GPS

Portals
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

GPS

Inlägg av Portals »

Har precis installerat Ubuntu på min dator och upptäckt att Gps till bilen inte fungerar finns de någon som vet?????

Gps namn är TomTom 720 T
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: GPS

Inlägg av ubot »

Portals skrev:Har precis installerat Ubuntu på min dator och upptäckt att Gps till bilen inte fungerar finns de någon som vet?????

Gps namn är TomTom 720 T
Nej, det vet jag inte och det visste jag inte igår heller när jag "lurade" dig att gå över från Windows XP till Ubuntu. Jag hoppas att någon på forumet kan hjälpa dig att få GPS:en att fungera så du kan ladda ner kartor mm på Ubuntu. Det hade ju varit jäkligt trist om du hade fått överge Ubuntu pga GPS:en. Lycka till!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Välkommen Portals!

Ett alternativ hade varit Wine, men sökte runt lite och det verkar inte fungera så bra. Har du en windows-skiva så kan man köra windows virtuellt i ubuntu med programmet virtualbox, och kanske lösa det den vägen. Är du intresserad så letar vi upp nån tråd som beskriver Virtualbox närmare, jag hittar inget just nu.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Portals
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Portals »

Tack skall du ha. Jag tar gärna imot flera tips skall försöka med de du föreslog
ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Välkommen Portals!

Ett alternativ hade varit Wine, men sökte runt lite och det verkar inte fungera så bra. Har du en windows-skiva så kan man köra windows virtuellt i ubuntu med programmet virtualbox, och kanske lösa det den vägen. Är du intresserad så letar vi upp nån tråd som beskriver Virtualbox närmare, jag hittar inget just nu.
Fast det här är ju en himla osmidig lösning egentligen. Då kommer han inte undan Windows XP. Du är väl inte inne på en till fullösning i stil med den här http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p247962 nu va, Cadryc? ;)
ubot

Inlägg av ubot »

Det här kanske kan vara en bra början, inte vet jag, vad tror ni?

http://www.tomtom.com/page.php?Page=gpl
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

ubot skrev:Det här kanske kan vara en bra början, inte vet jag, vad tror ni?

Det där är väl mjukvaran på själva navigatorenheten? Dess operativsystem är vad jag fattat det som linux, men själva navideringsprogramemt är stängd källkod.

Men men, ve den som ger sig, hittade det här http://www.penguinpowered.org/documenta ... _maps.html

Programemt cabextract som används där finns i Synaptic. Kan tänka mig att den något mer ubuntu-vane ubot kan assistera med terminalkommandona :P

För övrigt så vore det inte dumt att kontakta Tomtoms support, de kan antagligen inte hjälpa men det är bra om de fattar att det finns linuxanvändare som köper deras produkter.

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:
ubot skrev:Det här kanske kan vara en bra början, inte vet jag, vad tror ni?

Det där är väl mjukvaran på själva navigatorenheten? Dess operativsystem är vad jag fattat det som linux, men själva navideringsprogramemt är stängd källkod.

Men men, ve den som ger sig, hittade det här http://www.penguinpowered.org/documenta ... _maps.html

Programemt cabextract som används där finns i Synaptic. Kan tänka mig att den något mer ubuntu-vane ubot kan assistera med terminalkommandona :P

För övrigt så vore det inte dumt att kontakta Tomtoms support, de kan antagligen inte hjälpa men det är bra om de fattar att det finns linuxanvändare som köper deras produkter.
Det var faktiskt inte så svåra Terminal-kommandon ändå, det är inga problem att assistera med. Jag känner ju Portals IRL. Om det fungerar så är det ju ganska ok lösning (om man inte laddar ner kartor alltför ofta dvs), men lite omständigt att behöva byta namn på filerna en i taget. Frågan är var man får tag i zip-filen, går den att ladda ner från deras hemsida manuellt eller?

Det verkar ju som om man måste betala för att ladda ner kartor eller så måste man ha Tomtom Home installerat på datorn, skumt. Eller går det att ladda ner kartor på något annat vis? Det kanske går om man loggar in.

Portals, kan du inte testa att logga in på Tomtoms hemsida (om du har användarnamn och lösenord dvs) och sedan försöka ladda ner en karta i form av en zip-fil?

