Tangentbord & Mus [LÖST]
- rewz
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Tangentbord & Mus [LÖST]
Fick frågan "delvis uppgradering" efter den fungerar inte tangentbordet & musen
Har testat att med att reconfa X och startat i recovery mode mm. Fattar inget Hjälp!
Har testat att med att reconfa X och startat i recovery mode mm. Fattar inget Hjälp!
Senast redigerad av 1 rewz, redigerad totalt 12 gånger.
Re: Tangentbord & Mus
Du är inte ensam. Samma problem för mig så sitter just nu och tankar ner daily build för att installera om systemdelen då det ändå känns att det är dags för min del.
Det hände för mej också. Jag installerade "xserver-xorg-input-evdev" som togs bort genom uppdateringen idag.
tryck Ctrl + alt + F2 och logga in (här funkar tangentbordet) sedan sudo apt-get install "xserve.............."
tryck Ctrl + alt + F2 och logga in (här funkar tangentbordet) sedan sudo apt-get install "xserve.............."
Det blev ingen ominstallation för min del, dels pga ett problem med min slavdisk, dels att samma "problem" som jag haft ett tag även fanns med i senaste buiden. Så istället blev det felsökning för att få igång tangentbord och mus igen.
Problemet orsakades av att xserver-xorg-core inte var uppdaterat till senaste version vilket resulterade i att xserver-xorg-input-evdev som har ett beroende till xserver-xorg-core avinstallerades under uppdateringen. xserver-xorg-core kom ner senare så nu fungerar det igen.
Vad man behöver göra om man har detta problem är att först hämta ner resterade paket och därmed också senaste xserver-xorg-core, dvs version 1.5.1.
När man fått ner allt så installerar man xserver-xorg-input-evdev som också Jan påpekat.
Slutligen så startar man om datorn
Problemet orsakades av att xserver-xorg-core inte var uppdaterat till senaste version vilket resulterade i att xserver-xorg-input-evdev som har ett beroende till xserver-xorg-core avinstallerades under uppdateringen. xserver-xorg-core kom ner senare så nu fungerar det igen.
Vad man behöver göra om man har detta problem är att först hämta ner resterade paket och därmed också senaste xserver-xorg-core, dvs version 1.5.1.
Kod: Markera allt
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install xserver-xorg-input-evdev
- rewz
Tack! Nu funkar mus & tangenbord igen.
Men nu har ett annat fel uppstått.... Nu kommer jag inte vidare efter inloggningen.
Jag ser pilen samt en enfärgad bakgrund inget mer.
Men nu har ett annat fel uppstått.... Nu kommer jag inte vidare efter inloggningen.
Samma bekymmer för mej.rewz skrev:Tack! Nu funkar mus & tangenbord igen.
När jag väljer sessionen "felsäker Gnome" får jag svaret "Kunde inte hitta Gnome-installationen".
Vad är det som knasar egentligen
Prova med att köra samma runda som för xserver-xorg-input-evdev fast med gnome-session istället. Verkar som den också har blivit avinstallerad i ditt fall. Inser dock inte varför det skulle ha skett.hkkla skrev:När jag väljer sessionen "felsäker Gnome" får jag svaret "Kunde inte hitta Gnome-installationen".
Alltså, uppdatera först och sen
sudo apt-get install gnome-session
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tack Bowmore för att du har järnkoll som vanligt. Men icke desto mindre har jag råkat ut för en situation värdig en Kafkaroman. Jag kan ju inte uppdatera i tty2-läge?!Problemet orsakades av att xserver-xorg-core inte var uppdaterat till senaste version vilket resulterade i att xserver-xorg-input-evdev som har ett beroende till xserver-xorg-core avinstallerades under uppdateringen. xserver-xorg-core kom ner senare så nu fungerar det igen.
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Varför inte? Vad händer? Har du kört i recovery mode?Ulsak skrev:Tack Bowmore för att du har järnkoll som vanligt. Men icke desto mindre har jag råkat ut för en situation värdig en Kafkaroman. Jag kan ju inte uppdatera i tty2-läge?!
Edit: Hjärnsläpp från min sida, klart att tangeterna inte funkar

Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 11 gånger.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
nej, jag körde alt-ctrl-F2 från inloggningsfönstret när tangentbordet och musen ( och/eller pekplattan) ej svarade.
Men det såg ut som att jag ej hade nån connect överhuvudtaget.
Gjorde en edit i mitt tidigare inlägg. Starta om och uppdatera i recovery mode istället.Ulsak skrev:nej, jag körde alt-ctrl-F2 från inloggningsfönstret när tangentbordet och musen ( och/eller pekplattan) ej svarade.
Tack för tipsen! Nu funkar tangentbord, och mus.
Men pekplattan funkar inte, och när jag kollar under System - Inställningar - Mus verkar undermenyn Pekplatta ha tagits bort. Kanske dyker upp igen med nästa uppdatering...

Men pekplattan funkar inte, och när jag kollar under System - Inställningar - Mus verkar undermenyn Pekplatta ha tagits bort. Kanske dyker upp igen med nästa uppdatering...
Kolla om touchpad-paketet xserver-xorg-input-synaptics har råkat avinstallerats i Synaptics.nixy skrev:Tack för tipsen! Nu funkar tangentbord, och mus.![]()
Angående tabben så finns det en felrapport om det:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/267611
Yay!!!! Jag installerade paketet, och nu funkar även pekplattan. Tack för hjälpen Bowmore 

- rewz
Bowmore skrev:Prova med att köra samma runda som för xserver-xorg-input-evdev fast med gnome-session istället. Verkar som den också har blivit avinstallerad i ditt fall. Inser dock inte varför det skulle ha skett.hkkla skrev:När jag väljer sessionen "felsäker Gnome" får jag svaret "Kunde inte hitta Gnome-installationen".
Alltså, uppdatera först och senKod: Markera allt
sudo apt-get install gnome-session
TACK! Nu funkar allt igen!!!