Nu kör jag förvisso Intrepid på min burk men det borde kvitta.
Jag fjärrstyr min Ubuntumaskin via inbyggda Fjärrskrivbord, datorn jag fjärrstyr med är en Vista-burk.
Problemet är att Ubuntuburken är en stationär med en 4:3 skärm och upplösningen 1280x1024 och Vistaburken är en bärbar med en widescreensskärm med upplösningen 1280x800 eller något sånt.
Det här gör att det blir en massa scrollandes när jag fjärrstyr och skulle vilja slippa detta. Finns det något sätt att Ubuntumaskinen skickar "rätt" upplösning till maskinen som fjärrstyr? Eller att man väljer själv upplösning som ska skickas?
Fjärrskrivbord och Windows Vista
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Re: Fjärrskrivbord och Windows Vista
Om du kör med TightVNC på datorn med vista så kan du "skala" ner upplösningen under options innan du kopplar upp dig.
Japp det har jag sett men för att få plats med hela bilden på min laptop måste jag skala ner så himla mycket att det blir så litet istället. Jag skulle hellre vilja att Ubuntumaskinen skickade rätt upplösning. Men jag tror det är en annan typ av program som krävs då, mer något terminalliknande.jkw skrev:Om du kör med TightVNC på datorn med vista så kan du "skala" ner upplösningen under options innan du kopplar upp dig.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Varför inte bara helt enkelt ändra upplösningen på ubuntu-maskinen om du nu vill ha samma på över vnc? Det måste väl endå vara det absolut enklaste?hkkla skrev:Japp det har jag sett men för att få plats med hela bilden på min laptop måste jag skala ner så himla mycket att det blir så litet istället. Jag skulle hellre vilja att Ubuntumaskinen skickade rätt upplösning. Men jag tror det är en annan typ av program som krävs då, mer något terminalliknande.jkw skrev:Om du kör med TightVNC på datorn med vista så kan du "skala" ner upplösningen under options innan du kopplar upp dig.