Det bästa hade ju annars varit om man på något vis fick Tomtom Home att fungera på Ubuntu, men det verkar ju lite svårt.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ni kan ju mockla lite med TomTom Home i Wine, det jag hittade när jag sökte var inte så nytt, nu med Wine 1.0 kanske det går bättre

För att byta namnen på filerna kan man säkert skriva ett script, eller använda ett snyggt terminalkommando som döper om alla filer, eller så använder man programmet PrefixSuffix som finns i Lägg till/ta bort. Pyrenamer finns också, och säkert nåt mer som jag inte provat.

För att få kartan i .zip-format får man antagligen se till att man införskaffar den i det formatet, förstod jag det som.

Lycka till :)

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:Ni kan ju mockla lite med TomTom Home i Wine, det jag hittade när jag sökte var inte så nytt, nu med Wine 1.0 kanske det går bättre

För att byta namnen på filerna kan man säkert skriva ett script, eller använda ett snyggt terminalkommando som döper om alla filer, eller så använder man programmet PrefixSuffix som finns i Lägg till/ta bort. Pyrenamer finns också, och säkert nåt mer som jag inte provat.

För att få kartan i .zip-format får man antagligen se till att man införskaffar den i det formatet, förstod jag det som.

Lycka till :)
Det jag hittade om TomTom Home i Wine så verkar det vara problem att få allt att fungera, hitta GPS:en eller vad det var. Det låter smidigare att ladda ner och döpa om filerna mha något smidigt script eller program. Det får vi titta närmare på. Fast jag undrar om Portals har möjlighet att komma åt kartorna i zip-format via TomToms site genom att logga in.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

ubot skrev:Fast jag undrar om Portals har möjlighet att komma åt kartorna i zip-format via TomToms site genom att logga in.
Jag har ingen aning om hur TomToms sida fungerar. Men vi lever ju i dataåldern, nåt annat än att man kan återigen kan ladda ner sånt man betalat för vore riktigt dåligt, imho. Men de kan ju även ha nåt om att man köper den i ett visst format.

Men det vore som sagt lite kul att höra vad deras support säger, om inte annat äre bra om de får frågor om ubuntu/linux

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:
ubot skrev:Fast jag undrar om Portals har möjlighet att komma åt kartorna i zip-format via TomToms site genom att logga in.
Jag har ingen aning om hur TomToms sida fungerar. Men vi lever ju i dataåldern, nåt annat än att man kan återigen kan ladda ner sånt man betalat för vore riktigt dåligt, imho. Men de kan ju även ha nåt om att man köper den i ett visst format.

Men det vore som sagt lite kul att höra vad deras support säger, om inte annat äre bra om de får frågor om ubuntu/linux
Jag ska slänga iväg en fråga till TomToms support en vacker dag, då ska jag be dom utveckla programvara för Ubuntu också, bara för sakens skull. Fast hur byter man bäst namn på filerna då, för manuellt är det ju lite omständigt. Ett script som du nämnde eller programmen?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

PyRenamer som finns i Lägg till/ta bort skulle jag provat först, för det är väl en del i början på filnamnet som ska bort?
tex
"File001=Western_Region.pna"
skulle väl bliFile001=Western_Region.pna
Renamer
"Western_Region.pna"

Program → Tillbehör → PyRenamer

välj mappen där de ligger (gör backup av filerna i en annan mapp för säkerhets skull)
Välj fliken Patterns
Original File name pattern: ={X}
Renamed file namen pattern: {1}
Klicka på Preview och se så att det ser rätt ut
Klicka sen på Rename, så döps filerna om

Jag gjorde mig några filer och provade ovanstående och det funkade. Men ta som sagt backup på filerna innan.

ubot

Inlägg av ubot »

Cadryc skrev:PyRenamer som finns i Lägg till/ta bort skulle jag provat först, för det är väl en del i början på filnamnet som ska bort?
tex
"File001=Western_Region.pna"
skulle väl bliFile001=Western_Region.pna
Renamer
"Western_Region.pna"

Program → Tillbehör → PyRenamer

välj mappen där de ligger (gör backup av filerna i en annan mapp för säkerhets skull)
Välj fliken Patterns
Original File name pattern: ={X}
Renamed file namen pattern: {1}
Klicka på Preview och se så att det ser rätt ut
Klicka sen på Rename, så döps filerna om

Jag gjorde mig några filer och provade ovanstående och det funkade. Men ta som sagt backup på filerna innan.
Ja, vi får testa detta när Portals har testat att logga in och ladda ner kartor från TomToms hemsida. Jag ska skicka ett mail till TomTom och fråga hur dom har tänkt sig nedladdning utan deras program TomTom Home. PyRenamer verkar ju inte vara så dumt, det kan säkert komma till användning även i andra sammanhang.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"