Coola 3D kub-effekter?

Användarvisningsbild
Ambassadeur5000
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Coola 3D kub-effekter?

Inlägg av Ambassadeur5000 »

Jag har sett att det finns en rolig application, xgl tror jag den heter. Är den krånglig att ladda ner?
Jag laddade ner CCSM där det verkar vara nån form av 3D-kub men som inte verkar funka >:(

Några bra tips?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Coola 3D kub-effekter?

Inlägg av Ulsak »

ja, det som det surras om är compiz-fusion och att man kan få fyra desktop vika ihop till en kub och rotera densamma. Compizfunktionen är installerad som standard i ubuntu numera. Mycket riktig så skall man man installera compizconfig-settings-manager innan man kan hantera det hela.
I den menyn du får upp skall du i allmänna inställningar välja Desktop size->4
I menyerna längre ner väljer du Desktop Cube och Rotate Desktop.
Sök gärna på Compiz eller kika i Wikin så finns där mer info.. ;)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ambassadeur5000 kör Kubuntu va? Hur är det med Compiz, kuben och Kubuntu? Vad jag minns så har Kubuntu inte Compiz utan en egen variant?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

Jo jag kör Kubuntu och har CCSM installerat och kan snurra på skrivbordet men jag får ingen 3D känsla direkt. Vill att det skall vara
som tex XGL, tror jag det heter. Bifogar bild.
Bilagor
xgl-compiz.jpg
xgl-compiz.jpg (43.89 KiB) Visad 3589 gånger
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hur många skrivbordsytor har du? Öppna ccsm → General options → fliken Desktop size ställ in ca 4

Eftersom du har Kubuntu kanske du får ställa in antalet skrivbord på nåt mer Kubuntu-ställe.

Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Cadryc skrev:Ambassadeur5000 kör Kubuntu va? Hur är det med Compiz, kuben och Kubuntu? Vad jag minns så har Kubuntu inte Compiz utan en egen variant?
Sry, jag visste inte det, jag är en gnome-kille
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

Ställde in fyra skrivbord i Kubuntu men det verkar vara svårt i CCSM, skumt? Antar att number of desktops skall vara fyra?

Bifogar bild
Bilagor
FS1.jpg
FS1.jpg (25.12 KiB) Visad 3565 gånger
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det är mycket riktigt som du har ställt in Horizontal Virtual Size, så har jag det med min kub. Men Vertical Virtual Size kan du sätta till 1 om du vill, som du har på bilden blir det totalt 4x4=16 arbetsytor.

Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

Är det något särskilt kommando man trycker för att aktivera kuben? Just nu kan jag rotera den men inte i 3D utan bara som att skrivbordet snurrar runt sin egen axel.

Hur ser ditt ut? har du lust att skicka en screendump? Faaan jag vill ha igång det här, verkar ballt ;D
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

När det snurrar runt sin egen axel så har du antagligen bara två skrvbordytor. Du behöver nog aktivera compiz och jag vet inte hur man gör i Kubuntu. Kanske paketet fusion-icon kan hjälpa, det ger en Compiz-ikon i notifieringsytan där man kan aktivera/avaktivera Compiz, iaf i Ubuntu. Installera med lämplig pakethanterare eller kommandot

Kod: Markera allt

sudo apt-get install fusion-icon
Det är också möjligt att installera ubuntu-desktop, så kan du vid inloggning välja om du vill ha KDE eller Gnome. Men eftersom du har Kubuntu så gissar jag på att du inte är så pigg på den här idén.

Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

Jo det spelar nog ingen roll för mig om det är Gnome eller KDE. Jag valde KDE för att det funkade bäst på min "trista" LG laptop.
Vilket kommando behövs för att kunna köra Gnome också?

Jag fick en bättre funktion när jag körde ditt kommando sudo apt-get install fusion-icon, då funkar det att snurra med musen också.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Du kan trycka ner scroll knappen för att få snurra på kuben själv.
Man kan också använda Ctrl- Alt Musknapp
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Ambassadeur5000 skrev: Vilket kommando behövs för att kunna köra Gnome också?

sudo apt-get install ubuntu-desktop
Sedan måste du logga ut och välja gnome bland sessionerna och logga in igen. Tänk på att du får en massa gnome-program med i ubuntu-desktop, så det kan ta lite plats.

/Micke
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

micke_nordin skrev: Sedan måste du logga ut och välja gnome bland sessionerna och logga in igen. Tänk på att du får en massa gnome-program med i ubuntu-desktop, så det kan ta lite plats.

/Micke
Kan tänka mig att det tar lite tid att dra ner och installera också, vet inte hur länge du tänkt va vaken ikväll, Ambassadeur5000 ;)

Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

Jag fick igång det ;D Tack för din hjälp. Ditt kommando funkade iKDE också - Läckert som fan ;)

Tackar för ditt tålamod

MVH

Mats
Användarvisningsbild
Ambassadeur5000

LÖST
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

I Ubuntu 8.10 (so kommer om 22 dagar) kommer Kubuntu ha KDE4, och då finns det visuella effekter som man aktiverar lika enkelt som i Ubuntu.

