Absolut inte. Båda skulle säga någonting.Hans Linde skrev:Båda Lukas o Ofelia ger "vit-brus" som kommer i omgångar.
Var det så du tänkt?
Gick de andra testerna som de skulle?
Absolut inte. Båda skulle säga någonting.Hans Linde skrev:Båda Lukas o Ofelia ger "vit-brus" som kommer i omgångar.
Var det så du tänkt?
Jag behömmer att det möjligtvis går att få rösten tydligare, speciellt när det gäller högre uppläsningsfarter. Men det är inget jag kan testa själv eftersom jag är för ovan för att kunna lyssna på mer än fart 1.5 utan att tappa förståelsen helt. Då vet jag ju inte heller vilka ändringar som "hjälper" och vilka som "stjälper". Så det är med andra ord du som måste testa om någon inställning förbättrar det hela.Hans Linde skrev:Scaletempo verkar intressant. Det du skriver är tydligt.
Bedömmer du att finns mera att "trimma" här och på så vis får rösten tydligare?
Kod: Markera allt
-af scaletempo
-af scaletempo=scale=1.0:stride=60:overlap=0.20:search=14:speed=tempo
Ser bra ut, dvs espeak fungerar som det ska.Hans Linde skrev:hans@hl:~$ echo hejsan | espeak -v mb-sw1
h 86
e 97 0 106 80 82 100 82
j 65
s 100
a 67 0 84 80 80 100 80
n 116 100 73
_ 263
_ 1
Den ger inte riktigt samma utdata som den gör för mig (i386). Det är möjligt att det är något olika versioner. Du skulle kunna testa med 32bit-varianten och se om den öht startar på amd64.Hans Linde skrev:hans@hl:~$ mbrola -h
USAGE: mbrola [-i] [-e] [-c CC] [-v VR] [-f FR] [-t TR] [-l VF] [-R RL] [-C CL] database pho_file* output_file
A - instead of pho_file or output_file means stdin or stdout
Extension of output_file ( raw, au, wav, aiff ) tells the wanted audio format
i = Print the database information if any
e = No fatal error on unkown diphone
CC= Comment Char, escape sequence for a comment
VR= Volume Ratio, float ratio applied to ouput samples
FR= Frequency Ratio, float ratio applied to pitch points
TR= Time Ratio, float ratio applied to phone durations
VF= Voice Freq, target freq for voice quality
RL= Phoneme renaming list of the form a A b B ...
CL= Phoneme cloning list of the form a A b B ...
Hmm, något verkar vara fel med filen /user/local/share/mbrola/sw2/TEST/ofelia.pho. Har du den filen?Hans Linde skrev:hans@hl:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw1/sw1 /usr/local/share/mbrola/sw1/TEST/lukas.pho lukas.wav
hans@hl:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw2/sw2 /user/local/share/mbrola/sw2/TEST/ofelia.pho ofelia.wav
Error with /user/local/share/mbrola/sw2/TEST/ofelia.pho input file !
Och här får du bara brus?Hans Linde skrev:hans@hl:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw1/sw1 /usr/local/share/mbrola/sw1/TEST/lukas.pho lukas.wav
hans@hl:~$ aplay lukas.wav
Spelar upp WAVE 'lukas.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Frekvens 16000 Hz, Mono
En liten miss av mig som du redan har märkt... jag skyller allt på Shakespeare.Hans Linde skrev:hans@hl:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw2/sw2 /usr/local/share/mbrola/sw2/TEST/ophelia.pho ofelia.wav
Error with /usr/local/share/mbrola/sw2/TEST/ophelia.pho input file !
Bara brus här också?Hans Linde skrev:hans@hl:~$ mbrola /usr/local/share/mbrola/sw2/sw2 /usr/local/share/mbrola/sw2/TEST/ofelia.pho ofelia.wav
hans@hl:~$ aplay ofelia.wav
Spelar upp WAVE 'ofelia.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Frekvens 16000 Hz, Mono
Lyckades du få till de svenska mbrola-rösterna? Eller fastnade du på att det bara blev brus? Försökte du med i386-filen?Hans Linde skrev:Var va vi?
Vilket är rätt ände att börja? Kanske du har något på G?
Det är nog något som inte har avslutats rätt kan jag tänka mig. Om du kör kommandna var för sig igen... var fastnar den då?Hans Linde skrev:Snabb Lukas har problem, mao inget ljud.
hans@hl:~$ #!/bin/sh
hans@hl:~$ xclip -o |
> espeak -v mb-sw1 |
> mbrola -t 0.5 /usr/local/share/mbrola/sw1/sw1 - - |
> aplay -r16000 -fS16
ALSA lib pcm_dmix.c:874:(snd_pcm_dmix_open) unable to open slave
aplay: main:546: fel vid öppning av ljud: Enhet eller resurs upptagen
hans@hl:~$
och där efter funkar ingen röst. Något är spärrat.
echo hejsan | espeak -v mb-sw1
mbrola -t 0.5 /usr/local/share/mbrola/sw1/sw1 /usr/local/share/mbrola/sw1/TEST/lukas.pho lukas.wav
aplay lukas.wav