Ghosta

BlueAce

Ghosta

Inlägg av BlueAce »

Har nu installerat allt jag vill ha på mitt ubuntu, nu skulle jag vilja "ghosta" hela hårddisken och lägga in det på min andra dator det är samma hårdvara på båda. Hur gör jag nu detta då ?

Tack på förhand !
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ghosta

Inlägg av ThinLizzy »

då ska du använda partimage eller dd. finns i förråden.
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Det sa mig inte mycket :P
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Kanske clonezilla kan vara något.
http://www.clonezilla.org/
What is Clonezilla ?

You're probably familiar with the popular proprietary commercial package Norton Ghost®, and its OpenSource counterpart, Partition Image. The problem with these software packages is that it takes a lot of time to massively clone systems to many computers. You've probably also heard of Symantec's solution to this problem, Symantec Ghost Corporate Edition® with multicasting. Well, now there is an OpenSource clone system (OCS) solution called Clonezilla with unicasting and multicasting!

Clonezilla, based on DRBL, Partition Image, ntfsclone, and udpcast, allows you to do bare metal backup and recovery. Two types of Clonezilla are available, Clonezilla live and Clonezilla server edition. Clonezilla live is suitable for single machine backup and restore. While Clonezilla server edition is for massive deployment, it can clone many (40 plus!) computers simultaneously. Clonezilla saves and restores only used blocks in the harddisk. This increases the clone efficiency. At the NCHC's Classroom C, Clonezilla server edition was used to clone 41 computers simultaneously. It took only about 10 minutes to clone a 5.6 GBytes system image to all 41 computers via multicasting!

Features of Clonezilla

* Free (GPL) Software.
* Filesystem supported: ext2, ext3, reiserfs, xfs, jfs of GNU/Linux, and FAT, NTFS of MS Windows. Therefore you can clone GNU/Linux or MS windows. For these file systems, only used blocks in partition are saved and restored. For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.
* LVM2 (LVM version 1 is not) under GNU/Linux is supported.
* Multicast is supported in Clonezilla server edition, which is suitable for massively clone. You can also remotely use it to save or restore a bunch of computers if PXE and Wake-on-LAN are supported in your clients.
* Based on Partimage, ntfsclone and dd to clone partition. However, clonezilla, containing some other programs, can save and restore not only partitions, but also a whole disk.
* By using another free software drbl-winroll, which is also developed by us, the hostname, group, and SID of cloned MS windows machine can be automatically changed.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Är det du ska clona mindre än 4Gb fungerar remastersys alldeles utmärkt.
http://www.remastersys.klikit-linux.com/
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

BlueAce skrev:Det sa mig inte mycket :P
ok, då du använde uttrycket "ghosta" så antog jag att du hade gjort det förrut. partimage installerar du genom att klistra in koden nedan i ett terminalfönster.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install partimage
starta sedan partimage i terminalen med:

sudo partimage
http://www.partimage.org/
http://www.psychocats.net/ubuntu/partimage
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Något jag inte förstår är hur jag kan spara partitionen direkt till min externa hårddisk :(
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

partimage kopierar din partition till en fil på ex. din externa disk.
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Jo den gör ju en image fil, men den kommer på den vanliga hdn bara, där finns det inte plats.
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

ok, då förstår jag.

du bör starta datorn med en live-cd. installera partimage där med:

sudo apt-get install partimage
plugga in din externa disk och ange platsen för den i "image file to create/use. ex:

/media/dinexternadisk/namnetduvillhapåfilen
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Tackar för hjälpen ska prova det lite senare :)
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Får bara upp detta när jag kör från live cdn och försöker installera partimage

ubuntu@ubuntu:~$ sudo apt-get install partimage
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
Paketet partimage är inte tillgängligt, men ett annat paket hänvisar till det.
Det kan betyda att paketet saknas, har blivit föråldrat eller endast
är tillgängligt från andra källor
E: Paketet partimage har ingen installationskandidat
ubuntu@ubuntu:~$
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

aktivera Universe-förrådet genom System, Administration och Programvarukällor. bocka för Universe där.
uppdatera och försök sedan igen.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Vilket som är enklast beror lite på om det är 2 stationära eller bärbara datorer vi talar om, nästa fråga är om du vet hur man flyttar över ena hårddisken till andra datorn som slav? Det absolut enklaste är om du har en extern USB-Hårddisk att tillgå och att dina Ubuntu partitioner får plats på denna. Då kan du använda dig av System->Administration->Partitionsredigeraren (Om du inte har denna, så installera "gparted" från Synaptic) Högerklicka på Disk/Partition välj kopiera --> Byt fokus (uppe till höger) till din externa HD och klistra in (upprepa partition för partition), avsluta med verkställ. Flytta över din externa HD till andra datorn, starta upp denna med LiveCDn och välj System->Administration->Partitionsredigeraren. Byt fokus till din externa HD, högerklicka och kopiera Disk/Partition, byt tillbaka fokus till den interna HDn (rensa denna eventuellt) Högerklicka och välj Klistra in(upprepa partition för partition) avsluta med verkställ, när detta är klart så välj att högerklicka på din Nya master partition (sda1) -->Hantera flaggor-> Se till att Boot är ibockad. Du kan också göra ovanstående om du flyttar över din ena HD som slav till den andra datorn (stationär).

Den bästa metoden är dock Clonezilla eller Norton Ghost:
Ladda hem och bränn en LiveCD med Clonezilla http://www.clonezilla.org/download/sourceforge/
Här kan du lätt koppla ihop 2 datorer med en nätverkskabel och clona Point to Point, det finns utmärkt dokumentation hur du går tillväga så utelämnar det här...

mvh Bengt

PS! Istället för Extern USB-HD, kan du också använda ett USB-minne 4GB+, om du inte hunnit lägga in massa egna filer, normalt tar operativ + program 3-4GB
vilket gör att du isåfall måste "Ändra storlek" på din orginal partition innan kopiering, så att allt får plats på USB-minnet. Sen kan du återställa till orginal storlek (Varning Tidsödande) Ett 8GB Usb-minne är nere på 150:- och en extern USB-HD runt 500:-
BlueAce

Inlägg av BlueAce »

Fixade allt med clonezilla, tack för hjälpen !
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"