Logitech V450 Nano - "Tilt" wheel knappen funkar inte [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
peswe
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Logitech V450 Nano - "Tilt" wheel knappen funkar inte [LÖST]

Inlägg av peswe »

Hej

Har införskaffat en Logitech V450 mus.

Jag får inte igång "tilt" knappen på hjul-knappen.
Någon rekommenderade evdev-drivrutin.
Någon annan pratade om btnx för att konfigurera knappar.
Det verkar som om man måste in och manuellt konfigurera i div inställnings-filer för att använda evdev. Finns det någon steg-för-steg anvisning om hur man ska göra detta?
Btnx lyckades jag ladda hem men sen då. Hur installerar man??? Läste medföljande instruktion. Begrep NADA!
Vart ska jag packa upp zip-filen? På skrivbordet eller i någon skrivskyddad system-mapp?
"Kompilera" Vad är det och hur gör man? Jag är villig att lära mig, men tyvärr så förutsätter många instruktioner att man redan är insatt i Linux-miljö, vilket gör att jag kör fast lite nu och då.

Jag har sökt här i forumet och googlat, men känner mig som den "newbie" jag är, dvs livrädd att förorsaka något stor-strul i o/s-et (8.04).

Någon vänlig själ som kan leda mig rätt i mörkret?

undrar
/Peter Ö
Senast redigerad av 1 peswe, redigerad totalt 7 gånger.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Logitech V450 Nano - "Tilt" wheel knappen funkar inte

Inlägg av djkmmo »

btnx behöver du inte kompilera om du kör Ubuntu. Om du kör Kubuntu så kan det vara en fördel att kompilera från jällkod frö att slippa beroenden av en massa Gnome-bibliotek.

Här finns mer info om hur du installerar: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=455656

Om du vill göra alltihopa i grafisk miljö så gör du följande:

Lägg till

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu DISTRO main
deb-src http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu DISTRO main
som Paketkällor i Synaptic. Det gör du genom att öppna Pakethanteraren Synaptic (finns i Systemverktyg eller något liknande i Gnome-menyn). I Synaptic väljer du "Inställningar" -> "Föråd". Väl där trycker du på knappen "Ny" längst ner till vänster i dialogrutan och klistrar in det som står i kod-snippen ovan. Den första delen (deb/deb-src) väljer du i listrutan; raden under ("URI") är http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu; på raden "Utgåva skall du ha Hardy och på sista raden (Sektion/er) skall det stå "main". Du skall göra två nya rader, en för deb och en för deb-src. När det är klart trycker du på OK och klickar på knappen "Läs om". Efter det skall du kunna söka efter btnx i Synaptic, kryssa i det och välja "Verkställ" så skall det vara installerat.

Det ser kanske krångligt ut i beskrivningen, men det är lätt som en plätt när du ser hur det ser ut.
peswe

Inlägg av peswe »

djkmmo, tack för svaret.
Du nämner aldrig evdev, så jag antar att du rekommenderar btnx för mitt ändamål.
/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Anledningen att jag inte nämner evdev är att jag tror att du redan har det. Jag tror att det installeras automatiskt av Ubuntu. Men skall du konfigurera den "direkt" så får du in i xorg.conf och pilla och det är besvärligare än att använda btnx. Jag har en Logitech MX400 med tumknappar och tilt-hjul och det tog inte många minuter att få den att funka med btnx.
peswe

Inlägg av peswe »

djkmmo skrev:
Om du vill göra alltihopa i grafisk miljö så gör du följande:

Lägg till

Kod: Markera allt

deb http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu DISTRO main
deb-src http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu DISTRO main
som Paketkällor i Synaptic. Det gör du genom att öppna Pakethanteraren Synaptic (finns i Systemverktyg eller något liknande i Gnome-menyn). I Synaptic väljer du "Inställningar" -> "Föråd". Väl där trycker du på knappen "Ny" längst ner till vänster i dialogrutan och klistrar in det som står i kod-snippen ovan. Den första delen (deb/deb-src) väljer du i listrutan; raden under ("URI") är http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu; på raden "Utgåva skall du ha Hardy och på sista raden (Sektion/er) skall det stå "main". Du skall göra två nya rader, en för deb och en för deb-src. När det är klart trycker du på OK och klickar på knappen "Läs om". Efter det skall du kunna söka efter btnx i Synaptic, kryssa i det och välja "Verkställ" så skall det vara installerat.

