Därför besegrar Windows Linux - igen

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Därför besegrar Windows Linux - igen

Inlägg av Hund »

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Därför besegrar Windows Linux - igen

Inlägg av micke_nordin »

Som vanligt har problemen inget med GNU/Linux att göra... Jag kan personligen gör allt det där (surfa på mitt 3g modem, skriva ut och så vidare). Det är dock inte så konstigt att folk har problem när de lever ett helt liv med Windows, sedan skaffar sig en linuxbox och tror att allt skall vara som vanligt.

Det finns problem med GNU/Linux absolut, där ibland bristen på drivrutiner, men de flesta problemen som folk har beror på att de inte kan hantera google...

/Micke
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

"Vi vill att datorn ska fungera som vi är van vid. Vi vill köra de program vi är vana vid. Vi vill använda de tillbehör vi är vana vid."

Mycket snack om att man kan hantera windows, men en enkel webbläsare tillsammans med världens mest kända söktjänst verkar vara en stor prövning för många. Mac-adress?
En slapp sökning: eeepc mac address
Som första resultat visas ett forum och några poster ned står det exakt hur man får fram denna adress.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Så här ser det ut bara, tragiskt men sant. "Jag vill trycka på Start för att stänga av min dator, för det är jag van vid", det är väldigt, väldigt svårt att få människor att lära om sig. Många vill bara inte, de är nöjda så som det är.
Men visst har GNU/Linux en gigantisk bit kvar till att vara ett OS för alla (De är inte Windows heller), det finns fortfarande tonviss med saker att lösa och fixa.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Beer skrev: Mycket snack om att man kan hantera windows, men en enkel webbläsare tillsammans med världens mest kända söktjänst verkar vara en stor prövning för många. Mac-adress?
En slapp sökning: eeepc mac address
Som första resultat visas ett forum och några poster ned står det exakt hur man får fram denna adress.
Det roliga i den posten är att killen vet hur man gör i windows: ipconfig i terminalen. I linux är det nästan samma sak: ifconfig, men att byta p mot f verkar för många vara ett oöverstigligt hinder (nu menar jag det metaforiskt naturligtvis).

/Micke
peswe
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av peswe »

micke_nordin skrev: Det finns problem med GNU/Linux absolut, där ibland bristen på drivrutiner, men de flesta problemen som folk har beror på att de inte kan hantera google...
/Micke
Det största problemet är att man för att lära sig Linux måste kunna Linux. Man måste kunna en hel del grunder i Linux för att kunna tolka en del av svaren (från alla hjälpsamma personer här på forumet). Man ställer en fråga, får ett svar, men måste börja med att googla för att förstå alla konstiga termer i svaret.

Skulle vilja påstå att folk i allmänhet inte tycker att installera /konfigurera på radkommando-nivå är ett fall framåt... Även om alla Linux-förespråkare hävdar att det är en del av det fina med ett öppet O/S.

Jag tillhör den där tjuriga sorten som älskar nya utmaningar. Så jag pysslar gärna med detta.
Men det finns användare som inte vill jobba utanför det grafiska gränssnittet, tro det eller ej ;)

/Peter
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

micke_nordin skrev:Det roliga i den posten är att killen vet hur man gör i windows: ipconfig i terminalen. I linux är det nästan samma sak: ifconfig, men att byta p mot f verkar för många vara ett oöverstigligt hinder (nu menar jag det metaforiskt naturligtvis).

/Micke
11cm mellan p och f på mitt tangentbord.

Folk har ju problem att byta mobil för menyerna blir annorlunda. Folk har inte blivit datorvana, de har blivit windowsvana, de tänker inte utan går på vana. Om de hamna i Ubuntu och försökte tänka efter lite skulle det inte va några större problem, men de tänker inte för de är bara rädda för att nåt ska gå sönder, vilket iofs lika gärna skulle kunna vara en windowsvana, men det är samma sak när jag visar min mobil med qwerty-tangentbord. "Oj vad många knappar, bits den?". Så länge folk är teknikrädda är det svårt, men Ubuntus slogan med Linux for human beings är nog rätt väg att gå, det har ju trots allt gjort ubuntu till den största disten.

