Får inte å, ä och ö i aterm
Får inte å, ä och ö i aterm
Lade in aterm för att jag tycker den är behagligare än gnomes egna terminal, men jag har stött på ett problem där nu, jag får inte å, ä och ö att fungera.
När jag installerade Ubuntu så valde jag att ta hela operativet på engelska då jag föredrar det. I gnomes terminal löste jag detta genom att skriva "setxkbmap -layot se", det fungerade även i aterm för att få alla knappar rätt, men den visar inte å, ä och ö som de ska.
Har sökt runt lite och hittade något om "locale", när jag skriver det så har jag bara massa en_US.UTF-8 där, vilket jag tror kan ha med saken att göra?
När jag installerade Ubuntu så valde jag att ta hela operativet på engelska då jag föredrar det. I gnomes terminal löste jag detta genom att skriva "setxkbmap -layot se", det fungerade även i aterm för att få alla knappar rätt, men den visar inte å, ä och ö som de ska.
Har sökt runt lite och hittade något om "locale", när jag skriver det så har jag bara massa en_US.UTF-8 där, vilket jag tror kan ha med saken att göra?
Stationär: Xubuntu 10.10 x64
Laptop: Acer Aspire TimelineX 3820TG - Xubuntu 10.10 x64 | Fluxbox
- Konservburk
Re: Får inte å, ä och ö i aterm
Försök att starta aterm så här:
Kod: Markera allt
LC_ALL=C aterm
Det händer inget alls när jag trycker på å, ä eller ö ifall jag startar sådär.
- Konservburk
Vad händer när du trycker å,ä,ö ifall du startar aterm som vanligt?Chrilleee skrev:Det händer inget alls när jag trycker på å, ä eller ö ifall jag startar sådär.
Jag får bara konstiga tecken som ser ut såhär:
http://img530.imageshack.us/img530/6679/aaotj9.jpg
- Konservburk
Så ser å,ä,ö ut i unicode (utf-8). Eftersom aterm inte har stöd för unicode så visas själva koden istället. Lite konstigt att det inte blir några tecken alls med LC_ALL=C, för det ska nämligen slå av unicode. Du skulle kunna försöka med LC_ALL=en_US aterm, men jag tvivlar på att det blir bättre. Det är något annat som är galet... frågan är bara vad?Chrilleee skrev:Jag får bara konstiga tecken som ser ut såhär:
EDIT: Jag provade själv nu... det verkar bli bättre med:
LC_ALL=en_US aterm
Startar jag så blir det som med det förra, det blir inget alls när jag trycker...
- Konservburk
Då gör vi ett nytt försök...Chrilleee skrev:Startar jag så blir det som med det förra, det blir inget alls när jag trycker...
Skapa en fil som heter ~/.inputrc i din hemkatalog.
I den filen lägger du in följande:
set convert-meta off
set output-meta on
LC_ALL=C aterm
-
Det är väl inte min sak att lägga mig i, men...Konservburk skrev:Chrilleee skrev: Skapa en fil som heter ~/.inputrc i din hemkatalog.
I den filen lägger du in följande:
Sedan försöker du åter igen att starta aterm så här:Kod: Markera allt
set convert-meta off set output-meta on
LC_ALL=C aterm
när jag gör så, så ser det ut som att aterm tar emot åäö som den ska, men det matchar inte existerande filnamn. T.ex "ls rosornas-väg.txt" hittar inte filen och "ls" visar "rosornas-v??g.txt".
Det verkar som man ska använda rxvt-unicode om man vill ha utf-8, och det vill man. (http://bugs.afterprojects.org/view.php?id=10) Jag använder rxvt-unicode. Kan bli pseudo-genomskinlig på samma sätt som aterm.
Fick precis som "David Andersson" nu, den visar åäö och det ser ut som det ska.
Testa skapa en fil på skrivbordet i det grafiska gränssnittet som hetter just åäö.txt, körde sedan en ls där så blir det bara
???.txt
Testa skapa en fil på skrivbordet i det grafiska gränssnittet som hetter just åäö.txt, körde sedan en ls där så blir det bara

- Konservburk
Det finns inte mycket du kan göra åt den saken eftersom aterm inte stödjer, och aldrig kommer att stödja utf-8. Om du nödvändigtvis vill använda aterm så är ditt enda alternativ att konvertera hela systemet till den gamla teckenkodningen (iso8859-1), vilket du formodligen inte vill.Chrilleee skrev:Fick precis som "David Andersson" nu, den visar åäö och det ser ut som det ska.
Testa skapa en fil på skrivbordet i det grafiska gränssnittet som hetter just åäö.txt, körde sedan en ls där så blir det bara???.txt
Okej.Konservburk skrev:Det finns inte mycket du kan göra åt den saken eftersom aterm inte stödjer, och aldrig kommer att stödja utf-8. Om du nödvändigtvis vill använda aterm så är ditt enda alternativ att konvertera hela systemet till den gamla teckenkodningen (iso8859-1), vilket du formodligen inte vill.Chrilleee skrev:Fick precis som "David Andersson" nu, den visar åäö och det ser ut som det ska.
Testa skapa en fil på skrivbordet i det grafiska gränssnittet som hetter just åäö.txt, körde sedan en ls där så blir det bara???.txt
Vilken terminal är att föredra då?
Kör gnome-terminal just nu, men då jag kanske i framtiden kommer testa någon annan dist vore det skönt att vänja sig redan nu.
- Konservburk
De som utvecklade aterm har gått över till urxvt (rxvt-unicode) istället. De har bland annat fixat över transparens från aterm. Annars har xterm helt ok utf-8 stöd, och den lär ju finnas med från början i varenda dist.Chrilleee skrev:Vilken terminal är att föredra då?
Kör gnome-terminal just nu, men då jag kanske i framtiden kommer testa någon annan dist vore det skönt att vänja sig redan nu.