Evolution: synka kontakter,uppgifter,kalendrar mellan datore

mawe3661
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Evolution: synka kontakter,uppgifter,kalendrar mellan datore

Inlägg av mawe3661 »

Jag skulle vilja få all information i evolution (kontakter, uppgifter, memon och kalendrar) att synca mellan två eller fler datorer. Det är helt ok om lösningen innebär att man kopplar upp sig mot någon webbtjänst eller kan använda egen ftp- eller liknande server. Är det någon som har ett tips?
  • E-mailen går ju lätt om man använder IMAP.
  • Kalender verkar ju inte vara nåt problem om man använder någon kompatibel webbtjänst, någon som rekommenderas framför andra?
  • Uppgifter, hur syncar man dem?
  • Kontakter? Vet knappt vad LDAP är. Finns det någon gratis LDAP-tjänst?
  • Memon/s?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Evolution: synka kontakter,uppgifter,kalendrar mellan datore

Inlägg av micke_nordin »

mawe3661 skrev:Jag skulle vilja få all information i evolution (kontakter, uppgifter, memon och kalendrar) att synca mellan två eller fler datorer. Det är helt ok om lösningen innebär att man kopplar upp sig mot någon webbtjänst eller kan använda egen ftp- eller liknande server. Är det någon som har ett tips?
  • E-mailen går ju lätt om man använder IMAP.
  • Kalender verkar ju inte vara nåt problem om man använder någon kompatibel webbtjänst, någon som rekommenderas framför andra?
  • Uppgifter, hur syncar man dem?
  • Kontakter? Vet knappt vad LDAP är. Finns det någon gratis LDAP-tjänst?
  • Memon/s?
Kolla upp programmet syncevolution och webtjänsten http://www.scheduleworld.com/ . Det funkade bra när jag körde hardy, men jag fick problem att ominstallera syncevolution efter att jag bytte till intrepid (problem med beroenden), problemen går säkert att lösa även där men jag gjorde så att jag bytte epostklient till thunderbird, den har ett plugin som heter Sync SW som synkar bra med scheduleworld. Jag synkar inte med någon annan dator, men väl med min mobil (Nokia N95).

/Micke

Edit: Själva akten att synka genomförde jag då med ett program som heter genesis, det körde automatiska synkningar varje timme, eller när jag själv önskade. I Thunderbird, sköts det med pluginet så det käns ju lite mer integrerat. JAg synkar bara kontakter och kalender, så de andra bitarna vet jag inte riktigt hur det funkar med, men jag tror att det inte skall vara nått problem med memon och sånt.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"