Ska ubuntu-se.org ha en ledare?

Diskussion gällande forumet
No1Viking

Re: Ska ubuntu-se.org ha en ledare?

Inlägg av No1Viking »

maths57 skrev:Vad menar du, i det här sammanhanget, med ansvar, befogenhet och mandat?
Ansvar, befogenhet och mandat.... Vi slår upp det så kanske det går upp ett litet ljus.

Svenskt uppslagsord

ansvar [²'an:sva:r Uttal] ansvaret subst.
skyldighet att ta på sig skulden (om något går fel)

Exempel

* ta ansvar för ett beslut
* ta på sig hela ansvaret
* bära (el. ha) ansvar för hushållet

Svenskt uppslagsord
befogenhet [bef'o:genhe:t Uttal] befogenheten befogenheter subst.
rättighet

Exempel

* kommunernas befogenheter är mycket vida

Svenskt uppslagsord
mandat [mand'a:t Uttal] mandatet mandat mandaten subst.
uppdrag från någon att utföra något

Sammansättningar/avledningar

* mandat|period -en

Svenskt uppslagsord
mandat [mand'a:t Uttal] mandatet mandat mandaten subst.
plats i folkvald församling (särskilt riksdag)

Exempel

* vid valet förlorade moderaterna tre mandat

Micke
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

;D Nu gjorde du det väl lite enkelt för dig, va? Vadå: mandat = plats i folkvald församling. Vad jag ville ha var en förklaring till hur du tolkar dessa begrepp i den här situationen.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Grön Göling skrev:Vi har det ledarskap vi själva har valt. Ursprunget till det är givetvis en del av LoCot's historia, men får inte nämnas, för då trampar man på en massa ömma tår. Tänk dock på att LoCot's och Forumets historia är vår och är ursprunget till att vi har det vi har idag.

Det vi önskade oss och slogs på barrikaderna för var ett ledarskap som lyssnade på medlemmarna och som såg till att hålla en demokratisk profil. Det har de lyckats med. Den platta demokratin tenderar ibland att bli litet väl konkav t.o.m. och beslutsprocesserna en smula långdragna kanske, men fortfarande är det det vi ville ha och fick efter mötet med Jono Bacon.

Många goda krafter i forumet arbetar för att det skall fungera på bästa sätt och det skall de ha all heder av.

Den dag majoriteten ev. önskar att återfå ett mer auktoritärt styrt forum, så kommer säkert det också att ske.
Historia har inget med nutid att göra. De som hänvisar till det i alla lägen har tokfel. Alla länder som varit i krig måste ha taskig ekonomi och antalet innevånare måste vara väldigt decimerat pga det, om man skall tro dig, under en väldigt lång tid, eller hur? Om du bara tar en titt på ett antal europeiska länder ser du att det är fel.
Mänskligheten har klarat att utvecklas trots svårigheter och det borde även vara möjligt för Ubuntu Sverige.

Era sk barrikader bestod i att krossa en representativ demokrati och det vet ni. Är det möjligen orsaken till att ni känner att vissa tår är ömma?

Många vet att Ubuntu Sverige inte funkar på bästa, sätt så jag undrar, har ni frågat majoriteten vad de tycker? I så fall, hur många svarade och vad tyckte dem? Visa gärna lite siffror på fördelning osv. Visst, Ubuntu Sverige har nära 10k registrerade, frågan är hur många som är aktiva. Vet ni hur många det är? Vad tycker de inaktiva. Varför lämnade de Ubuntu Sverige?

Jaa du, det är lätt att snacka utan att ha fakta, men är det ett trovärdigt sätt att debattera på?

Micke
Senast redigerad av 1 No1Viking.gammal, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det kan väl hända att den otroliga tillströmningen av användare (och indirekt forummedlemmar) av Ubuntu Linux tack vare media gjort att ingen längre orkar bry sig om ordning och reda för att locka folk. En annan anledning är att vi haft en väldigt liten grupp medlemmar som krävt mycket energi att hålla i styr av väldigt många under en längre tid och att folk behöver tid att återhämta sig och omgruppera.

Oavsett anledningen till situationen vi befinner oss i idag är vi alldeles för problemfokuserade. Visst, det kräver mer jobb att skriva nya reklamtexter, regelverk eller förslag till forumstrukturer, men att bara säga vad vi gör fel leder ingen vart.

