Är det grafikkortet som krånglar eller va är det? Hur löser jag problemet?[17179573.624000] PCI: JMB36x: Enabling dual function on 0000:03:00.0
[17179573.648000] PCI: Cannot allocate resource region 0 of device 0000:03:00.0
[17179573.648000] PCI: Cannot allocate resource region 1 of device 0000:03:00.0
[17179573.648000] PCI: Cannot allocate resource region 2 of device 0000:03:00.0
[17179573.648000] PCI: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:03:00.0
[17179573.648000] PCI: Error while updating region 0000:03:00.0/0 (0000c000 != 00000000)
[17179573.648000] PCI: Error while updating region 0000:03:00.0/2 (0000c000 != 00000000)
Problem med installation
Problem med installation
Jag håller på att försöka installera Ubuntu på en dator (ny och hemmabyggd). När jag bootar från disken kommer jag in i menyn där jag kan välja att installera eller köra Ubuntu i felsäkert läge. Både om jag väljer installation eller att köra Ubuntu dyker följande text upp på skärmen och jag kan inte fortsätta:
Problem med installation
Ingen som har nån aning?
Problem med installation
Tror ni att det kan vara något av de här felen? Är det i så fall någon som har erfarenhet av sådana fel och lyckats lösa dem?
Problem med installation
Hej el kelb!
Verkar som att ingen har haft liknande problem som du. Jag skulle vilja veta vilken hårdvara du har i datorn, moderkort och chipset i den, grafikchipset.
Och sist men inte minst, har du kontrollerat att skivan är hel? Dvs kontrollerat med "Kontrollera Cd för felaktigheter" som du ser i tredje bilden i vår installationsguide: http://ubuntu-se.org/Wiki/Installation
Om inte, kontrollera skivan först.
Verkar som att ingen har haft liknande problem som du. Jag skulle vilja veta vilken hårdvara du har i datorn, moderkort och chipset i den, grafikchipset.
Vet inte vad det betyder men det första jag tänker är: har du två grafikkort?Enabling dual function on 0000:03:00.0
Och sist men inte minst, har du kontrollerat att skivan är hel? Dvs kontrollerat med "Kontrollera Cd för felaktigheter" som du ser i tredje bilden i vår installationsguide: http://ubuntu-se.org/Wiki/Installation
Om inte, kontrollera skivan först.
Problem med installation
Datorn ser ut så här:
Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent,
PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail
ECS P965T-A, P965, Socket-775,
SATAII, GbLAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB
Kit w/two matched Value Select 512MB
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket
LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2.
16MB 7200RPM
Det ska inte vara nåt integrerat grafikkort på moderkortet så jag borde bara ha ett grafikkort.
Såg just att "JMB36x" som nämns i inledningen av felmeddelande är ett "lagringsgränssnitt" på moderkortet enligt den detaljerade specen. Det kanske talar för att det är ett sånt fel som nämns på sidan jag länkade till innan. Det var ju relaterat till olika moderkort, bl.a. till ECS P965T-A. Tycker ändå inte riktigt att felmeddelandet passar in på de fel som beskrivs på sidan. Felmeddelandet nämner PCI medan det där nämnda felet har nåt att göra med att en IDE CD/DVD-enhet inte hittas under installationen.
Det kan nämnas också att jag har lyckats installera Windows XP på datorn ifråga nu. Så det fungerar i alla fall även om det självklart inte är en långsiktigt hållbar lösning.
Ubuntu-CDn verkar fungera när jag använder den i Windows XP men om jag bootar från den och kontrollerar CDn i menyn så blir det samma fel som när jag försöker installera.
Asus GeForce 7600GS 256MB DDR2 Silent,
PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV, Retail
ECS P965T-A, P965, Socket-775,
SATAII, GbLAN, DDR2, ATX, 2xPCI-Ex16
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB
Kit w/two matched Value Select 512MB
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket
LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2.
16MB 7200RPM
Det ska inte vara nåt integrerat grafikkort på moderkortet så jag borde bara ha ett grafikkort.
