jag bränner. Oavsett i vilken dator jag laddat ner och bränt den.
Ska kolla om det går att byta CD-drivern till en rimlig penning eller om jag ska använda den gamla laptopen som diskus istället, där kanske den gör sig bättre . . . .
//Dingertuna