Så det är alldeles för många pekfinger och alldeles för få förslag (tack maths57 för att du vänder den trenden) i den här debatten. Jag säger som jag sade sist det hettade till: gå bort från datorn en stund och rensa huvudet, annars begraver vi bara användarnas supportbehov med irriterat tjafs.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

maths57 skrev:;D Nu gjorde du det väl lite enkelt för dig, va? Vadå: mandat = plats i folkvald församling. Vad jag ville ha var en förklaring till hur du tolkar dessa begrepp i den här situationen.
Befogenheter och mandat får man av folk baserat på att man väljer någon som säger sig stå för en viss politik, eller plan om du så vill. Ansvar för att utföra och slutföra uppgiften känner man själv.

Allt bygger egentligen på en representativ demokrati och inget annat, att folket godkänner det du faktiskt påbörjade, styrdokument, stadgar eller vad du nu vill kalla det. Det dokumentet kan man alltid utveckla, år från år, till något bättre. Läs tillbaka i denna tråd så fattar du.

Allt kommer från folket, dock baserat på förslag från några drivande personer som VILL något, som tycker att det är kul med demokratisk utveckling.

Konstigare än så är det inte. Nu är jag väldigt osäker på om det är någon egentlig demokrati här. En orsak till det är om ALLA registrerade är informerade om valet av kontaktperson. Vet ALLA vad en kontaktperson skall göra och vilka befogenheter och mandat man ger denna när man går till val. Finns det beslutat och nedskrivet vad den rollen innebär, egentligen?

Nu orkar jag inte mer i dag.

Micke
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Men snälla söta. Vet alla vilka mandat och befogenheter en riksdagsman har när
vi går till riksdagsval. Nåväl där finns säkert massor nedskrivet, men vet alla för det?
Hur mycket av regeringsformen har genomsnittssvensken läst? Hur många parti-
program har han/hon läst?

Och när det visar det sig att den kloka riksdagsmannen från partiet med det fina progra-
mmet tvingas av partipiskan att fatta korkade beslut, som det inte står ett jota om i
programmet.

Ja, så kan det gå, men ändå vill jag hävda med bestämdhet att Sverige är en demokrati.

Men demokrati kan knappast mätas i mängden papper. Det handlar om val, rättigheter
och inflytande men också, och det är väldigt viktigt, om maktdelning.

Se på samhället därute. Riksdag, myndigheter, domstolsväsende och press är olika
instanser och de kan motverka varandra om något spårar ur. Maktdelning ger en
viss tröghet, men också en hög grad av trygghet och rättssäkerhet.

På motsvarande sätt har vi kontaktpersoner, folk som sköter forumet, folk som sköter
portal och wiki och ett övervakande förtroenderåd.

Lika lite som Reinfelt kan beordra polis och domstolar att finka in en viss person på
vatten och bröd kan vår kontaktperson beordra moderatorerna att banna någon och
än mindre beordra förtroenderådet att tycka att det är OK.

Demokrati suger! Det är trögt och jobbigt, men om man betänker alternativen är det
trots allt det som suger minst.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Bra jobbat! Nu kanske det kan klarna något.
no1Viking skrev:Ansvar, befogenheter och mandat får man av folk baserat på att man väljer någon som säger sig stå för en viss politik, eller plan om du så vill.
Ack, begreppen fortsätter att glida undan en analys. Vad betyder dom i vårt sammanhang. Fastna inte i det politiska eller i för den delen inte heller i företagsvärlden. Det här är ett löst sammansatt nätverk och har egenskaper som inte stämmer in i de båda andra sammanhangen. Här får de där tre begreppen en annan innebörd, om de över huvud taget går att tillämpa.
no1Viking skrev:Allt bygger egentligen på en representativ demokrati och inget annat, att folket godkänner det du faktiskt påbörjade, styrdokument, stadgar eller vad du nu vill kalla det. Det dokumentet kan man alltid utveckla, år från år, till något bättre. Läs tillbaka i denna tråd så fattar du.
OK, ett nytt begrepp: representiv demokrati. Nu tror inte jag att analogin med den representativa demokratin riktigt håller i en nätgemenska som vår. Den typen av ledare har ingen makt i ett sånt här sammanhang. Jag håller med om att det kan behövas dokument som talar om vad man vill just nu, men allt blir mycket lösare i ett sånt här sammanhang. Om det står i ett dokument att saken X ska göras och den inte är gjord. Om du då vore vår ledare, skulle du då komma också skrika om att saker inte blev gjorda? Då kanske jag vänligt skulle be dig att ta dig någonstans och sedan skulle livet gå vidare, fortfarande utan att något blev gjort. OK, du skulle bli förbannad på mig, men trappas det upp, då skulle jag aldrig komma tillbaka hit igen. Var finns din befogenhet och ditt mandat då?