Såg just att "JMB36x" som nämns i inledningen av felmeddelande är ett "lagringsgränssnitt" på moderkortet enligt den detaljerade specen. Det kanske talar för att det är ett sånt fel som nämns på sidan jag länkade till innan. Det var ju relaterat till olika moderkort, bl.a. till ECS P965T-A. Tycker ändå inte riktigt att felmeddelandet passar in på de fel som beskrivs på sidan. Felmeddelandet nämner PCI medan det där nämnda felet har nåt att göra med att en IDE CD/DVD-enhet inte hittas under installationen.
Det kan nämnas också att jag har lyckats installera Windows XP på datorn ifråga nu. Så det fungerar i alla fall även om det självklart inte är en långsiktigt hållbar lösning.
Ubuntu-CDn verkar fungera när jag använder den i Windows XP men om jag bootar från den och kontrollerar CDn i menyn så blir det samma fel som när jag försöker installera.
Problem med installation
Hm, det var konsigt...
Testa att bränna en ny Ubuntu CD. Det kan ju vara något fel på skivan...
Annars vet jag faktiskt inte... Byta moderkort?
Testa att bränna en ny Ubuntu CD. Det kan ju vara något fel på skivan...
Annars vet jag faktiskt inte... Byta moderkort?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Problem med installation
emil.s - Jo, det hela är irriterande. Man vill ju inte tvingas ner i Windowsträsket igen. Har testat med att bränna två st CDs men råkat ut för samma fel med båda. Visserligen är båda brända från samma ISO så ett eventuellt fel skulle kunna finnas i den filen. Ska skaffa tomma skivor och ladda ner filen en gång till.
I värsta fall får det bli nytt moderkort. Ska kolla upp ett nytt kort noga innan i så fall. Men det kostar ju en del.
I värsta fall får det bli nytt moderkort. Ska kolla upp ett nytt kort noga innan i så fall. Men det kostar ju en del.
Problem med installation
[quote="el kelb"]emil.s - Jo, det hela är irriterande. Man vill ju inte tvingas ner i Windowsträsket igen. Har testat med att bränna två st CDs men råkat ut för samma fel med båda. Visserligen är båda brända från samma ISO så ett eventuellt fel skulle kunna finnas i den filen. Ska skaffa tomma skivor och ladda ner filen en gång till.
I värsta fall får det bli nytt moderkort. Ska kolla upp ett nytt kort noga innan i så fall. Men det kostar ju en del.[/quote]
Den verkar ju vara ganska ny. Då lär du väl kunna byta?
I värsta fall får det bli nytt moderkort. Ska kolla upp ett nytt kort noga innan i så fall. Men det kostar ju en del.[/quote]
Den verkar ju vara ganska ny. Då lär du väl kunna byta?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Problem med installation
emil.s - Jo, jag fick hem kortet dagarna innan jul men kan man verkligen byta det bara för att det inte fungerar med Ubuntu? Det verkar ju inte vara nåt fel på kortet i övrigt.
Problem med installation
Efter att ha fått lite tiips på ett annat forum har jag testat att göra en "textmode install" med en alternat-cd. Samma felmeddelande som tidigare dyker upp men sedan knattrar det på och installationsprogrammet startar. Väl inne i installationsprogrammet blir det dock problem. Först hittade det inte mitt integrerade nätverkskort (vilket inte heller XP gör) och drivrutiner till den diskettstation som den verkar tro att jag har. Sedan tror jag att något är fel när jag ska partitionera. Följande meddelande visas men det känns som att partitioner och opartitionerat utrymme saknas:
Jag kan säkert ha förbisett något uppenbart men det känns som att installationsprogrammet inte riktigt fungerar. Kanske är det samma fel som installationsprogrammet tidigare verkade kringgå. Något som vartit med om nåt liknande eller vet hur partitioneringen under installationen ska se ut?
