Hårddisk som är seg som sirap
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Hårddisk som är seg som sirap
Hej
Installerade Ubuntu för några veckor sedan när WinXP kraschade och jag var i desperat behov av en fungerade dator. Lång historia kort så fick jag tag på Ubuntu 8.04 och körde det utan problem.
Experimenterade med mitt nya OS, och tillslut visste jag inte vad jag hade installerat, varför och hur man tog bort. Hade flera problem med WINE som vägrade avinstalleras eller ta bort installerad programvara.
Så jag installerade om.
Då blev problemet att min hårddisk är seg! Den bootade på typ tre gånger så lång tid, och är allmänt seg. Jag installerade Xubuntu för att jag trodde att det kanske skulle kunna snabba på datorn lite, men nej.
Är det någon som vet varför den plötsligt blev så extremt långsammare? Datorns hårddisk är ca 2½ år gammal.
Är det att den drabbats av hög ålder? går det att kolla sådant? hur?
tack för all hjälp
Installerade Ubuntu för några veckor sedan när WinXP kraschade och jag var i desperat behov av en fungerade dator. Lång historia kort så fick jag tag på Ubuntu 8.04 och körde det utan problem.
Experimenterade med mitt nya OS, och tillslut visste jag inte vad jag hade installerat, varför och hur man tog bort. Hade flera problem med WINE som vägrade avinstalleras eller ta bort installerad programvara.
Så jag installerade om.
Då blev problemet att min hårddisk är seg! Den bootade på typ tre gånger så lång tid, och är allmänt seg. Jag installerade Xubuntu för att jag trodde att det kanske skulle kunna snabba på datorn lite, men nej.
Är det någon som vet varför den plötsligt blev så extremt långsammare? Datorns hårddisk är ca 2½ år gammal.
tack för all hjälp
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Hårddisk som är seg som sirap
Formatterade du vid ominstallationen?
När hårddisken är näst intill full så kan det bli segt, öppnar du en mapp så står det längst ner i fönsterliten hur mycket ledigt man har.
När hårddisken är näst intill full så kan det bli segt, öppnar du en mapp så står det längst ner i fönsterliten hur mycket ledigt man har.
ja, jag valde att formatera om så att hela hårddisken användes.
jag har ca 27, av 40, GB ledigt
ska jag prova att installera om Xubuntu igen? se om jag kan hitta ett val då en mer fullständig formatering genomförs? Finns det?
då man fick chansen att välja fanns det 3 alternativ: använda hela hårddisken, skapa en ny partition där Xubuntu lades på och ha kvar en liten partition med det gamla, eller mer avancerade alternativ. Ville integöra det så avancerat så jag tog att använda hela hårddisken.
jag har ca 27, av 40, GB ledigt
ska jag prova att installera om Xubuntu igen? se om jag kan hitta ett val då en mer fullständig formatering genomförs? Finns det?
då man fick chansen att välja fanns det 3 alternativ: använda hela hårddisken, skapa en ny partition där Xubuntu lades på och ha kvar en liten partition med det gamla, eller mer avancerade alternativ. Ville integöra det så avancerat så jag tog att använda hela hårddisken.
- Cadryc
Hela disken borde ha blivit formatterad, men den automatiska partioneringen kanske satte för liten swap. Hur myckethar du i RAM? Du kan skriva i en terminal så ser man hur mycket ram och saw som finns, och hur mycket som är ledigt.
Kod: Markera allt
free -m
jag får svaret
jäklar vad lite ram jag har ledigt. Om ni undrar så tog jag detta när datorn precis startat upp.
Ska Xubuntu kräva så mycket? Kan det vara felet?
Jag trodde Xubuntu var för datorer med inte den bästa tekniska prestandan.
total used free shared buffers cached
Mem: 487 453 34 0 15 173
-/+ buffers/cache: 264 223
Swap: 1427 36 1391
Ska Xubuntu kräva så mycket? Kan det vara felet?
Jag trodde Xubuntu var för datorer med inte den bästa tekniska prestandan.
- Cadryc
Den använder en del av ram som cache, för att snabba upp systemet. Om den behövs mer ram till tex ett program så tar den av cachen, alternativt skriver cachen till swap, och du verkar ju ha 1427MB i swap vilket borde räcka gott.
Jag kommer inte på nåt mer att kolla, tyvärr, mer änför att se hur mycket du har ledigt, kan ju dubbelkolla så att det överrensstämmer med de 27GB du ska ha ledigt. Förhoppningsvis kommer det snart nån med fler tips. 
Jag kommer inte på nåt mer att kolla, tyvärr, mer än
df -h

jag gjorde som du sa och:
...
tack ändå för hjälpen. Det kunde ha lett till en lösning.
// GustaV
Filsystem Storlek Anvnt Tillg Anv% Monterat på
/dev/sda1 36G 12G 26G 32% /
varrun 244M 136K 244M 1% /var/run
varlock 244M 0 244M 0% /var/lock
udev 244M 64K 244M 1% /dev
devshm 244M 0 244M 0% /dev/shm
lrm 244M 39M 205M 16% /lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile
tack ändå för hjälpen. Det kunde ha lett till en lösning.
// GustaV
Att den bara är 2.5 år gammal är ingen garanti för att den inte har problem.Emerain skrev:Är det någon som vet varför den plötsligt blev så extremt långsammare? Datorns hårddisk är ca 2½ år gammal.
Du kan kolla disken eller partitionen mha SmartMonTools
Installera
sudo apt-get install smartmontools
sudo smartctl -t short /dev/sda
sudo smartctl -l error /dev/sda
sudo smartctl -t long /dev/sda