Automatisk igenkänning och uppkoppling mot trådlöst nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
wiberg83

Inlägg av wiberg83 »

Hej!
När man kör Windows och har ett trådlöst nätverkskort så känner det automatiskt av att det finns tillgängliga nätverk. Därefter kan man koppla upp mot något av dem. På skolan finns trådlösa nätverk som man känner av direkt i Windows. När man startar Firefox kommer man direkt in på en inloggningssida och fyller i sitt användarnamn och lösenord.
Detta sker inte automatiskt i Ubuntu. Har satt min uppkoppling ath0 till DHCP och aktiverat den. Kortet är också aktiverat. Jag kan till och med se en stapel som visar signalstyrkan. Men kommer inte in på nätet. Vad för inställningar kan man testa att ändra på för att få det att fungera?

/Henrik Wiberg
al

Inlägg av al »

Brandväggsproblem? Installera Firestarter och kolla att/ställ in så att brandväggen tillåter DHCP.
Joker
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Joker »

Lösning är nog att installera "wifiradar" så kan du se alla nät,
och klicka på något lämpligt som du vill koppla upp dig på.

Sedan när du är uppkopplad skriver du in något i webläsaren, typ "www.dn.se", så borde du hamna på sidan som man loggar in sig på.

//Jonas
wiberg83

Inlägg av wiberg83 »

Tack för svaren, skall testa det så snart jag är tillbaka på skolan igen efter jul.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Själv använder jag networkmanager (installera network-manager-gnome om du har gnome, knetworkmanager om du har kde).

Den har fler möjligheter till anslutningar än vad wifiradar har och möjlighet till vpn-stöd, vilket i stort sett är ett måste när man surfar ute på stan...
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 19 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"