Det är allt som står. De fyra indragna raderna kan man klicka vidare på men de leder bara tillbaka till ursprungsrutan förr eller senare. Man kan inte heller scrolla ner längre på sidan. Det känns helt enkelt som att något saknas. Det dyker inte upp nåt meddelande om att min hårddisk inte kan identifieras så det är konstig att den inte finns något "ledigt utrymme" som man kan markera och skapa en partition i.Partitionera hårddiskar
Det här är en överblick över dina för närvarande konfigurerade partitioner och monteringspunkter. Välj en partition för att ändra dess inställningar (filsystem, monteringspunkter, etc.) , ett ledigt utrymme för att skapa partitioner eller en enhet för att initiera dess partitionstabell.
Guidad partitionering
Hjälp för partitionering
Ã…ngra ändringarna på partitionerna
Slutför partitioneringen och skriv ändringarna till hårddisken
Jag kan säkert ha förbisett något uppenbart men det känns som att installationsprogrammet inte riktigt fungerar. Kanske är det samma fel som installationsprogrammet tidigare verkade kringgå. Något som vartit med om nåt liknande eller vet hur partitioneringen under installationen ska se ut?
Problem med installation
Du försöker installera Edgy? Ta Dapper istället och vänta tills Edgy får drivrutiner. Hoppas Dapper fungerar 
Du har rätt för återköp om varan inte uppfyller till den rimligen ställda förväntningarna. Det är ett operativsystem du försöker installera, om kravet från tillverkarens sida är MS Windows så måste det ingå i priset. Konsumentlagen är tvingande dvs. den skyddar den svagare parten som är du i detta fall. Och nej, det spelar ingen roll att du har använt den, hur annars skulle du kunnat konstatera att den accepterar ditt operativsystem? (På samma sätt man har rätt att begära återköp på underkläder trots plomberingen! Hur annars skulle man veta att kalsongerna hasar ner efter några steg om man inte provat dem?) Och packningen är inte en del av varan!

Du har rätt för återköp om varan inte uppfyller till den rimligen ställda förväntningarna. Det är ett operativsystem du försöker installera, om kravet från tillverkarens sida är MS Windows så måste det ingå i priset. Konsumentlagen är tvingande dvs. den skyddar den svagare parten som är du i detta fall. Och nej, det spelar ingen roll att du har använt den, hur annars skulle du kunnat konstatera att den accepterar ditt operativsystem? (På samma sätt man har rätt att begära återköp på underkläder trots plomberingen! Hur annars skulle man veta att kalsongerna hasar ner efter några steg om man inte provat dem?) Och packningen är inte en del av varan!
Problem med installation
petri0 - Försökte just med Dapper men min CD/DVD-enhet kan inte identifieras under installationen. Installationsprogrammet vill att jag ska ladda in CD-ROM-drivrutin med en diskett (jag har dock ingen diskettenhet). Irriterande. Man tycker att drivrutinen till CD/DVD-enheten borde finnas eftersom jag uppenbarligen har bootat från CDn...
Problem med installation
Ah, det måste verkligen vara felet jag snackat om innan (se https://wiki.ubuntu.com/Core_2_Duo_Support). Det yttrar sig tydligen på det viset när man försöker installera Dapper. Det verkar ju ha varit problem med det en lång tid nu, och omfatta rätt många kort. Underligt att det inte har fixats i de senaste versionerna av Ubuntu 6.10...
Problem med installation
Den senaste utvecklingen är att jag lyckades installera Edgy Eft med Alternate-cdn. Detta efter att ha flyttat hårddisken till en annan SATA-port. Efter att ha partitionerat färdigt och installerat startas datorn om, jag tar ut CDn och får texten "starting up..." och sedan samma felmeddelande som i början av den här tråden. Sjukt irriterande.
SV: Problem med installation
jag har precis samma problem som du att något om "pci: unable to update region" eller något sådant. jag har inga problem att köra ingång det på min gamla dator men på den nya tar det bara stop.
min PC: MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775// Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz// Hiper Nätaggregat ATX 580W// Sapphire Radeon X1950PRO 256MB// Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB// Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM// Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA// Sony diskettstation 3,5" 1,44MB
min PC: MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775// Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz// Hiper Nätaggregat ATX 580W// Sapphire Radeon X1950PRO 256MB// Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB// Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM// Samsung DVD-brännare SH-S183A SATA// Sony diskettstation 3,5" 1,44MB