ubuntu 64bitars?
ubuntu 64bitars?
Hej, tänkte göra en ominstallation av ubuntu, och funderar på om jag skulle slänga in Ubuntu 64bits... laptopen har följande specc
Skärm: 15.4" 1280x800 CrystalBrite
Processor: Intel Core2Duo T5550, 1.83Ghz, 667Mhz, 2MB Cache
Minne: 2GB (Max minne 4GB) 1x2048MB DDR2 667Mhz
Hårddisk: 250GB SATA 5400rpm
Grafikkort: ATI Mobility Radeon X2400HD 256MB
Ljudkort: Ja, standard 16-bitars
Modem: Ja, 56k v.92
Optisk enhet: DVD±RW (+R Dual Layer)
Pekdon: Touchpad
Tangentbord: Svenskt tangentbord
Nätverk: 10/100/1000Mbit
WLAN: 802.11a/b/g, 54Mbit
Någon som vet om det är något som inte kommer fungera? tänker mest då på grafikkortet... och vad är fördelarna med 64bitars system?
har hört om problem med drivrutiner, men de var för ett par årsedan och windows, finns problemen kvar fortfarande för 64bitars os?
Skärm: 15.4" 1280x800 CrystalBrite
Processor: Intel Core2Duo T5550, 1.83Ghz, 667Mhz, 2MB Cache
Minne: 2GB (Max minne 4GB) 1x2048MB DDR2 667Mhz
Hårddisk: 250GB SATA 5400rpm
Grafikkort: ATI Mobility Radeon X2400HD 256MB
Ljudkort: Ja, standard 16-bitars
Modem: Ja, 56k v.92
Optisk enhet: DVD±RW (+R Dual Layer)
Pekdon: Touchpad
Tangentbord: Svenskt tangentbord
Nätverk: 10/100/1000Mbit
WLAN: 802.11a/b/g, 54Mbit
Någon som vet om det är något som inte kommer fungera? tänker mest då på grafikkortet... och vad är fördelarna med 64bitars system?
har hört om problem med drivrutiner, men de var för ett par årsedan och windows, finns problemen kvar fortfarande för 64bitars os?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: ubuntu 64bitars?
Jag använder Ubuntu 64bit, drivrutiner och program från förråden har funkat precis som tidigare. Det är ju bara att prova, funkar det inte så installera om, går ju på ca 20 min, har man separat /home-partition så behålls ju alla inställningar och filer (förutsatt att man kör på samma användarnamn 

Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 7 gånger.
- Osprey
- Kontakt:
Jag kör också 64-bitars och allting har funkat klockrent förutom lite acceptabelt småkrångel just vid installationen... 

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
okeokej, tänkte ta bort min gamla home då det är någoninställning som gör att datorn krånglar så som det är just nu...
Edit, har fått reda på att flash funkar dåligt i 64bitars stämmer det?
och så även java, då kör jag nog på 32bitars ett tag till...
Edit, har fått reda på att flash funkar dåligt i 64bitars stämmer det?
och så även java, då kör jag nog på 32bitars ett tag till...
Det blev 64bitars, kan tilläga att det fungerade perfekt direkt, även flash (youtube och andra funkar iaf)...
just det, jag fick 16minuter mer batteritid med, på något lustigt sett
just det, jag fick 16minuter mer batteritid med, på något lustigt sett
- Cadryc
Trevligt
Fick du 16 minuter mer batteritid för att du valde 64bitars? Har du testat och tagit tid eller är det vad som anges? 64bitars ska ju utnyttja hårdvaran bättre, kanske därför.

