Avinstallation av Ubuntu utan Windows
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Avinstallation av Ubuntu utan Windows
Du har väl tagit bort partitionen med Ubuntu, eller? Då får du installera om Ubuntu om du vill ha tillbaka det.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Det verkar onekligen som om windows har stora problem med att installera sig på sata-diskar (det kanske finns något windowsforum där du kan få bättre hjälp?)
Jag googlade lite och hittade den här länken som kanske kan vara till hjälp:
http://news.softpedia.com/news/Install- ... 7807.shtml
om du har en floppy-drive verkar det som om det räcker att sätta i en floppy med drivrutinerna för sata-disken (???)
/Micke
Jag googlade lite och hittade den här länken som kanske kan vara till hjälp:
http://news.softpedia.com/news/Install- ... 7807.shtml
om du har en floppy-drive verkar det som om det räcker att sätta i en floppy med drivrutinerna för sata-disken (???)
/Micke

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
jo den är borta helt. måste jag installera det igen för att kunna iinstallera windows?
nej har ingen floppy...
nej har ingen floppy...
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Kolla länken i så fall... Då får du bygga om windowsskivan så att drivrutinen inkluderas... Windows verkar inte så bra på att hitta sata-diskar....Larscho skrev: nej har ingen floppy...
/Micke

- Cadryc
Om alla partitioner på hårddisken är raderade, så att det bara är en stor oallokerad yta, då borde verkligen windows hitta den. Man kanske får börja kolla hårdvaran, kan det vara en IDE-ansluten hårddisk som är byglad som slave?
Det är tydligt att Windows har problem att hitta din SATA-disk och det är ett känt problem. Problemet i detta fall är då att XP-skivan saknar en drivrutin för SATA-diskar. Har läst att den (drivrutinen) ska finnas att hämta ner från nätet.
En möjlighet är också att gå in i Bios och ändra en av diskens mode, dvs den som anger valen IDE-emulering, ACHI och kanske Raid. Prova att sätta den till IDE-emulering och försök installera igen. Är den satt till det så prova istället med ACHI.
Edit: Ser att andra hann före mig. Måste lära mig att skriva snabbare
En möjlighet är också att gå in i Bios och ändra en av diskens mode, dvs den som anger valen IDE-emulering, ACHI och kanske Raid. Prova att sätta den till IDE-emulering och försök installera igen. Är den satt till det så prova istället med ACHI.
Edit: Ser att andra hann före mig. Måste lära mig att skriva snabbare

- Cadryc
xp sp2 ska klara sata-diskar. Men ahci klarar den inte (om man inte har extra drivrutiner, om jag minns rätt så har inte heller sp3 stöd för ahci, det kan mycket väl vara där skon klämmer. Bra tips Bowmore.
-
hur ska jag lägga in den drivrutinen på windowsskivan?
hårdvaran ska det inte vara nåt fel på. det har funkat utmärkt. det som bowmore nämnde angående vet jag inte hur jag hittar att ändra. gick in i bios men det gick inte att ändra mycket alls vad gällde sata-disken. vet inte vad som är felet...
hårdvaran ska det inte vara nåt fel på. det har funkat utmärkt. det som bowmore nämnde angående vet jag inte hur jag hittar att ändra. gick in i bios men det gick inte att ändra mycket alls vad gällde sata-disken. vet inte vad som är felet...
Tackar, bra att veta att det är ahci som är bovenCadryc skrev:xp sp2 ska klara sata-diskar. Men ahci klarar den inte (om man inte har extra drivrutiner, om jag minns rätt så har inte heller sp3 stöd för ahci, det kan mycket väl vara där skon klämmer. Bra tips Bowmore.