Men var finns ansvaret, befogenheten och mandatet i allt det här?
no1Viking skrev:Allt kommer från folket, dock baserat på förslag från några drivande personer som VILL något, som tycker att det är kul med demokratisk utveckling.
Här tror jag att du trasslar in dig lite. Allt kommer från folket, men det är en drivande person som är ursprunget? OK, du var lite trött. Men ärligt talat, ska du leda mig, här, då lär du få vara lyhörd på var min lust finns. Och kan du inte sammarbeta med mig, då är det adjö. Det är varje individ som behöver hitta sin lust och engagemang. När jag har den lusten och engagmanget, då kan jag bli en ledare, även om jag inte sitter på en formell post.
no1Viking skrev:Konstigare än så är det inte. Nu är jag väldigt osäker på om det är någon egentlig demokrati här. En orsak till det är om ALLA registrerade är informerade om valet av kontaktperson. Vet ALLA vad en kontaktperson skall göra och vilka befogenheter man ger denna när man går till val. Finns det beslutat och nedskrivet vad den rollen innebär, egentligen?
Ja, det är frågan: är det en demokrati? Och i så fall, av vilken sort? Du skriver om representiv demokrati tidigare. Den traditionen kom till någon gång under renänsansen, tidigare fanns den inte. Men jag tror, som sagt inte att det är det vi kan sträva efter här på forumet. Vi är egentligen lite för få aktiva för att det ska funka. Den demokrati vi kanske ska titta på och som vi i omröstningar och annat ger uttryck för, är den som gällde i det antika grekland. (Om man nu tillägger att även kvinnor har rösträtt här. ;) ;D ) Det var en direktdemokrati. Vi är inte fler aktiva än att det borde fungera. Dessutom skulle såna som jag inte acceptera att välja en representant som ska föra min talan. Här fattar jag mina egna beslut tillsammans med andra likasinnade. Jag befinner mig här i en frivilligt nätverk.

När det gäller rollfördelningen, så har någon börjat nysta i det. Men det har nu inte med demokrati att göra, utan mer med hur vi fördelar de uppgifter som behöver utföras för att det hjälpligt ska fungera här. Och det är intressant: vad behövs göra och vem vill ta på sig det?

Men tillbaka till de tre begreppen. Du måste bevisa för mig hur de är relevanta för mig, här och nu. Jag ser fram emot det. :)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Maths, du har nog vissa poänger där.

Representativ demokrati har vi för att det skulle bli dyrt om alla reste till riksdagshuset för att
inte tala om hur svårt och dyrt det skulle vara att bygga ett hus som är stort nog.

På Internet är alla lika nära och blir vi för många får vi väl sätta i lite mer RAM i servern.

Se'n behövs det folk som inspirerar och folk som medlar, driver fram beslut och hela
den här konkarongen, men ju fler vi blir som försöker göra det desto bättre. Inte minst
behöver vi folk som GÖR saker; skriver, ritar, demonstrerar, fotar, pratar, filmar, ringer
och allt det där.

Visst, det kan hända att det blir fel ibland, men den risken tar vi. Det är mycket bättre det
än att ingenting blir. Agerar man för att fixa bugg #1 kan det väl inte bli så fel. Följer
man CoC kan det inte heller bli så fel.

PS Vikingen har på egen begäran fått sitt konto stängt om jag fattat saken rätt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Men för att återgå till frågan: behöver ubuntu-se.org ha en ledare?

