jag älskar ubuntu det är verkligen ett bra operativsystem och har fått allt på datorn att fungera perfekt, förutom att det är några webbsidor jag inte kommer åt med FF men det kan jag leva utan. Däremot har jag ett större problem, jag har köpt en dator som skall agera server men jag lyckas inte! Har nu suttit vid datorn i 4 timmar utan att komma någon vart har följt otaliga guider och "how-to" snart börjar jag nästan förlora hoppet på att det skall funka.
Det jag vill göra är att dela ut en mapp till windows och ubuntu datorer och dom klienterna skall både kunna läsa och skriva i mina filer jag vill även kunna koppla min skrivare så att man kan skrivaut igenom nätverket.
Det hade även varit trevlig om man skulle kunna sätta ett lösenord på dom utdelade filerna

jag skickar med hur min smb.conf fil ser ut idag http://paste.ubuntu.com/53708/ alting är helt bortaget och ominstallerat så det är så har den ser ut ifrån början.
skulle vara jätte tacksam om någon kan antingen korigera min conf fil så att det ser rätt ut eller om någon vet något bra program som sköter det grafiskt eller nått annat lätt sätt lätt sätt
Tack på förhand
MVH Lobbetobbe