Avinstallation

ankan 2.0
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Avinstallation

Inlägg av ankan 2.0 »

Hej!
Jag installerade nyligen Ubuntu 8.10, det var några problem men inte ngt stort, förutom nätverkskortet. Jag har däremot bestämt mig för att avinstallera det, eftersom jag antagligen inte kmr använda det och jag behöver mer plats.

Jag har Windows vista installerat på en egen partition men har ingen installations CD. Är det så att man bara behöver ta bort ubuntu partitionen?

//Ankan 2.0
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Avinstallation

Inlägg av KiviE »

Ja du behöver nog bara ta bort ubuntu partitionen. Vet inte exakt hur det blir med bootloadern för Vista då jag aldrig har testat men antar att du kör med grub som bootloader nu?

Någon annan kan säkert svara hur man bör göra med bootloadern. Går ju att återställa Vistas på något sätt med.
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

KiviE skrev:Ja du behöver nog bara ta bort ubuntu partitionen. Vet inte exakt hur det blir med bootloadern för Vista då jag aldrig har testat men antar att du kör med grub som bootloader nu?

Någon annan kan säkert svara hur man bör göra med bootloadern. Går ju att återställa Vistas på något sätt med.
Jag kör grub just nu. Det är lite jobbigt när man missar att välja att den ska starta vista, och ubuntu startar... Men vet någon hur jag gör med bootloadern då?
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Jag tänkta mig att jag skulle ta och använda live-cd:n för att ta bort partitionen, men den var låst!? Hur gör jag då??
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

ankan 2.0 skrev:Jag tänkta mig att jag skulle ta och använda live-cd:n för att ta bort partitionen, men den var låst!? Hur gör jag då??
Då måste du avmontera partitionen, skriv detta i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo umount /mnt/XXX/
/mnt/XXX byter du ut mot sökvägen till din monterade partition

/Micke
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Du ska inte ta bort Ubuntus systempartition !!!
Gör du det så kommer du inte att kunna starta upp Vista då bootloadern ligger i systempartitionen.
Börja istället med att försöka fixa MBR för Vista med Supergrub. Om det funkar så kan du ta bort Ubuntus partitioner, annars finns det en annan lösning.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

När man startar LiveCDn så monteras väl inga partitioner automatiskt? Det är väl först när man öppnar dem under Platser de monteras, så sen kan man högerklicka på ikonen som dyker upp på skrivbordet och ta "Avmontera"
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Bowmore skrev:Du ska inte ta bort Ubuntus systempartition !!!
Gör du det så kommer du inte att kunna starta upp Vista då bootloadern ligger i systempartitionen.
Börja istället med att försöka fixa MBR för Vista med Supergrub. Om det funkar så kan du ta bort Ubuntus partitioner, annars finns det en annan lösning.
Ok, hur gör jag?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Som sagt, du måste fixa till MBR så att den kör igång Windows istället för Ubuntus bootloader. Eftersom du inte har en Win CD så får du prova andra vägar.

Prova först att fixa MBR med Super Grub Disk. Här kan du välja var du ska lagra den. Själv har jag en äldre version som jag brännt på en cd, men även floppy och usb-varianter finns. Dessutom finns numer en Windowsversion! Andra här på forumet har testat och lyckats återställa MBR med den så det ska nog lyckas.

Om inte, så finns alltid alternativet att ta bort alla mappar utom mappen /boot i systempartitionen och sen minska den till 50-100MB tills du lyckas fixa MBR eller komma över en Win CD och fixa det den vägen.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

SuperGrub LiveCD funkar alldeles utmärkt! Detta är ett generellt verktyg som funkar på (nästan) alla kända operativ.
Man väljer först "Språk" sen "Windows" Manualsida dyker upp tryck "Enter" välj "Fix Boot of Windows" färdigt... (gäller iaf SGD 0.97)
Annars funkar vilken gammal DOS/WinXX diskett/CD som helst. innan XP hette kommandot "fdisk /mbr" fr.o.m XP "fixmbr".
Gillar du inte SuperGrub, så kan du välja valfri Boot disk på www.bootdisk.com
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Bowmore skrev:Som sagt, du måste fixa till MBR så att den kör igång Windows istället för Ubuntus bootloader. Eftersom du inte har en Win CD så får du prova andra vägar.