Jag får anta att ordet "ledare" här innebär någon demokratiskt vald som mer eller mindre får styra webbplatsen efter eget huvud? Till skillnad från de tidsödande diskussionerna med efterföljande "folkomröstningar" som har blivit så vanliga här.

Hittar förresten ingen definition av saken här: http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct
Antagligen är det där skrivet med antagandet att LoCon faktiskt kan ta beslut och röra sig någorlunda snabbt framåt utan några detaljerade instruktioner för hur det ska gå till.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct talar inte bara om kontaktperson
(team leader) utan om alla funktionärer. Vi har inte en "Ledare" utan många. Alla
som valts eller utsetts till något är ledare. Dessutom alla som utövar inflytande genom
stor aktivitet och klokskap utan att ha fått eller tackat ja till något uppdrag.

Se'n är det nog en tanke bakom att man inte har så detaljerade instruktioner. En lednings-
modell som funkar perfekt i ett land och en kultur skulle antagligen vara rena katastrofen
någon annanstans. Vi har olika traditioner och erfarenheter.

Vi har ju också vår historia. Hade vi inte haft den skulle vi antagligen se annorlunda på de
här frågorna och organisera oss annorlunda. Ett LoCo med en annan historia väljer kanske
att organisera sig på ett annat sätt och det kanske också är framgångsrikt.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det var givetvis det här jag letade efter, som HakanS tidigare postade: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader

Citat jag tycker passar för den här diskussionen:
There are two meanings of the term leader. One is tell others what to do, the other is others follow you because you set a good example. The first concept does not work well in any volunteer organization, and Ubuntu Local Teams are no exception.
Some, unfortunately, do have problems finding a structure that works for them. Ultimately, however, every team has one or more leaders, whether or not they're formally elected or appointed.
The Ubuntu community cannot, and does not want to, prescribe which formal structure its local teams whould use.
Alltså, vi förväntas kunna lära oss krypa, gå och springa utan några mer detaljerade instruktioner än en pil som pekar åt vilket håll vi ska. Frågan är om det finns för många och för starka viljor på den här webbplatsen för att vi inte ska stagnera helt utan att välja en eller flera som självständigt får ta de beslut som behöver tas?
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Alla i en "ledarposition" behöver en motpol som pekar på brister, annars skulle där inte bli någon utveckling av verksamheten och allt skulle gå i stå.......
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Kattskrället skrev:Alla i en "ledarposition" behöver en motpol som pekar på brister, annars skulle där inte bli någon utveckling av verksamheten och allt skulle gå i stå.......
Ligger en del i det. :) Det är inte heller helt fel med konstruktiva förslag på förbättringar i samband med kritiken. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

upnorth skrev:Jag får anta att ordet "ledare" här innebär någon demokratiskt vald som mer eller mindre får styra webbplatsen efter eget huvud? Till skillnad från de tidsödande diskussionerna med efterföljande "folkomröstningar" som har blivit så vanliga här.
Skulle tro att det var en av tankarna, ja. Handlingskraft, men kanske på bekostnad av andra viktiga faktorer. Men frågan är: vilka diskussioner är det som man tänker på då? Och vad röstas det om? Inte är det dom konkreta projekten som driver fram vår verksamhet! De trådarna verkar handla om hur vi ska organisera oss och om makt.

