Program som startas med GNOME [LÖST]

Användarvisningsbild
Zeadar
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Program som startas med GNOME [LÖST]

Inlägg av Zeadar »

Tjenare!
Denna tråden kanske redan fins, jag har letat och letat men inte hittat någon. Så jag skapar en ny.

Jag har problem med GNOME, jag har valt att starta vissa program när GNOME startas.

För er som inte vet hur man gör det så går man in i "Sytem" tabben väljer "inställningar" och sen trycker på "Sessioner".

Nu är problemet så att programmen startas innan systemfältet gör det. Vilket orsakar att iconer inte kmer till "Systemfälten" alltså att aMSN inte går att minimera ner. BitTorent kommer i ett wine fönster där det står "Wine Systray Icons".

Vad kan man göra åt det här? Kan man göra något åt det här?

Jag är något nybörjare på Ubuntu, Linux överhuvud taget. Så kom helst med "enkla" förklaringar :P

Btw. var god säg till om "Ämnet" är villseledande, hittade inte på något bättre än det här.

Tackar på förhand! :D
Senast redigerad av 1 Zeadar, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Re: Program som startas med GNOME

Inlägg av TForsman »

Zeadar skrev:Tjenare!
Nu är problemet så att programmen startas innan systemfältet gör det. Vilket orsakar att iconer inte kmer till "Systemfälten" alltså att aMSN inte går att minimera ner. BitTorent kommer i ett wine fönster där det står "Wine Systray Icons".
Det går att skapa ett skript som fördröjer starten på programmen nån sekund. Men tyvärr vet jag inte hur :-\
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag vet inte om det här är lösningen på just det här problemet, men om man vill fördröja starten på ett program (i det här fallet amsn) kan man skriva ett wrapperskript som man kallar t.ex. amsn.sh.
om man vill att programet skall starta 5 sekunder efter att man exekverar skriptet blir koden så här:

Kod: Markera allt

#! /bin/bash
sleep 5s
amsn
/Micke
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

I openbox kan man skapa en .autostart.sh, vet inte om en sån fil skulle fungera i gnome dock. Där kan man få saker att fördröjas.
Användarvisningsbild
Zeadar

Inlägg av Zeadar »

micke_nordin skrev:Jag vet inte om det här är lösningen på just det här problemet, men om man vill fördröja starten på ett program (i det här fallet amsn) kan man skriva ett wrapperskript som man kallar t.ex. amsn.sh.
om man vill att programet skall starta 5 sekunder efter att man exekverar skriptet blir koden så här:

#! /bin/bash
sleep 5s
amsn
/Micke
Ska jag spara koden som en .sh fil och välja att öppna den istället för amsn? Eller ska jag skriva det som ett kommando i den startaren? Eller något annat? :P
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Zeadar skrev: Ska jag spara koden som en .sh fil och välja att öppna den istället för amsn? Eller ska jag skriva det som ett kommando i den startaren? Eller något annat? :P
Just, spara den t.ex som "amsn.sh" i din hemmamapp, skriv sedan detta i terminalen:

sudo chmod +x amsn.sh
Så blir filen körbar. Sedan kan du köra skriptet genom att göra detta (om du är i samma mapp som skriptet):

./amsn.sh
Annars blir det:

~/amsn.sh
För att köra skriptet, använd det sista om du skall använda det i en startare eller så.

/Micke
Användarvisningsbild
Zeadar

Inlägg av Zeadar »

micke_nordin skrev: Just, spara den t.ex som "amsn.sh" i din hemmamapp, skriv sedan detta i terminalen:

sudo chmod +x amsn.sh[/quote]

Funkar!
NU startar allt som det ska!  ;D  ;D 

Tackar så mycket.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Program som startas med GNOME [LÖST]

Inlägg av palle-kuling »

Om man inte vill greja så mycket, kan man ju bara lägga till det här istället;
sh -c "sleep 5; amsn"
Så slipper man skapa script o grejer.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Re: Program som startas med GNOME [LÖST]

Inlägg av micke_nordin »

Kul att det funkar, du kan laborera med siffran som står framför s:et och testa att ändra tiden som datorn väntar. S:et betyder sekunder och sleep 5s betyder sålunda att datorn väntar 5 sekunder, om vill kan du testa att ändra det till 3 eller 10 eller nått annat så att du får en optimerad upplevelse som passar just dig ;)

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"