Prova först att fixa MBR med Super Grub Disk. Här kan du välja var du ska lagra den. Själv har jag en äldre version som jag brännt på en cd, men även floppy och usb-varianter finns. Dessutom finns numer en Windowsversion! Andra här på forumet har testat och lyckats återställa MBR med den så det ska nog lyckas.

Om inte, så finns alltid alternativet att ta bort alla mappar utom mappen /boot i systempartitionen och sen minska den till 50-100MB tills du lyckas fixa MBR eller komma över en Win CD och fixa det den vägen.
Jag fick det att funka, tror jag. Vista startar som det ska. Är det bara att ta bort Ubuntu partitionerna nu? Isf hur gör jag det på bästa sätt?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Enklast är att använda din Ubuntu LiveCD och starta Partitionredigeraren under System > Administration. Sen tar du bort Ubuntupartitionerna. Se bara till att du väljer att ta bort rätt partitioner. Antar att du har en ntfs Win systempartition och en liten recovery/restore-partition som du vill spara. Kanske självklart, men har du dokument och filer i Ubuntu du vill spara så glöm inte att föra över dem till Windows innan.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Startar Vista efter omstart så är MBR OK. Efter du tagit bort Ubuntu partitionerna (oftast ext2, ext3, swap) som Bowmore säger, så kan du högerklicka på Windows partitionen och återställa storleken "Ändra storlek" draw ut linjalen över det frigjorda utrymmet, avsluta med "Apply/Verkställ".
Nästa gång du startar Windows lär den starta en automatisk "Checkdisk /F" låt den jobba klart...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

bbauto skrev:Startar Vista efter omstart så är MBR OK. Efter du tagit bort Ubuntu partitionerna (oftast ext2, ext3, swap) som Bowmore säger, så kan du högerklicka på Windows partitionen och återställa storleken "Ändra storlek" draw ut linjalen över det frigjorda utrymmet, avsluta med "Apply/Verkställ".
Nästa gång du startar Windows lär den starta en automatisk "Checkdisk /F" låt den jobba klart...
Vista har en egen partitions/diskhanterare. Själv skulle jag föredra att använda den om jag vill ändra storleken på en ntfs-partition. Känns säkrare med tanke på att ntfs är en Windowsproprietär.
TurboMecca
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av TurboMecca »

Jag har också lite bryderier kring avinstallation, men har råkat ut för följande:

Bärbar dator (Lenovo Thinkpad R61) utan WinXP-skiva (WinXP-återställning ligger på en egen "osynlig" 6,5Gb-partition) och när jag försöker starta Thinkpad återställningsmeny vid uppstart så startar datorn om sig hela tiden. Samma fenomen inträffar när jag försöker starta med återställningscd/dvd. När jag stoppar in en annan vanlig WinXP-installationsskiva så säger installationsprogrammet att det inte kan identifiera någon hårddisk. Jag undrar om det kan röra sig om frånvaro av SATA-drivrutiner eller om det helt enkelt är Grub/MBR som spökar?

Jag funderar på att testa ovannämnda metod (SGD + Partitionsredigeraren från LiveCDn), men ville kolla om det är lämpligare att göra på något annat sätt. Jag har inget som behövs sparas på någon av partitionerna (rena O/S-installationer, inga dokument) och det handlar om dualboot på en hårddisk. Vill gärna "rädda återställningspartitionen, men misstänker att även den återskapas med återställningsskivorna.