Hur många och långa diskussioner var det kring Urbans projekt att fräscha upp portalen inför 8.10:an? Nästan noll. Vad blev resultatet? Många förbättringar. Ett annat exempel är den nya wikin. När beslutet att byta programvara väl var taget, jobbade de som var engagerade i projektet självständigt och gjorde ett underbart jobb. Samma när vi bytta programvara för forumet. Vilket jobb! Alla engagerade vara otroligt fokuserade och det blev ett jättebra resultat (även om alla inte var helt nöjda). Hur kan man skapa sådana projekt för att utveckla vår verksamhet? Det är väl ändå att på ett positivt sätt leda och styra verksamheten! Jag har skissat lite på vilka självständiga områden som vi skulle kunna ha i tråden om Idén med Ubuntu Sverige.
upnorth skrev:Hittar förresten ingen definition av saken här: http://www.ubuntu.com/community/leadership-conduct
Antagligen är det där skrivet med antagandet att LoCon faktiskt kan ta beslut och röra sig någorlunda snabbt framåt utan några detaljerade instruktioner för hur det ska gå till.
Både CoC och LCoC är skapade för det interna arbetet för programmerarna på Ubuntu. Man har sedan utsträckt dom till att man vill att även LoCon ska använda sig av dom. Vad det handlar om är ganska självklara förhållningssätt för samvaron i gruppen och hur man löser sina konflikter. GNOME, KDE och Gentoo är liknande, men där har man fokuserat på kanske lite andra forumleringar. Men tanken är att man ska ge riktlinjer för hur folk ska kunna umgås på ett civiliserat sätt.
upnorth skrev:Frågan är om det finns för många och för starka viljor på den här webbplatsen för att vi inte ska stagnera helt utan att välja en eller flera som självständigt får ta de beslut som behöver tas?
Nej, inte alls. Det behövs folk som har lust och vilja att göra något. Men de behöver ha någonstans ditt de kan rikta sin energi. Gärna i små konkreta, överblickbara projekt med tydliga mål. Sedan finns det ju grälsjuka människor som bara tjabbar, men dom behöver vi nog inte ta upp här.
Kattskrället skrev:Alla i en "ledarposition" behöver en motpol som pekar på brister, annars skulle där inte bli någon utveckling av verksamheten och allt skulle gå i stå.......
Vad vi behöver, tror jag, är att i dessa små och tydliga projekt ska det vara en så öppen atmosfär att folk kan och vill bolla idéer med varandra. Sedan måste man besluta sig för vad man ska göra, vilken strategi man ska välja. En god ledare, har jag läst någonstans, utmärks bland annat av att h*n fattar beslut och blir de inte bra, d v s man verkar inte komma närmare mål, då fattar man ett nytt beslut.

Men för att kunna skapa dessa små, konkreta, överblickbara projekt med tydliga mål, måste vi veta hur kartan ser ut. Vilka är vi? Hur ser det ut nu? Vad vill vi göra, d v s vilken riktning vill ta just nu? Konkret, konkret, konkret.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

I den allmänna citatorgien tar jag mig friheten att citera mig själv
Urban Anjar skrev:Jag tror inte man ska ha någon övertro på att man kan förändra människor med papper.
Vi kan förstås skriva ett papper med mandat och befogenheter, men om det innehåller
en massa önsketänkande och flummiga teorier kommer det inte att följas och tillämpas
och resultatet blir bara förvirring och besvikelse. Förutom all tid som slösas bort på att
diskutera och formulera...

Makt kommer inte uppifrån utan nedifrån. Det viktigaste är inte att fatta en massa beslut
utan att folk ska fatta vad som är beslutat, bry sig och verkställa och respektera detta. Då
uppstår mandat och befogenheter.

Se'n kan man skriva ner det på ett papper för att ge nya medlemmar en bruksanvisning till
hur det funkar här, men det är inte dokumentet som skapar makten, ordningen, strukturen.
Det gör vi tillsammans!
Det är kanske inte helt fel att vi skriver ner den här "bruksanvisningen". Hur går det till att
påverka och fatta beslut här? Inget stort och omfattande och inget på kanslisvenska utan
max ett A4 om hur det funkar här. Jag tror jag har sett ett utkast någonstans. Den som skrev
det får gärna bumpa.

Ska vi ändra något är det bra att ha en gemensam bild av utgångsläget och ska vi behålla
det som det är är det ändå bra att ha en karta att sticka i näven på nykomlingarna.
Urban Anjar skrev: Vi har ett par problem här, men jag tror att talet om mandat och befogenhet skjuter bredvid
målet. Låt mig försöka formulera min bild av problemen:

1) Perfektionismen: Vi tror att alla beslut ska vara grundade på gudomlig vishet och matematisk
precision. Så är inte fallet. Beslut fattas av skröpliga människor, under tidspress och på begränsat
beslutsunderlag.

Dessutom är många beslut en kompromiss mellan olika åsikter eller i kampen med klockan.
Detta gäller oavsett om besluten fattas i en demokratisk process, av någon vald person eller av
någon självpåtagen frivillig. Jag skulle säga att ett beslut som är 90% rätt är ett väldigt bra beslut.

Vi måste också kunna släppa en grej, som inte är 100%. "Okej, nu duger det. Nu går vi vidare med
något som suger mer."

