Jaha, eftersom det alltid funkat hyfsat hittills så bestämde jag mig för att uppgradera nu på morgonen. Allt flöt på bra, ända tills den kommit halvvägs med att installera alla paket: min zepto 3125 bara dog! Det sa pip och så var blev svart på skärmen.
När jag startade om datorn kom jag till mitt lxde-skrivbord. Men inget funkade, musen gav inget utslag, och inga tangentkombinationer fungerade. Förutom en: alt+f2. När jag trycker det kommer jag till nån slags dos-inloggning. Där kan jag logga in, men hamnar inte i något skrivbord utan befinner mig fortfarande i kommandoprompt/dos, fast nu som root. När jag försöker starta ett program så går det inte, det står något om att display saknas. Om jag kör "update-manager -d" så hämtar den hem paket, men installerar inget; det står att den befinner sig i "hämta-läge" eller liknande. Jag kommer ingen vart. Nån som har någon ide om hur jag går vidare? Är det möjligt att via live-cd "reparera" min forna installation?
Uppgraderingsbesvär! [LÖST]
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Uppgraderingsbesvär! [LÖST]
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 4 gånger.
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Uppgraderingsbesvär!
Ok, jag löste det själv! När Grub laddades tryckte jag på esc-knappen och valde recovery mode. Därefter valde jag dpkg, och då fortsatte installationen. Nu är jag inne i mitt gamla skrivbord, och allt verkar vara ok!