P.S Avser inte "ge upp" Ubuntu utan tänkte göra en snällare Win-installation ;)
Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 320 GB, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

TurboMecca skrev:Jag har också lite bryderier kring avinstallation, men har råkat ut för följande:

Bärbar dator (Lenovo Thinkpad R61) utan WinXP-skiva (WinXP-återställning ligger på en egen "osynlig" 6,5Gb-partition) och när jag försöker starta Thinkpad återställningsmeny vid uppstart så startar datorn om sig hela tiden. Samma fenomen inträffar när jag försöker starta med återställningscd/dvd. När jag stoppar in en annan vanlig WinXP-installationsskiva så säger installationsprogrammet att det inte kan identifiera någon hårddisk. Jag undrar om det kan röra sig om frånvaro av SATA-drivrutiner eller om det helt enkelt är Grub/MBR som spökar?

Jag funderar på att testa ovannämnda metod (SGD + Partitionsredigeraren från LiveCDn), men ville kolla om det är lämpligare att göra på något annat sätt. Jag har inget som behövs sparas på någon av partitionerna (rena O/S-installationer, inga dokument) och det handlar om dualboot på en hårddisk. Vill gärna "rädda återställningspartitionen, men misstänker att även den återskapas med återställningsskivorna.

P.S Avser inte "ge upp" Ubuntu utan tänkte göra en snällare Win-installation ;)
Har inget bra svar på ditt problem men man kan ju alltid spekulera.

När bios startar upp så har den bara tillgång till mbr. Samtidigt finns en specialkod inlagd i bios firmware för att hantera detta fall. Det är möjligt att grubs mbr strular till det trots att mbr's partitionstabell är densamma. Känns dock lite långsökt. Gillar den inte att det finns andra partitioner, t.ex ext3, så borde den åtminstone inte starta om. I ditt fall så skulle jag testa med att först fixa mbr med sgd och sen rensa hdd bortsett från recoverypartitionen och försöka igen.

Att inte XP hittar sata beror nog på att den saknar drivrutiner.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nä det verkar vara rätt metod... Du kan ju pröva i steg 1. Fixa Windows MBR och sen pröva återställnings CDn, om inte detta hjälper fortsätt med 2. Starta LiveCDn och Partitionsredigeraren (gparted) Radera dina Ubuntu partitioner, och skapa NTFS istället + Hantera flaggor--> Bocka i "Boot" (detta borde ifs. återställnings CDn fixa) pröva återställnings CDn igen. Om en bootbar CD vägrar boota trots före HD i boot ordningen, så kan det hjälpa att först Disabla HDn i Bios Setup, sen boota på LiveCDn. (detta kan inträffa om filsystemet på HDn är korrupt)
TurboMecca
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Avinstallation [LÖST]

Inlägg av TurboMecca »

Avrapportering:

Nu fungerar allt som det ska igen :D Jag lyckades återställa datorn till ursprungligt skick (fabriksinstallation) genom att följa era tips i tråden:

1. Laddade hem Super Grub Disk och brände på skiva med InfraRecorder, jag provade först att bränna ISO:n i ImgBurn vilket inte fungerade. Bootade upp med Super Grub Disken och valde "Fix Boot of Windows".

2. Bootade med Ubuntu Live CD och körde partitionshanteraren (gparted) och plockade bort de två partitionerna (WinXP samt Ubuntu), sedan skapade jag en ny partition (ntfs) som motsvarade den som datorn levererades med. Jag lämnade recoverypartitionen som den var (6,5Gb FAT)och den tycktes vara intakt. Dock glömde jag att Hantera flaggor--> Bocka i "Boot", men det verkade inte spela någon roll när jag körde återställningsskivorna.

3. Sedan var det bara att boota med fabriksåterställningsskivorna från Lenovo och installera om VinXP.

Tack för hjälpen!
Lenovo Thinkpad T400: Intel® Core™ 2 Duo Processor P8600 (2.40Ghz, 3MB, 1066MHz), 4GB 1066 MHz DDR3, 256 MB ATI® Radeon™ HD 3470/Intel GMA 4500MHD, 320 GB, Intel WiFi Link 5300/WWAN, 14,1-tums LED WXGA+ (1 440 x 900)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"