2) Den som inte gör något gör inte fel: Naturligtvis gör vi fel. Tekniskt fel, ideologiskt fel, språkfel
osv. Ju mer vi gör för gemenskapen desto mer fel gör vi. Vi behöver folk som gör massor med fel!
Jag menar förstås inte att vi ska göra fel medvetet på djävulskap, men att vi måste bli bättre på att
acceptera att ett och annat inte blir perfekt. Naturligtvis måste man få kritisera för att få felen rättade,
men det bör kanske ske i en annan ton, lite mer av ödmjukhet och tacksamhet för att någon faktiskt
har gjort något.

3) De eviga diskussionerna: Oavsett hur vi fattar beslut, gör vi det ibland. Folk tänker, diskuterar, funderar
ändrar, rättar och kommer så småningom fram till något. Så GÖR man något och då dyker det upp nya
personer som inte brydde sig om att delta i jobbet och har massor med åsikter. Mest har man åsikter om
att man INTE ska göra såsom det är gjort. Mer sällan har man konkreta förslag till hur man skulle göra i
stället. Min uppfattning är att det i de flesta fall är bättre att låta ett beslut verka ett tag. Först med
lite distans och erfarenhet i bagaget ser man om det var klokt, och om inte hur man ska korrigera kursen.

Ett exempel är beslutet att ta med Firefox 3 i Ubuntu 8.04. Firefox var ju bara beta vid det laget och många
skrek sig hesa över beslutet att ta in en betaversion i en LTS-utgåva. Nu är 3.0 stable. Hur många är det nu
som vill gå tillbaka till 2.x nu? Hur många kommer att vilja det när 8.04 fått ett år på nacken?
Jag tror de här tre punkterna, kanske tre sidor av samma attityd är viktiga att bekämpa för att vi ska få upp
farten lite till. Jag tror lite av den här attityden finns hos oss alla, men det finns också en kraft som säger
FRAMÅT!
DET DUGER!
NU KÖR VI!
Låt oss släppa fram de "positiva vibbarna".

Nu har vi ett versionssläpp framför oss, så vänta inga snabba ryck här. Fokus måste ligga på marknadsföring
och support. Det interna navelskåderiet har sin tid längre fram när det lugnat ner sig.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Trots att no1Viking nu inte kan svara, så skulle jag vilja titta lite på vad jag kan få ut av begreppen ansvar, befogenhet och mandat. Och jag ska ta ett konkret exempel, mitt uppdrag som moderator.
Svensk Ordbok skrev:Makt Position och resurser att styra personer, händelser etc.
Svensk Ordbok skrev:Ansvar Skyldighet att se till att viss verksamhet fungerar och att ta konsekvenserna om så inte sker.
Mitt ansvarsområde är att utifrån de regler vi har hålla ordning på och uppsikt över forumet.
Svensk Ordbok skrev:Befogenhet Laglig rätt att vidta vissa typer av åtgärder.
Det område där jag har befogenhet att göra saker, är att där det behövs: redigera och flytta trådar och inlägg; varna och stänga av medlemmar som brister i respekt för andra. Jag kan då utöva en viss typ av makt över andra medlemmar. Den här befogenheten, makten, får jag av administratörerna, vilka kan slå på eller av mina möjligheter att göra de här sakerna.
Svensk Ordbok skrev:Mandat Officiellt uppdrag att för ngns räkning utföra (juridiskt bindande) åtgärder.
Så länge som jag på ett rimligt sätt sköter mitt ansvarsområde, så kommer jag att få fortsätta, antar jag. Jag kan naturligtvis själv välja att kliva av om jag inte längre vill hålla på. Men sköter jag mig inte, tar administratörerna bort mina befogenheter. Administratörerna har alltså den makten över mig.

Man kan då undra hur det ser ut för kontaktpersoner, administratörer, serveradministratörer, förtroenderådet, faddrar, portaladministratörer och wikiadministratörer?

Alla de här uppdragen är viktiga för att konkreta saker ska bli gjorda. Men hur förhåller det sig med t ex arbetet i portalen och på wikin? Hur ska vi där förhålla oss till makt, ansvar, befogenheter och mandat?
Skriv svar

Återgå till "Forum"