WL-138 V2

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
turkish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

WL-138 V2

Inlägg av turkish »

Hej,

Förmodligen en extrem nybörjarfråga men jag hoppas jag är ursäktad då jag kört ubuntu i cirka 5 minuter. Har letat runt i forumet och inte hittat någon vettig lösning på mitt problem. Efter att jag installerade Ubuntu 8.04 så får jag inte igång nätverkskortet (rubriken). Jag har tyvärr ingen tillgång till internet på den datorn som jag installerade Ubuntu på utan måste alltså fixa drivrutiner på annat sätt. Jag såg att det fanns drivrutiner för linux för detta kort på Asus' hemsida men jag har ingen aning om hur dessa ska installeras. Min fråga är alltså hur dessa drivrutiner ska installeras? Är det enklast att göra det på det sättet eller ska man försöka installera medföljande windows-drivrutiner eller finns det ytterligare ett bättre sätt?

Tacksam för hjälp!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: WL-138 V2

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se

Det verkar som att det är drivrutinen b43 som ska användas för det kortet, drivrutinen följer med Ubuntu men man behöver installera firmware. Kolla om kortet finns med under System/Administration/Hårdvarudrivrutiner, det borde det göra.
turkish

Inlägg av turkish »

Hej,

Tack för snabbt svar!

Har provat att kolla under Hårdvarudrivrutiner och det ända som finns där är rutiner för mitt grafikkort. Som nämnt är datorn inte uppkopplad och vad jag förstår det som ligger drivrutinerna som dyker upp här på nätet då datorn försöker koppla upp om jag försöker installera drivrutinerna för grafikkortet. Jag tror att jag behöver en lösning som kan göras offline då det är svårt för mig att koppla in nätverkssladd.

Tack igen!
turkish

Inlägg av turkish »

...har kommit en bit på vägen

Hittade en bra guide på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=574501 men där det står "make sure you d not get any errors when you run this command: dmesg" så får jag en massa errors :S och det framgår inte vad man ska göra då riktigt
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Kommandot dmesg brukar häva ur sig en hel del, och det mesta brukar man inte behöva bry sig om. Det som står längst ner är det som har hänt senast. Det kan vara lite svårtytt men kolla om det står något om ndiswrapper eller nätverkskortet. Men den där instruktionen beskriver kanske inte det enklaste sättet direkt...

Börja med att kolla vilka kretsar som finns på kortet. Det kan du göra med kommandona lspci -v, lsusb och/eller lshw -class network. I Linux är det nämligen mer intressant vad kretsarna heter än vad tillverkaren har döpt kortet till (det finns ett fåtal kretsar som används av alla tillverkare). Förmodligen heter kretsen BCM43xx (Broadcom 43xx) eller liknande.
Skriv svar

Återgå till "Internet"