Automatisk montering av partition.

tops
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Automatisk montering av partition.

Inlägg av tops »

Hej.
Jag har följt guiden http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner och det funkar fint.
Nu vill jag dela ut den på nätverket med shares-admin. borde inte vara problem men när jag skall mappa upp den (i vista) så hittas ej enheten.
Innan jag ändrade i fstab var jag tvungen att dubbelklicka på disken varje gång datorn strtats om för att den skulel mappas (då till /media/<namn>)
Detta funka bra. För att slippa mappa varje gång så följde jag guiden. Frågan är om det är rättighetsproblem? har ändrat så "others" har rättigheter, funkar ändå inte. Disken är NTFS så det är den raden jag använt mig av i fstab.
Bowmore

Re: Automatisk montering av partition.

Inlägg av Bowmore »

Det har insmugit sig ett fel i den guiden.
Satt du fmask=137 i fstab på ntfs-raden?
Alltså, mellanrummet mellan 1 och 37 ska bort.
Sen behöver du nog starta om då jag är osäker på om sudo mount -a fixar masken för monterade diskar.

Vidare, kolla i slutet i filen /etc/samba/smb.conf där rättigheterna för resp utdelad mapp finns.
Bör se ut nåt i stil med:
[<din disk>]
path = <till din disk>
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = no
Writable (yes,no) väljer du i admin-share.
tops

Inlägg av tops »

Testade att ta bort blanksteget, ingen förändring. smb.conf ser också bra ut...

så här ser det ut.
fstab:
UUID=4450E8B550E8AF3C /media/disk1 ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=137 0 0

smb.conf

[ubuntu]
path = /media/disk1/UBUNTU
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = yes

Vidare är rättigheterna på /disk1 drwxr-x---. Kan detta vara bekymret?
Jag kan inte ändra dessa, det går att avmontera och sätta nya rättigheter, men
dessa ändras tillbaka då jag mountar igen...

Vad betyder de olika sakerna? dmask, fmask gid osv? Vill gärna lära mig lite också... ;)

Några mer tips på vad jag kan pröva för att få det att funka?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

tops skrev:Vad betyder de olika sakerna? dmask, fmask gid osv? Vill gärna lära mig lite också... ;)
Tar det du räknade upp kort:
dmask
Anger sättningarna av rättigheter för directories, dvs mappar.
Binärt blir 027 = 000 010 111 och maskas inverterat med rwxrwxrwx.
Så i ditt fall blir rättigheterna rwxr-x---
fmask
Samma som för dmask men för filer
I ditt fall blir då rättigheterna rw-r-----
gid
Anger grupp-id där 100 betyder gruppen users.
Det betyder att alla som tillhör gruppen users kan läsa (rw-r-----) dina filer.

Hur som helst är jag själv inte så förtjust i guiden du följt utan använder delvis andra monteringsalternativ i fstab, så prova istället följande ändring:

Ändra raden

Kod: Markera allt

UUID=4450E8B550E8AF3C /media/disk1 ntfs-3g uto, users, uid=1000, gid=100, utf8, dmask=027, fmask=137 0 0
till

Kod: Markera allt

# UUID=4450E8B550E8AF3C /media/disk1 ntfs-3g uto, users, uid=1000, gid=100, utf8, dmask=027, fmask=137 0 0
UUID=4450E8B550E8AF3C /media/disk1 ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 0
dvs kommentera bort den aktuella raden med tecknet # och lägg till det nya förslaget.

Vill du ha obegränsade rättigheter så sätts umask=000, dock inget jag rekommenderar.
tops

Inlägg av tops »

Tack för ditt svar, jag sökte lite själv precis och hitta bra förklarat. Testade precis att ändra dmask=000 och nu funkar det. Ser att du ej rekomenderar, av vilken anledning? Alla kan göra allt misstänker jag, men jag måste kunna ha fulla rättigheter utifrån när den är utdelad. Dessutom är det bara en katalog på disken som är utdelad och där kan man inte göra så mycket skada. Eller är det av nån annan anledning som man bör veta om?
Kul att hela tiden lära sig mer...

Får nämligen inte det att funka med din rad..., men dmask 000 funkar. Annan fråga, när jag ändar till 000 och kör ls- al är disk1 markerad med grönt, annars inte. Antar att detta är för man skall observeras på att mappen är helt oksyddan kanske?...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Dina antaganden är riktiga ;)
Detta med olika färger beroende på rättigheter har jag faktiskt inte reflekterat över så kanske dags att kolla upp det.
Antar att mitt förslag också fungerar med umask=000, men huvudsaken är att det fungerar för dig.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"