Bra jobbat! Nu kanske det kan klarna något.
no1Viking skrev:Ansvar, befogenheter och mandat får man av folk baserat på att man väljer någon som säger sig stå för en viss politik, eller plan om du så vill.
Ack, begreppen fortsätter att glida undan en analys. Vad betyder dom i vårt sammanhang. Fastna inte i det politiska eller i för den delen inte heller i företagsvärlden. Det här är ett löst sammansatt nätverk och har egenskaper som inte stämmer in i de båda andra sammanhangen. Här får de där tre begreppen en annan innebörd, om de över huvud taget går att tillämpa.
no1Viking skrev:Allt bygger egentligen på en representativ demokrati och inget annat, att folket godkänner det du faktiskt påbörjade, styrdokument, stadgar eller vad du nu vill kalla det. Det dokumentet kan man alltid utveckla, år från år, till något bättre. Läs tillbaka i denna tråd så fattar du.
OK, ett nytt begrepp: representiv demokrati. Nu tror inte jag att analogin med den representativa demokratin riktigt håller i en nätgemenska som vår. Den typen av ledare har ingen makt i ett sånt här sammanhang. Jag håller med om att det kan behövas dokument som talar om vad man vill just nu, men allt blir mycket lösare i ett sånt här sammanhang. Om det står i ett dokument att saken X ska göras och den inte är gjord. Om du då vore vår ledare, skulle du då komma också skrika om att saker inte blev gjorda? Då kanske jag vänligt skulle be dig att ta dig någonstans och sedan skulle livet gå vidare, fortfarande utan att något blev gjort. OK, du skulle bli förbannad på mig, men trappas det upp, då skulle jag aldrig komma tillbaka hit igen. Var finns din befogenhet och ditt mandat då?
Men var finns ansvaret, befogenheten och mandatet i allt det här?
no1Viking skrev:Allt kommer från folket, dock baserat på förslag från några drivande personer som VILL något, som tycker att det är kul med demokratisk utveckling.
Här tror jag att du trasslar in dig lite. Allt kommer från folket, men det är en drivande person som är ursprunget? OK, du var lite trött. Men ärligt talat, ska du leda mig, här, då lär du få vara lyhörd på var min lust finns. Och kan du inte sammarbeta med mig, då är det adjö. Det är varje individ som behöver hitta sin lust och engagemang. När jag har den lusten och engagmanget, då kan jag bli en ledare, även om jag inte sitter på en formell post.
no1Viking skrev:Konstigare än så är det inte. Nu är jag väldigt osäker på om det är någon egentlig demokrati här. En orsak till det är om ALLA registrerade är informerade om valet av kontaktperson. Vet ALLA vad en kontaktperson skall göra och vilka befogenheter man ger denna när man går till val. Finns det beslutat och nedskrivet vad den rollen innebär, egentligen?
Ja, det är frågan: är det en demokrati? Och i så fall, av vilken sort? Du skriver om representiv demokrati tidigare. Den traditionen kom till någon gång under renänsansen, tidigare fanns den inte. Men jag tror, som sagt inte att det är det vi kan sträva efter här på forumet. Vi är egentligen lite för få aktiva för att det ska funka. Den demokrati vi kanske ska titta på och som vi i omröstningar och annat ger uttryck för, är den som gällde i det antika grekland. (Om man nu tillägger att även kvinnor har rösträtt här.

) Det var en direktdemokrati. Vi är inte fler aktiva än att det borde fungera. Dessutom skulle såna som jag inte acceptera att välja en representant som ska föra min talan. Här fattar jag mina egna beslut tillsammans med andra likasinnade. Jag befinner mig här i en frivilligt nätverk.
När det gäller rollfördelningen, så har någon börjat nysta i det. Men det har nu inte med demokrati att göra, utan mer med hur vi fördelar de uppgifter som behöver utföras för att det hjälpligt ska fungera här. Och det är intressant: vad behövs göra och vem vill ta på sig det?
Men tillbaka till de tre begreppen. Du måste bevisa för mig hur de är relevanta för mig, här och nu. Jag ser fram emot det.