Det ser kanske krångligt ut i beskrivningen, men det är lätt som en plätt när du ser hur det ser ut.
Stötte på patrull direkt:
Fick följande meddelande när jag skulle uppdatera pakethanteraren:
"
Förrådet kanske inte längre är tillgängligt eller kunde inte kontaktas på grund av nätverksproblem. En äldre version av indexet kommer att användas om det finns tillgängligt. Om inte kommer förrådet att ignoreras. Kontrollera din nätverksanslutning och försäkra dig om att adressen till förrådet i inställningarna är korrekt."
"Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu/di ... ackages.gz 404 Not Found
Misslyckades med att hämta http://ppa.launchpad.net/daou/ubuntu/di ... Sources.gz 404 Not Found
Vissa indexfiler kunde inte hämtas, de har ignorerats eller så har de gamla använts istället."

"Lätt som en plätt" Så länge som det inte jävlas, stämmer det nog...
Vad göra?

/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

... på raden "Utgåva skall du ha Hardy ...
Som sagt skall det inte stå "DISTRO" utan "hardy"...
peswe

Inlägg av peswe »

Sorry, det gick nog för fort. Jag missade att man skulle ersätta DISTRO med hardy (i mitt fall).
Nu har jag lyckats installera btnx. Tack för hjälpen
Nu återstår bara att förstu hur btnx fungerar...
/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Du får installera btnx-config också, jag vet inte om du gjorde det?

Efter att det är klart så finns btnx någonstans i menyn (under "Systemverktyg" eller "Inställningar") och det är bara att följa manualen så skall du nog få rätt på det. Fråga igen om du stöter på något problem.
peswe

Inlägg av peswe »

djkmmo skrev:Anledningen att jag inte nämner evdev är att jag tror att du redan har det. Jag tror att det installeras automatiskt av Ubuntu. Men skall du konfigurera den "direkt" så får du in i xorg.conf och pilla och det är besvärligare än att använda btnx. Jag har en Logitech MX400 med tumknappar och tilt-hjul och det tog inte många minuter att få den att funka med btnx.
Vilka keycodes är det jag ska använda om jag vill att tilt-hjulet ska sidscrolla vänster/höger?

/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

peswe skrev:
djkmmo skrev:Anledningen att jag inte nämner evdev är att jag tror att du redan har det. Jag tror att det installeras automatiskt av Ubuntu. Men skall du konfigurera den "direkt" så får du in i xorg.conf och pilla och det är besvärligare än att använda btnx. Jag har en Logitech MX400 med tumknappar och tilt-hjul och det tog inte många minuter att få den att funka med btnx.
Vilka keycodes är det jag ska använda om jag vill att tilt-hjulet ska sidscrolla vänster/höger?

/Peter
KEY_LEFT och KEY_RIGHT.
peswe

Inlägg av peswe »

Sidan vill inte scrolla :(
Trycker jag tangentbordets v/h knappar sidscrollar sidan snyggt o prydligt.
Men använder jag musens tilthjul händer inget.
Jag har enablat både "tilt v" och "tilt h". Förstår inte vad jag gjort fel
Lade också in en KEY_LEFTALT till "tilt-v" för att [bläddra tillbaka] I Firefox.
Men den vill inte heller.
Vad är fel??? Jag är ju SÅÅÅÅÅ nära nu!

/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Har du kört hela konfigurationsprogramet för btnx så att du ser att det "fångar" dina knappar? Har du testar att trycka på "Restart btnx" efter att allt är färdigkonfigurerat?

