Tangentbord & Mus [LÖST]

Användarvisningsbild
rewz
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Tangentbord & Mus [LÖST]

Inlägg av rewz »

Fick frågan "delvis uppgradering" efter den fungerar inte tangentbordet & musen
Har testat att med att reconfa X och startat i recovery mode mm. Fattar inget Hjälp!
Senast redigerad av 1 rewz, redigerad totalt 12 gånger.
Bowmore

Re: Tangentbord & Mus

Inlägg av Bowmore »

Du är inte ensam. Samma problem för mig så sitter just nu och tankar ner daily build för att installera om systemdelen då det ändå känns att det är dags för min del.
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av jan »

Det hände för mej också. Jag installerade "xserver-xorg-input-evdev" som togs bort genom uppdateringen idag.

tryck Ctrl + alt + F2 och logga in (här funkar tangentbordet) sedan sudo apt-get install "xserve.............."
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Det blev ingen ominstallation för min del, dels pga ett problem med min slavdisk, dels att samma "problem" som jag haft ett tag även fanns med i senaste buiden. Så istället blev det felsökning för att få igång tangentbord och mus igen.

Problemet orsakades av att xserver-xorg-core inte var uppdaterat till senaste version vilket resulterade i att xserver-xorg-input-evdev som har ett beroende till xserver-xorg-core avinstallerades under uppdateringen. xserver-xorg-core kom ner senare så nu fungerar det igen.

Vad man behöver göra om man har detta problem är att först hämta ner resterade paket och därmed också senaste xserver-xorg-core, dvs version 1.5.1.

Kod: Markera allt

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
När man fått ner allt så installerar man xserver-xorg-input-evdev som också Jan påpekat.

sudo apt-get install xserver-xorg-input-evdev
Slutligen så startar man om datorn
Användarvisningsbild
rewz

Inlägg av rewz »

Tack! Nu funkar mus & tangenbord igen.

Men nu har ett annat fel uppstått.... Nu kommer jag inte vidare efter inloggningen.
Jag ser pilen samt en enfärgad bakgrund inget mer.
hkkla

Inlägg av hkkla »

rewz skrev:Tack! Nu funkar mus & tangenbord igen.

Men nu har ett annat fel uppstått.... Nu kommer jag inte vidare efter inloggningen.
Jag ser pilen samt en enfärgad bakgrund inget mer.
Samma bekymmer för mej.
hkkla

Inlägg av hkkla »

När jag väljer sessionen "felsäker Gnome" får jag svaret "Kunde inte hitta Gnome-installationen".

Vad är det som knasar egentligen
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

hkkla skrev:När jag väljer sessionen "felsäker Gnome" får jag svaret "Kunde inte hitta Gnome-installationen".

Prova med att köra samma runda som för xserver-xorg-input-evdev fast med gnome-session istället. Verkar som den också har blivit avinstallerad i ditt fall. Inser dock inte varför det skulle ha skett.

Alltså, uppdatera först och sen

sudo apt-get install gnome-session
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Problemet orsakades av att xserver-xorg-core inte var uppdaterat till senaste version vilket resulterade i att xserver-xorg-input-evdev som har ett beroende till xserver-xorg-core avinstallerades under uppdateringen. xserver-xorg-core kom ner senare så nu fungerar det igen.

Vad man behöver göra om man har detta problem är att först hämta ner resterade paket och därmed också senaste xserver-xorg-core, dvs version 1.5.1.

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Tack Bowmore för att du har järnkoll som vanligt. Men icke desto mindre har jag råkat ut för en situation värdig en Kafkaroman. Jag kan ju inte uppdatera i tty2-läge?!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ulsak skrev:Tack Bowmore för att du har järnkoll som vanligt. Men icke desto mindre har jag råkat ut för en situation värdig en Kafkaroman. Jag kan ju inte uppdatera i tty2-läge?!
Varför inte? Vad händer? Har du kört i recovery mode?

Edit: Hjärnsläpp från min sida, klart att tangeterna inte funkar :) Så starta om och kör i recovery mode.
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

nej, jag körde alt-ctrl-F2 från inloggningsfönstret när tangentbordet och musen ( och/eller pekplattan) ej svarade.
Men det såg ut som att jag ej hade nån connect överhuvudtaget.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ulsak skrev:nej, jag körde alt-ctrl-F2 från inloggningsfönstret när tangentbordet och musen ( och/eller pekplattan) ej svarade.
Men det såg ut som att jag ej hade nån connect överhuvudtaget.
Gjorde en edit i mitt tidigare inlägg. Starta om och uppdatera i recovery mode istället.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Tack för tipsen! Nu funkar tangentbord, och mus. :)

Men pekplattan funkar inte, och när jag kollar under System - Inställningar - Mus verkar undermenyn Pekplatta ha tagits bort. Kanske dyker upp igen med nästa uppdatering...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

nixy skrev:Tack för tipsen! Nu funkar tangentbord, och mus. :)

Men pekplattan funkar inte, och när jag kollar under System - Inställningar - Mus verkar undermenyn Pekplatta ha tagits bort. Kanske dyker upp igen med nästa uppdatering...
Kolla om touchpad-paketet xserver-xorg-input-synaptics har råkat avinstallerats i Synaptics.
Angående tabben så finns det en felrapport om det:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/267611
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Yay!!!! Jag installerade paketet, och nu funkar även pekplattan. Tack för hjälpen Bowmore ;D
Användarvisningsbild
rewz

Inlägg av rewz »

Bowmore skrev:
hkkla skrev:När jag väljer sessionen "felsäker Gnome" får jag svaret "Kunde inte hitta Gnome-installationen".

Prova med att köra samma runda som för xserver-xorg-input-evdev fast med gnome-session istället. Verkar som den också har blivit avinstallerad i ditt fall. Inser dock inte varför det skulle ha skett.

Alltså, uppdatera först och sen

sudo apt-get install gnome-session

TACK! Nu funkar allt igen!!!
Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"