Sitter och försöker installera Ubuntu 8.04 på min nya HTPC allt går bra tills jag kommer till partitioneringen där den inte hittar någon hdd.
Har testa med olika SATA diskar men ger inget bättre resultat.
Någon som vet vad felet kan vara? Har installerat XP och det fungerar, BIOS hittar diskarna.
Moderkortet är ett Gigabyte GA-EG45M-DS2H, G45
Hittar ingen SATA disk under installation av 8.04
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Hittar ingen SATA disk under installation av 8.04
Någon som har någon idé vad felet kan vara?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
hade samma problem med en amd burk
8.04 hittade inte disken men 7.10 hittade den
installerade 7.10 fortsatte med en dist-upgrade till 8.04
8.04 hittade inte disken men 7.10 hittade den
installerade 7.10 fortsatte med en dist-upgrade till 8.04
Kollade på deras hemsida om Bios-uppgrading men tyvärr fanns inte mycket info om vad de åtgärdade för problem, åtminstone inte den senate F3-betan. Men ibland har de hjälp med att uppgradera Bios firmware.
Ett sånt fall kan du se i denna tråd:
Ubuntu vägrar starta efter moderkortsbyte
Min gissning är att det just har med Bios att göra så kanske värt ett försök att uppgradera.
Om man kör exe-filen i Windows så brukar det poppa upp en fil där det finns beskrivet vad den versionen åtgärdar. Kanske finns den infon också på nåt annat ställe på Gigabytes hemsida som jag missat.
Ett sånt fall kan du se i denna tråd:
Ubuntu vägrar starta efter moderkortsbyte
Min gissning är att det just har med Bios att göra så kanske värt ett försök att uppgradera.
Om man kör exe-filen i Windows så brukar det poppa upp en fil där det finns beskrivet vad den versionen åtgärdar. Kanske finns den infon också på nåt annat ställe på Gigabytes hemsida som jag missat.