Om du gjort det och det inte funkar, öppna en xterminal och kör "xev". Det är ett litet program där du kan se vilka keycodes som en viss tangent/musknapp genererar. Sätt muspekeran över fönstret och tila med hjulet och se vad du får för knappkod. Du skall få samma knappkod när du tiltar hjulet som när du trycker på pilknapparna.
peswe

Inlägg av peswe »

Nästan klar!
Restart gjorde susen :-)
Däremot funkar det inte att lägga in Modifier Key: KEY_LEFTALT till "tilt-v" (för att [bläddra tillbaka] I Firefox).
Då funkar inte sidscrollningen utan det blir [Bläddra tillbaka] både med och utan ALT-knappen intryckt.
Tanken var att enbart tilt-v skulle sidscrolla vänster och ALT+tilt-v skulle bläddra bakåt.
Jag trodde att man kunde lägga in extrafunktioner till musknapparna med Modifier-keys, eller har jag missförstått något?

/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

peswe skrev:Nästan klar!
Restart gjorde susen :-)
Däremot funkar det inte att lägga in Modifier Key: KEY_LEFTALT till "tilt-v" (för att [bläddra tillbaka] I Firefox).
Då funkar inte sidscrollningen utan det blir [Bläddra tillbaka] både med och utan ALT-knappen intryckt.
Tanken var att enbart tilt-v skulle sidscrolla vänster och ALT+tilt-v skulle bläddra bakåt.
Jag trodde att man kunde lägga in extrafunktioner till musknapparna med Modifier-keys, eller har jag missförstått något?

/Peter
Om du knyter en key code till en speciell musknapps-händelse så skall den musknapps-händelsen fungera precis som om du hade tryckt på samma knapp på tangentbordet. Det betyder i förlängningen, att om du t.ex. knyter tilt-vänster till KEY_LEFT så skall det uppföra sig på precis samma sätt som om du hade tryckt på vänsterpil. Denna händelse kan du, när du använder tilthjulet, kombinera med andra knapptryckningar, precis som om det hade varit en knapp på tangentbordet. Om du konfigurerar btnx att lägga till en modifier key så kommer system att alltid tolka det som att de knappar som du konfigurerats i btnx tryckts ner. Du skall alltså inte konfigurera btnx att lägga ihop Alt+tilt_vänster, utan du skall konfigurera btnx att tro att tilt_vänster är detsamma som vänsterpil; om du sedan har Alt+vänsterpil för att backa så kan du göra precis samma sak fast med tilthjulet, alltså trycka ner Alt-tangenten och därefter tilta hjulet till vänster. Du kan inte koppla flera key codes till samma knapp. Är du med? :P
peswe

Inlägg av peswe »

djkmmo skrev:Du kan inte koppla flera key codes till samma knapp. Är du med? :P
Fullständigt glasklart nu när du förklarat. Nu funkar allt klockrent!
Tusen tack för hjälpen!

En liten parantes: Det gick inte att köra restart inifrån btnx-setupen;
"Error: could not restart btnx"
"Failed to execute command: "/etc/init.d/btnx restart". Make sure btnx is installed correctly."
Jag fick köra från terminalen istället: sudo /etc/init.d/btnx restart

Men det spelar ingen roll. Jag är SÅÅÅ glad nu :D

/Peter
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

peswe skrev:
djkmmo skrev:Du kan inte koppla flera key codes till samma knapp. Är du med? :P
Fullständigt glasklart nu när du förklarat. Nu funkar allt klockrent!
Tusen tack för hjälpen!

En liten parantes: Det gick inte att köra restart inifrån btnx-setupen;
"Error: could not restart btnx"
"Failed to execute command: "/etc/init.d/btnx restart". Make sure btnx is installed correctly."
Jag fick köra från terminalen istället: sudo /etc/init.d/btnx restart

Men det spelar ingen roll. Jag är SÅÅÅ glad nu :D

/Peter
Vad bra! Du kan märka tråden som [LÖST] så kan andra söka på det i framtiden också. Det är ju inte fel om du för in en post i Hårdvaruregisteret också så får andra veta att musen funkar med btnx utan problem i Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"