bash-completion för rdiff-backup

Här diskuteras programmering och utveckling
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

bash-completion för rdiff-backup

Inlägg av andol »

I början utav året fick jag för mig att jag skulle snickra ihop bash-completions för rdiff-backup. Ungefär så här långt kom jag innan jag blev distraherad utav annat.

http://wiki.rdiff-backup.org/wiki/index ... Completion

Någon med erfarenhet utav bash-completions som kan tänka sig att ge mig några pekare kring var jag eventuellt tänkt fel?

Till de utav er som regelbundet använder rdiff-backup; vilka olika specialfall ska hanteras, på vilka sätt? Jämnför till exempel med subversions minst sagt hjälpsamma completions.

Tar vidare gärna emot tolkningshjälp utav innebörden i det här responsen jag fått via mail.
While trying to use your backup script from the rdiff-backup Wiki, I
found that I had to replace two expressions of the form

@($needarg)

with just

@$needarg

or it would die with a syntax error.  (bash version is 'GNU bash,
version 3.2.33(1)-release (i486-pc-linux-gnu)')
Vari ligger skillnaden mellan @$foo och @$(foo)?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: bash-completion för rdiff-backup

Inlägg av Konservburk »

andol skrev:Vari ligger skillnaden mellan @$foo och @$(foo)?
Det är en j-vla skillnad mellan @$foo, @$(foo) och @($foo).

De två första handlar bara om helt vanlig variabelexpansion och kommandosubstitution av variabeln respektive kommandot foo, dvs $foo repektive $(foo). Den sista använder sig av den utökade matchingsoperatorn @() som inte fungerar öht om man inte uttryckligen ber om det. Det är just det som responson du har fått handlar om. Det är nämligen så att $() ger syntaxfel om man inte aktiverar det hela med shopt -s extglob först. Att bara plocka bort paranteserna var inte direkt någon bra idé. Visst försvinner syntaxfelet, men då fungerar det ju inte heller längre som det var tänkt.
andol

Inlägg av andol »

Tackar, tackar. Nu är jag mer med i leken.

Att jag inte råkade ut för det problemet berodde givetvis på att jag hade andra completion-skript installerade, vilka aktiverat matchingsoperatorn åt mig.

Misstänker skarpt att nästa steg för mig är att titta mer på hur bash-skriptande fungerar i största allmänhet. Det specifikt completande får komma sen.
andol

Inlägg av andol »

EDIT: Temporära länken borttagen. Wikilänken i ursprungsinlägget innehåller numera den senaste versionen.
Senast redigerad av 1 andol, redigerad totalt 6 gånger.
andol

Inlägg av andol »

Förövrigt så är följer sagda bash-completion nu med i Debian sid (rdiff-backup_1.2.1-2). Torde trilla in i Ubuntu lagom till Jaunty Jackalope.

Rent personligen tycker jag det är lite småkul i alla fall :)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"