Installera en extra hårddisk

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
fluorescent

Installera en extra hårddisk

Inlägg av fluorescent »

I brist på att jag inte vet så många andra ställen att fråga på så frågar jag här. Min dator kraschade för ett tag sen men det gick att rädda hårddiskarna och nu tänkte jag kolla in dom i min nya dator. Jag vet väldigt lite om det här så jag undrar helt enkel om det är komplicerat och jättesvårt? Eller räcker det med att ansluta diskarna rätt och sen dyker de upp som ett extra lagringsutrymme? Saken är den att jag har en massa bilder och material på de gamla hårddiskarna som jag tänkte flytta över till den nya för att sen kunna använda dom som extra utrymme!
Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Installera en extra hårddisk

Inlägg av Cadryc »

Välkommen!

Det är inte mer avancerat än att ansluta hårddisken rätt så kommer den upp som en extra hårddisk i windows (om windows klarar av att läsa filsystemet). Dock finns det ju lite att tänka på när man mocklar i datorlådan.

ESD-skydd är inte dumt, har man inget ESD-armband så kan man åtminstone ta i ett element innan, och se till att man har kontakt med nån metallyta i chassit medans man grejar och ha inga kläder som bygger upp statisk elektrcitet, och klappa inte en katt medans du grejar (hörde om en som gjorde det, hans moderkort blev sig aldrig likt). Grejen är den att det finns alltid en viss risk för urladdningar om man själv och datorn har olika laddning (potential), och effekter utav en sådan urladdning kanske inte märks förrän långt senare när datorn börjar bete sig skumt. Tar man i ett element innan så blir man själv nollställd, har man kontakt med metallen i chassit så får man samma potential som datorn. Har man dessutom ett ESD-armband så kommer en eventuell urladdning att gå långsamt vilket är mycket bättre.

Det är egentligen inte så svårt att koppla in hårddisken. Det är två sladdar som ska in, en strömsladd (4 pinnar) och en IDE- eller SATA-kabel beroende på vilken typ av hårddisk det är. Det syns på kablarna och kontakterna vilka som passar. Är det IDE så kan man eventuellt få ändra byglingen på hårddisken, det är pinnarna bakpå (bredvid kontakterna) och det står vanligtsvis på etiketten hur det sak byglas, du kanske behöver bygla den som "Slave". Huruvida det behövs märks på om det funkar eller inte :P

En annan sak att tänka på kan vara att garantin på den nya datorn kanske blir ogiltig om man själv öppnar chassit.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
fluorescent

Inlägg av fluorescent »

Okej, tack så mkt :)
fluorescent

Inlägg av fluorescent »

Okej, nu har jag skaffat en kabinett till hårddisken som ansluts med USB, anledning till att jag gjorde detta var ju att jag vill komma åt det som finns på disken, och det sa dom i affären skulle fungera med kabinetten, men nu säger datorn att disken måste formateras innan den kan användas. Jaha?! Då kan jag ju inte få tag på mina filer på disken! Hur dumt är inte det då!
Kanske kan det bero på att de förra diskarna var på en dator med XP och nu har vi Vista? Eller? Det låter som att det borde fungera ändå.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Att ha hårddisken i ett USBanslutet kabinett är ingen dum idé. Att vista säger den säger att disken måste formatteras hänger nog ihop med att den förra datorn krascha, filsyftemet är antagligen "trasigt". Det finns program som kan försöka reparera, det finns säkert med i Vista men jag har ingen aning om vart det ligger. Och skulle inte det gå att reparera så finns det program för att rädda filer från krashade hårddiskar.

Ett alternativ vore att boota datorn med Ubuntu LiveCD, det är möjligt att Ubuntu lyckas läsa från hårddisken. Annars finns det folk som kan fina kommandon som kan hjälpa. Det finns även program för att återställa filer till Ubuntu.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Tråden är flyttad till Övriga operativsystem > Proprietära Operativsystem
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"