det var det som anges men tror att de var fel, de sjunk hastigt rätt som det iaf
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag kör 64, men så vitt jag vet stöds inte flash än. Du kanske har installerat FireFox 32, med 32 flashen? I annat fall får du gärna berätta vilket 64 program som din flash fungerar i.borjeboy skrev:Det blev 64bitars, kan tilläga att det fungerade perfekt direkt, även flash (youtube och andra funkar iaf)...
Det har alltid fungerat för mig. http://download.macromedia.com/pub/labs ... 108.tar.gzeyerouge skrev:Jag kör 64, men så vitt jag vet stöds inte flash än. Du kanske har installerat FireFox 32, med 32 flashen? I annat fall får du gärna berätta vilket 64 program som din flash fungerar i.borjeboy skrev:Det blev 64bitars, kan tilläga att det fungerade perfekt direkt, även flash (youtube och andra funkar iaf)...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Cadryc
Efter att jag installerat Ubuntu AMD64 installerade jag flashplugin-nonfree från förråden och startade Firefox som var förinstallerat och youtube funkar. Dock så får jag ibland uppdatera sidan några gånger innan flashfilmen går igång, men det är likadant för en kompis med 32bitars, båda använder vi flashblock så det kanske beror på det.
-
- Kontakt:
Det verkar vara till 32 eftersom jag får följande felmeddelande när jag kör ovanstående fil:dmz skrev:Det har alltid fungerat för mig. http://download.macromedia.com/pub/labs ... 108.tar.gz
Kod: Markera allt
ERROR: Your architecture, \'x86_64\', is not supported by the
Adobe Flash Player installer.
Jag hade flashplugin-nonfree installerat och har även ominstallerat det: Det händer ingenting alls i Firefox (64) med det.Cadryc skrev:Efter att jag installerat Ubuntu AMD64 installerade jag flashplugin-nonfree från förråden och startade Firefox som var förinstallerat och youtube funkar.
Faktum är att den hår tråden är första gången jag hör att någon bara fått igång Flash på en 64 utan att mecka med det. Man kan givetvis köra FireFox 32 och installera flash till det och även köra en massa 32 libs/nspluginwrapper och dylikt, men det är inte önskvärt och bara en nödlösning. För att inte gå off topic kanske vi bara kan konstatera att det inte verkar fungera hos många med 64 (de flesta så vitt jag förstått på nätet) eftersom det inte verkar finnas ett officiellt stöd för det ö.h.t. Det är därför extra kul att allt verkar ha ordnat sig "automagiskt" för den ursprungliga författaren m.fl.
I februari 2008 skriver adobe t.ex:
Finns även en del andra inlägg som ta upp det. Av det skälet befarar jag att ni egentligen inte kör flash i en ren 64 miljö.Adobes hemsida skrev:Adobe is working on Flash Player support for 64-bit platforms as part of our ongoing commitment to the cross-platform compatibility of Flash Player. We have not yet announced timing or release dates.
Vad jag har förstått om flash i ett 64bitars OS, så måste man köra Firefox i 32bitars-läge.
Jag är absolut inte säker på att det är så.
Har själv en 64bitars dator som jag kör med 32bitars OS...
Är sugen på att lägga in ett 64bitars OS, om det inte är alltför många nackdelar.
Jag är absolut inte säker på att det är så.
Har själv en 64bitars dator som jag kör med 32bitars OS...
Är sugen på att lägga in ett 64bitars OS, om det inte är alltför många nackdelar.
-
- Kontakt:
Enda nackdelen jag själv stött på är just det här med flashstödet faktiskt. Har inte haft problem med något annat, och jag installerar program på löpande bandRune.K skrev:Är sugen på att lägga in ett 64bitars OS, om det inte är alltför många nackdelar.

Men flash fungerar om du kör firefox i 32bitars-läge, eller hur?eyerouge skrev:Enda nackdelen jag själv stött på är just det här med flashstödet faktiskt. Har inte haft problem med något annat, och jag installerar program på löpande bandRune.K skrev:Är sugen på att lägga in ett 64bitars OS, om det inte är alltför många nackdelar.För övrigt kan man fundera på fördelarna, förutom mängden RAM: De flesta programmen vekar inte gå snabbare och är fortfarande för 32. Avfasningen av 32 kommer ta minst några år till, och det är nog optimistiskt räknat.
-
- Kontakt:
Ja, det gör det, men det buggar emellanåt, i vilket fall det stängs ner av sig självt.Rune.K skrev:Men flash fungerar om du kör firefox i 32bitars-läge, eller hur?
Det låter bra.eyerouge skrev:Ja, det gör det, men det buggar emellanåt, i vilket fall det stängs ner av sig självt.Rune.K skrev:Men flash fungerar om du kör firefox i 32bitars-läge, eller hur?
En fråga, använder du originalet av flash från adobe eller linux version av flash?
-
- Kontakt:
Gnash, näst senaste dev. Kanske bidrar till problemen. Har inte testat med adobes.Rune.K skrev:...använder du originalet av flash från adobe eller linux version av flash?
- Cadryc
Jo det är tyvärr stor skillnad på Gnash och adobes flashplugin
Jag prövade med Gnash först men då var det inte mycket som funkade.

-
- Kontakt:
Firefox 64 & Adobe Flash 32 = Sant
Guiden finns här.
Jag har nyss testat och allt verkar fungera. Jag kör alltså FF 64 bitars med Adobes 32 bitars Flash.
Jag har nyss testat och allt verkar fungera. Jag kör alltså FF 64 bitars med Adobes 32 bitars Flash.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag letade lite efter olika guider/sätt att installera adobe flash på 64-bitars Ubuntu men gav snart upp då jag inte är hemma på Ubuntu/Linux ännu.
När jag däremot gick in på en websida som ville köra flash ( www.firingsquad.com i mitt fall) dök det upp en en list i Firefox med uppmaningen att ladda hem den saknade Flashplug-in:en. Jag klickade och körde samt startade om Firefox och nu fungerar flash utan att jag behövt följa någon guide eller göra någon handpåläggning
När jag däremot gick in på en websida som ville köra flash ( www.firingsquad.com i mitt fall) dök det upp en en list i Firefox med uppmaningen att ladda hem den saknade Flashplug-in:en. Jag klickade och körde samt startade om Firefox och nu fungerar flash utan att jag behövt följa någon guide eller göra någon handpåläggning

Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 320 GB, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)