Ubuntu eller Kubuntu

glen murdoc

Ubuntu eller Kubuntu

Inlägg av glen murdoc »

Hej. Skrev ett liknande inlägg för ett tag sedan, men hittar inte igen det? Bortspolat på internetvågorna? Eller söker jag bara fel? Hur som helst, skriver jag ett nytt.

Har just (igår) börjat lite smått med Ubuntu. Testade redhat för 6-7 år sedan, och tycker verkligen att utvecklingen tagit gått ordentligt frammåt, konstigt vore väl annat? Det jag funderar lite på är om jag skall sätta mig in i ubuntu på en gång, skaffa program, lära mig installera, testa, fippla, knepa och knåpa med den installationen jag har, eller ska jag installera kubuntu och börja där? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med kubuntu?

Jag sticker in en fråga till. Jag installerade ubuntu genom winxp, och fick en liten partition på 15 gig där ubuntu ligger. Kan jag på något sätt komma åt resten av hårddissken genom ubuntu? Känns lite dumt att ha dubbla uppsättningar mp3'or och dylikt.

Tacksam för svar!

ps. en fråga till! Kan man ändra storleken på ubuntu partitionen på ett enkelt sätt, eller måste man ominstallera hela härligheten?
glen murdoc

Re: Ubuntu eller Kubuntu

Inlägg av glen murdoc »

Ser att det redan finns en sådan här tråd, typiskt mig.
glen murdoc

Inlägg av glen murdoc »

Fast den vart man ju inte mycket klokare av..
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Resten av hårddisken kommer du åt enkelt genom att bara montera den någonstans.

Skapa en mapp där du vill montera den partitionen, t.ex:

Kod: Markera allt

sudo mkdir /mp3
Ta reda på vad partitionen heter med t.ex:

sudo gparted
Antagligen är det den största partitionen som har ntfs som filsystem och den heter något i stil med sda2, sda4 eller så...

Om vi gissar att den heter sda2, så monterar du den med:

sudo mount sda2 /mp3 -t ntfs-3g -o defaults,locale=sv_SE.UTF-8
För att den ska monteras automatiskt varje gång bör du först ta reda på vilket UUID den har med:

vol_id -u /dev/sda2
Lägg sedan in monteringen på en ny rad i /etc/fstab som ser ungefär som:

UUID=<det-uuid-du-fick fram> ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 1
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Googla efter "gnome vs kde" så får du en vansinnig massa träffar. Vilken som är vinnare beror enbart på författarens preferenser... Personligen anser jag kde vara mycket bättre än gnome. Detta för att jag gillar flexibiliteten i spara dialogerna (KIO) och kraften hos konqueror (det går att dela fönstren och ha filbrowser igång samtidigt som en websida) sedan gillar jag kontact, ett program som integrerar kmail, korganizer (kalender, att göra listor), akregator (newsfeed läsare) med en kontaktlista.

Den desktop som skiljer sig mest från den traditionella modellen är kde4. KDE4 är på väg att komma bort från alla barnsjukdomar och avsaknaden av en del program som inte har hunnit portas ännu... I och med 4.1.2 fungerar de program jag behöver för den datorn. (Används enbart för surf och musik lyssnande, inget youtubande)
glen murdoc

Inlägg av glen murdoc »

Tack för de bra svaren! Har nu kört med kubuntu i en dag. Har lyckats få det mesta att fungera som det ska, och att hitta igen min windowspartition var inga problem. Dock tycker jag att kubuntu är lite "rappligare" än när jag körde ubuntu. Någon annan som upplever detta? Tror nog att jag skall byta tillbaka. Fast jag vet inte. Det här var ju riktigt knivigt :)
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Jag har också provat runt lite.
Kubuntu föll mig inte på läppen. Upplevde inte den förväntade prestandaökningen.
Men den saknade lite funktionen.
Nyligen provade jag dock Linux Mint, som också är en Ubuntu-version. (eller har ubuntu
underskalet, har jag lästnågonstans)
Den hade en del fördelar.
Men du finner ingen bättre form än detta. Å det är värt mycket om
du "landa mjukt".
Användarvisningsbild
felham
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av felham »

Jag testade Ubuntu först, men föll för Kubuntu efter ett tag. Eller det var lite så att Pidgin/chat inte funkade så bra på Ubuntu av någon anledning. Sen är det standardprogram i Ubuntu som riktigt sög tyckte jag, t.ex. bittorrentprogrammet. Men fattar ändå inte helt skillnaden, eftersom man tycks kunna installera "program som är gjorda för kde" på gnome/ubuntu etc iaf.

Men blev lite mix, Firefox känns bättre än Konqueror, Pidgin bättre än Kopete etc.

En sak jag tycker är meckigt med att ha Kubuntu, är att nästan alla böcker, tips, guider osv, är om Ubuntu. Alla böcker om KDE som jag hittat är ju typ från förra milleniet, http://www.amazon.com/gp/search?ie=UTF8 ... ative=9325. Hur känner andra, och hur mycket kan man lära sig egentligen av Ubuntu-böcker osv om man använder Kubuntu?
If it's raining and you're running / don't slip in mud / 'cause if you do / you'll slip in blood tonight.
jmontelius

Inlägg av jmontelius »

Kör själv KUbuntu på alla mina maskiner sedan drygt två år. Det är som alla säger en smaksak och sen fastnar man. En stor fördel med att välja Ubuntu är nog att dess community ör större. Om man inte är alltför van och vet vilak program man skall använda i Kubuntu så är det enklare att följa råd och anvisningra till Ubuntu. Dock är ju Gnome/KDE bara fönsterhantering mm, allt pilland eunder huven är ju samma.

Kör KDE 4.1 sedan några månader och efter lite stul i somras så ser det riktigt snyggt ut. Om du skall köra Kubuntu så kan det vara ide att installer 8.10 direkt så slipper du uppgrader från 8.04.

J
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"