Kubuntu

krille70
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Kubuntu

Inlägg av krille70 »

Hej Alla.

Jag har några väldigt konstiga frågor. Som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag tänkte sätta ihop en ny dator. Och lägga in Kubuntu 8.10 när jag satt ihop den. Men jag undrar över en sak. Jag tänkte sätta ihop en dator med detta innehåll. Ett ASUS moderkort med inbyggt GeForce 7100 grafik-kort. Och 160Gb stor hårddisk, en DVD-brännare. Och Intel Core2Dual eller Core2Quad. Mina frågor är vilken Kubuntu ska man ta då. Den som är för 32-bitars eller 64-bitars? Sedan kan man lägga in Kubuntu på dator som har grafik-kortet på moderkortet? Jag har en fråga till. Om man har en äldre dator med GeForce2 grafik-kort och kortet har 32Mb minne vilken är den största upplösningen man kan få i Kubuntu? Därför jag har en Pentium 3 med ett GeForce2 MX/MX400 med 32Mb grafik-minne. En vän till mig sa att kortet är för gamla för Kubuntu. Jag har lagt in Kubuntu på den och verkar bara kunna få 800x600. Är det högsta en kan få med det grafik-kortet? Om inte hur gör man för att få högre då? Tack på förhand.

Med Vänliga Hälsningar från
Krille70
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kubuntu

Inlägg av mcNisse »

1. Beror på hur mycket minne du har. Över 3GiB ta 64 bitars varianten annars tror jag inte du vinner så mycket på det.
2. Det går utmärkt. KDE4 ska vara anpassat att gå på svaga maskiner. De roliga effekterna stängs av (eller du blir tvungen att själv göra det)
3. Största upplösningen beror väl på skärmen och grafikkortet. Har inget med vilken skrivbordsmiljö du kör. Det är x-servern som kontrollerar upplösningen. Du kan konfigurera upplösningen i xorg.conf.

Max upplösning på kortet lär vara 2048 x 1536 @ 75Hz
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"