Användarvisningsbild
holygr4le

Inlägg av holygr4le »

Ambassadeur5000 skrev:Jo jag kör Kubuntu och har CCSM installerat och kan snurra på skrivbordet men jag får ingen 3D känsla direkt. Vill att det skall vara
Bumpar en gammal tråd för jag har samma problem.
Är väl knäpp men måste få svar.

Jag har compiz fusion med advanced setting manager.
Kan snurra skrivborden (de 4 som jag har för att få det att funka) men kan inte zooma ut och "se" kuben.
Jobbar på varje platt vägg utan att se kuben.
Hur zoomar jag ut och kan jobba med kuben i ett "rymdläge"?
Har 8.10 så jag vet att tråden egentligen ligger fel men eftersom det varså likt mitt problem så...
"Det är lättare att tro på en lögn du hört 1000 gånger än en sanning du hör för första gången..."
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

holygr4le skrev:
Ambassadeur5000 skrev:Jo jag kör Kubuntu och har CCSM installerat och kan snurra på skrivbordet men jag får ingen 3D känsla direkt. Vill att det skall vara
Bumpar en gammal tråd för jag har samma problem.
Är väl knäpp men måste få svar.

Jag har compiz fusion med advanced setting manager.
Kan snurra skrivborden (de 4 som jag har för att få det att funka) men kan inte zooma ut och "se" kuben.
Jobbar på varje platt vägg utan att se kuben.
Hur zoomar jag ut och kan jobba med kuben i ett "rymdläge"?
Har 8.10 så jag vet att tråden egentligen ligger fel men eftersom det varså likt mitt problem så...
Gå in i inställningarna, välj "Desktop cube" → "Apperance" och fyll i inställningarna för "Skydome".

/Micke
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Steg 1 - Se till att det kan fungera

Se till att ditt grafikkort är igång med rätt drivare. För ATI och Nvidia-kort kan man köra Envy för att installera den senaste drivrutinen. Installera Envy ur förråden och den hamnar i Program->Systemverktyg (eller inställningar?) alt. i System->Administration. Kör programmet för att plocka ner och installera senaste drivrutinen.

Steg 2 - Se till att det fungerar

Aktivera skrivbordseffekter i System->Utseende->Skrivbordseffekter. Har du rätt drivrutin kommer fönster att 'dallra' (som géle) när du flyttar dom. Om dom inte gör det så öppna en terminal och skriv:

compiz --replace &
...och se vad den klagar på. Om du inte fattar själv vad som är problemet och/eller kan lösa det så klistra in det i tråden här så svarar säkert nån på vad som är fel .

Steg 3 - Se till att det blir bättre/fräckare

Om dina fönster dallrar är det dags att installera CCSM m.m... Gå till Synaptic och sök på 'compiz' och markera compizconfig-settings, compiz-plugins-extra samt compiz-plugins-unsupported.

Steg 4 - Konfigurera alltihop

Öppna Avancerade Skrivbordseffekter som nu ligger under system->inställningar. Nu kan du ställa in hur mycket grejer som helst. Det som heter 'bindings' (som i keybindings, sv: tangentbordsgenvägar) är hur man aktiverar funktionen. Ex: för 'Rotate cube' är förinställd 'binding' [ctrl]+[alt]+musknapp 1 men allt sånt går ju att ställa in precis som man vill ha det. Jag växlar t.ex. mellan skrivborden med [ctrl]+[alt]+vänsterpil/högerpil, aktiverar 'Expo' med [ctrl]+[alt]+nerpil - för det är så jag vill ha det - och allting går att ställa in...

För vilka plugins som skall vara igång, ja det är såklart högst personligt. Nedan har ni några exempel & vad dom gör....
  • För kuben aktivera cube + rotate cube

För att få kuben att spåegla sig i botten eller till en sfär, aktivera cube deformation

För att få en funktion liknande 'Spaces' i OS X, aktivera 'Expo'

För att få en funktion liknande 'Expose' i OS X, aktivera scale + scale add-on

För att få en funktion liknande 'Flip-3D' i Vista, aktivera 'Shift Shifter'

För att få en funktion som (imho) är betydligt fräsigare än 'Flip-3D' aktivera 'Ring Shifter'

För att aktivera effekter som att fönster brinner upp när man stänger dom, aktivera Animation och Animation Add-on
...o.s.v...

Notera: Allt ovan är inte igång automatiskt inställt efter aktivering utan man får ställa in vilken effekt man vill ha i respektive plugin, vilken 'binding' man vill ha o.s.v... Bästa sättet (imho) är att ge det lite tid & leta (leka?) sig fram till hur man vill ha det.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"