Sen finns det ett annat grundläggande problem. Journalisten nämner nåt om hur stor användarskaran är, och refererar till marknadsandelar. När jag laddar ner ubuntu å installerar själv så syns inte det i några marknadsandelar. Linuxanvänarna tror jag är många fler än de 1% som ryms i marknadsandelarna.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vilket normal användare vet vad en mac-adress är och isf hur man får fram den?
I Ubuntu högerklickar man nätverksikonen i panelen och kollar under Anslutninginformation. Enklare än så kan det väl inte bli ;)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Bowmore skrev:Vilket normal användare vet vad en mac-adress är och isf hur man får fram den?
I Ubuntu högerklickar man nätverksikonen i panelen och kollar under Anslutninginformation. Enklare än så kan det väl inte bli ;)
Bland annat sånt som jag menar med att folk inte tänker efter. De går på vanan att leta efter en krånglig lösning.

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:11cm mellan p och f på mitt tangentbord.
Och på mitt tangentbord är det knappt 2cm mellan p och f.
Cadryc skrev:Folk har ju problem att byta mobil för menyerna blir annorlunda. Folk har inte blivit datorvana, de har blivit windowsvana, de tänker inte utan går på vana.
Det här med vana är faktiskt ett problem åt andra hållet också. Många av de som är duktiga nog att bidra med kod använder själva helst kommandoraden och tycker att grafiska gränssnitt bara krånglar till saker. De är med andra ord vana vid kommandoraden som fungerar som den alltid har gjort sedan urminnes tider. Och använder de aldrig det grafiska gränssnitten så är inte heller motivation att förbättra dem den bästa.
Cadryc skrev:Sen finns det ett annat grundläggande problem. Journalisten nämner nåt om hur stor användarskaran är, och refererar till marknadsandelar. När jag laddar ner ubuntu å installerar själv så syns inte det i några marknadsandelar. Linuxanvänarna tror jag är många fler än de 1% som ryms i marknadsandelarna.
Vilket os man kör med borde i vanliga fall avslöjas av webläsaren.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Konservburk skrev:
Cadryc skrev:Folk har ju problem att byta mobil för menyerna blir annorlunda. Folk har inte blivit datorvana, de har blivit windowsvana, de tänker inte utan går på vana.
Det här med vana är faktiskt ett problem åt andra hållet också. Många av de som är duktiga nog att bidra med kod använder själva helst kommandoraden och tycker att grafiska gränssnitt bara krånglar till saker. De är med andra ord vana vid kommandoraden som fungerar som den alltid har gjort sedan urminnes tider. Och använder de aldrig det grafiska gränssnitten så är inte heller motivation att förbättra dem den bästa.
Instämmer, terminalen är väldigt smidig -om man kan med den. Allt har en inlärningströskel, terminalen är inte så svår som man tror i början men den ter sig skrämmande för de som är ny.
Konservburk skrev:
Cadryc skrev:Sen finns det ett annat grundläggande problem. Journalisten nämner nåt om hur stor användarskaran är, och refererar till marknadsandelar. När jag laddar ner ubuntu å installerar själv så syns inte det i några marknadsandelar. Linuxanvänarna tror jag är många fler än de 1% som ryms i marknadsandelarna.
Vilket os man kör med borde i vanliga fall avslöjas av webläsaren.
Men var hittar man bra statistik från besökande webläsare då? Sen finns det ett annat problem, många surfar tex på jobbet där de antagligen inte har linux, medans de kan ha linux hemma.

Statistik från webbläsare får mig att tänka på nåt annat också, man kanske borde gå in på aftobbladet m.fl. nån gång ibland, om inte annat så att ubuntu blir lite vanliga i deras besöksstatistik ;)

Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Cadryc skrev:Instämmer, terminalen är väldigt smidig -om man kan med den. Allt har en inlärningströskel, terminalen är inte så svår som man tror i början men den ter sig skrämmande för de som är ny.
Jag skulle snarare säga att den ter sig skrämmande för någon som är van vid grafiska gränssnitt. Men någon som verkligen är helt ny och aldrig ens har sett en dator förut skräms nog ungefar lika mycket (eller lite) av ett grafiskt gränssnitt som av kommandoraden.
Cadryc skrev:Men var hittar man bra statistik från besökande webläsare då?
Fråga google om de vill dela med sig sin ihopsamlade statistik.
Cadryc skrev:Sen finns det ett annat problem, många surfar tex på jobbet där de antagligen inte har linux, medans de kan ha linux hemma.
Det väl inget problem för statistiken skull? Sitter du med windows på jobbet så har ju windows en större marknadsandel än om du hade suttit med linux på jobbet.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Med en liten googling hittade jag detta:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Där ser Linux ut att nästan ligga på 4%

/Micke
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Nästan fyra gånger så mycket som marknadandelen ;) . Men problemet med den här statistiken är urvalet av sidorna, vill man få en rättvisande bild så måste urvalet ske på rätt sätt. Själv tror jag enda säkra sättet att verkligen få reda på hur många som använder Linux när de får välja (alltså hemma, inte på jobbet) vore en gammal hederlig rundringnig av gallup eller liknande. Då har man iofs situationen där många inte har fast telefoni, bara mobil, men med statistiska modeller borde man kunna justera för det.

