Unionen ska utreda Fri Mjukvara

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
dlundh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Unionen ska utreda Fri Mjukvara

Inlägg av dlundh »

Jag skrev en motion för min klubbs räkning om att fackförbundet Unionen (som ju bjöd in RMS till Sverige) skulle utreda hur man ska gå över till Fri Mjukvara.

Motionen är Ö 13 på sidan 98: https://www.unionen.se/UploadFiles/Doku ... mar_mm.pdf

Redan i svaret inför kongressen tyckte förbundsstyrelsen att förslaget skulle avslås men jag fick Stockholmsregionen att stå bakom motionen och på kongressen antogs det trots föbundsstyrelsens protester med ändringen att utredningen ska fokusera på OM Unionen ska gå över till Fri Mjukvara.

Jag räknar det iaf som en halv seger - och kampen fortsätter! >:D

(Det var ingen som protesterade mot min motion att Unionen inte skulle upphandla program eller IT-tjänster från företag som saknar kollektivavtal - som Microsoft i sverige saknar...)
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Unionen ska utreda Fri Mjukvara

Inlägg av andol »

Gött mos!

(Sen är det förstås möjligt att er förbundsstyrelse, åtminstone på kort sikt, faktiskt har rätt i sin invändning.)
Användarvisningsbild
dlundh
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

andol skrev:(Sen är det förstås möjligt att er förbundsstyrelse, åtminstone på kort sikt, faktiskt har rätt i sin invändning.)
Jo... Fast hur vet de det utan att utreda det?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

dlundh skrev:(Det var ingen som protesterade mot min motion att Unionen inte skulle upphandla program eller IT-tjänster från företag som saknar kollektivavtal - som Microsoft i sverige saknar...)
Haha :) Det gäller ju att motivera sina förslag på rätt sätt, undrar hur länge det dröjer innan de upptäcker att det exkluderar Microsoft.
Användarvisningsbild
prafjessor

Inlägg av prafjessor »

Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

dlundh, tumme upp! ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Skall man tolka Förbundsstyrelsens svar som att det blir för dyrt att låta bli att handla av företag som saknar kollektivavtal? Det var ju ett, ehhh.... intressant resonemang... Tänk om man skulle motivera en ombyggnad av förbundscentralen med en Estnisk byggfirma utan kollektivavtal på samma sätt: "men det blir ju mycket billigare så juh..."
Användarvisningsbild
dlundh
Kontakt:

Inlägg av dlundh »

djkmmo: Jo, svaret är klart konstigt. Det gjorde definitivt att det blev lättare att få gehör för att lyfta frågan igen. :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"