-
men hur kan jag ändra det i BIOS då?
Vissa oem-maskiner, typ hempc, har förmågan att spärra bort en hel del bara för att slippa massa service då folk är inte och pillar. Men annars så ska bios vara helt öppet så att det kan ändras nånstans.Larscho skrev:hur ska jag lägga in den drivrutinen på windowsskivan?
Tyvärr så har jag inte interna SATA-diskar men om du talar om vad du har för BIOS, t.ex Award, så tror jag säkert nån som kör med SATA kan hjälpa dig. Kanske tom jag.Larscho skrev:men hur kan jag ändra det i BIOS då?
-
vart kan jag se vilket bios jag har?
Brukar stå i bios-splashen som du ser där det också står vilket tangent du ska trycka för att komma in i bios. Splashen kan också vara ren text på skärmen. Annars gå in i bios så står det där. Vet du datorn heter + modell så räcker nog det.
- Cadryc
Om det kan vara till nån hjälp så berättar jag hur jag gör i BIOS på min burk
Strax efter jag startat upp står det "Press Del to enter setup" då trycker jag på Delete och kommer in i BIOS. Andra vanliga knappar att trycka på är F2, F8 med mera, man får läsa snabbt på skärmen.
Väl i BIOS väljer jag "SATA Configuration" → "Configure SATA as.." där väljer jag IDE eller AHCI.
Som sagt, det här är i min dator, kanske inte är likadant för dig men förhoppningsvis liknande. Vet du modellnamnet på datorn så kanske vi kan hitta nåt på google. Kan du namnet på moderkortet så hittar vi säkert en manual å då är saken biff.
Strax efter jag startat upp står det "Press Del to enter setup" då trycker jag på Delete och kommer in i BIOS. Andra vanliga knappar att trycka på är F2, F8 med mera, man får läsa snabbt på skärmen.
Väl i BIOS väljer jag "SATA Configuration" → "Configure SATA as.." där väljer jag IDE eller AHCI.
Som sagt, det här är i min dator, kanske inte är likadant för dig men förhoppningsvis liknande. Vet du modellnamnet på datorn så kanske vi kan hitta nåt på google. Kan du namnet på moderkortet så hittar vi säkert en manual å då är saken biff.
-
okay det var inte samma i min. jag har phoenix bios version 1.20 om det är till någon hjälp. datorn är en fujitsu siemens amilo si 1520.
- Cadryc
Attans va svårt det är att hitta nåt, är det jag eller är det mycket lättare att hitta när man söker på support till linux?
Det här hittade jag iaf, om det kan va till nån hjälp http://www.amilo-forum.com/topic,26,-In ... Qs.html#42

Det här hittade jag iaf, om det kan va till nån hjälp http://www.amilo-forum.com/topic,26,-In ... Qs.html#42
Kan det här vara en ledtråd, hittade det på nätet:
Källor:
http://www.amilo-forum.com/topic,43,-hi ... v2040.html
http://www.ubuntulinux.se/node/1333
ochMy Amilo Si 1520 behaved the same as far as I can tell.
I had noticed that the BIOS setting for "ATA control mode" was factory set to "Compatible". I switched it to "Enhanced", which also enabled AHCI configuration. After that I had problems waking the system after suspend.
Disabling AHCI made suspend work again.
Of course, these are different systems, but still it sounds like the issue is somewhere in the SATA modules.
Prova alltså med AHCI configuration Disabled.Det här var jag med om förut, utan att förstå det. Med Dapper på min Fujitsu-Siemens Amilo Si 1520 hade jag också exakt samma bekymmer med uppvaknandet, men det löste sig genom att jag ändrade en BIOS-inställning:
ATA Controller Mode Enhanced
AHCI configuration Disabled
Källor:
http://www.amilo-forum.com/topic,43,-hi ... v2040.html
http://www.ubuntulinux.se/node/1333
- Cadryc
Kanelbullar till Bowmore, som är bättre på att söka än mig 

-
haha ja ok. jag ska stänga ner och starta upp i BIOS och se om jag hittar nåt av det du nämner. känns som att jag kollar runt överallt utan framgång men. återkommer med resultat alldeles snart.