Internetoperatörerna däremot, liksom google borde ha en ganska bra bild över det hela.

Anledningen till att jag ser det som ett problem när folk får surfa på windows på jobbet och med linux där hemma är att jag ser det de kör hemma som det de har valt, alltså hur många som VILL ha linux. Som jag ser det är det den siffran som är intressant när det gäller att få hårdvarutillverkarna att göra drivrutiner och liknande.

Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

micke_nordin skrev:Med en liten googling hittade jag detta:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp

Där ser Linux ut att nästan ligga på 4%

/Micke
Det är vääääldigt många MacOS & Linux fans som surfar in där bara för att kolla hur just dessa växer - men varje gång man gör det från OS X eller Linux så ökar ju just den statistiken... W3Schools stat's är ju bara från deras egen sajt...

Netapplications är ju å andra sidan bredare & tar sin stat från vadå, typ 45.000 sajter, men dom är å andra sidan mest business sajter där OS X & Linux är underrepresenterade...

Sanningen? Mitt emellan? Snäppet under 2% är min spontana gissning. 4-5% så börjar dom större (Adobe t.ex.) porta mer & mer till Linux. Tror jag iaf...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Han som skrev det där lär ju helt klart vara mer inkompetent än de flesta andra "svenssons".

Använder man en Eee PC som referens för "GNU/Linux" så vet man ju inte vad man pysslar med.
Eee:n använder ju något eget skit-gränssnitt som är totalt värdelöst...

I Intrepid så verkar det som att 3G modem funkar relativt smärtfritt, och mac-adressen får man enkelt fram via: System -> Administration -> Network tools.
Förmodligen lika i vilken Gnome-baserad dist man än använder...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Emil.s skrev:Han som skrev det där lär ju helt klart vara mer inkompetent än de flesta andra "svenssons".

Använder man en Eee PC som referens för "GNU/Linux" så vet man ju inte vad man pysslar med.

I Intrepid så verkar det som att 3G modem funkar relativt smärtfritt, och mac-adressen får man enkelt fram via: System -> Administration -> Network tools.
Förmodligen lika i vilken Gnome-baserad dist man än använder...
Men det säger inte personalen i butikskedjorna som säljer Eee, de har antagligen bara läst en broschyr från tillverkaren och haft en kort genomgång på ett morgonmöte och om det är en ambitiös människa minns denne säkert 10% av informationen. Det är rätt tragiskt, men det är min upplevelse av två större elektronikkedjor :P

För det är just säljarna som "ställer in" förväntningarna hos köparen, och dessutom väntas säljaren veta vad denne snackar om och slinker det då med en liten vit lögn, antingen för att säljaren inte vill verka okunnig eller har mycket att göra och vill skynda på säljet står den lögnen sedan skriven i sten hos köparen.

Tyvärr har jag inte haft chansen att höra på ett säljsnack för Asus Eee, men om ni drar till närmaste återförsäljare och ställer lite dumma frågor får ni antagligen ett (skrämmande) bra exempel på min poäng.

EDIT: Ja, jag blir givetvis gärna motbevisad ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Emil.s skrev:Använder man en Eee PC som referens för "GNU/Linux" så vet man ju inte vad man pysslar med.
Precis min linje när jag skrev:

http://motreaktion.se/dagens-dumfan-martin-appel
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

farmfield skrev:
Emil.s skrev:Använder man en Eee PC som referens för "GNU/Linux" så vet man ju inte vad man pysslar med.
Precis min linje när jag skrev:

http://motreaktion.se/dagens-dumfan-martin-appel
Det där var en sågning av klass! Och helt klart med full rätt för det!

*klappar händerna smiley* *tummen upp symbol!* ;D
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Tredje sågningen av nåt eller nån idag, hehe, så Bazooka Brothers lär väl knappast bli kända för sin vänlighet... xD
Skriv svar

Återgå till "Surftips"