Problem med internetanslutning (bara Google funkar!)

vsand
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med internetanslutning (bara Google funkar!)

Inlägg av vsand »

Hej!

Installerade Ubuntu 8.04 för första gången igår, och brottas med att komma ut på nätet. Jag använder samma kabel som PCn jag sitter på nu, och det funkar här. Jag kommer till google.se av någon anledning, Gmail funkar och så vidare, men så fort jag vill till någon annan sajt eller tanka hem uppdateringar fastnar det på "Waiting for...". Har sökt runt och frågat och har testat att byta DNS, köra echo $http_proxy (inget händer), och allmänt bråkat med inställningarna. Några ideér? Felet verkar vara vanligt då "only Google works" ger en hel del träffar men ingen lösning har funkat för mig :(
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med internetanslutning (bara Google funkar!)

Inlägg av mcNisse »

Du var nog inne på rätt väg när du testade att byta ut DNS:erna. För att vara säker på att din ändring har slagit igenom ska du titta i filen /etc/resolv.conf. Du kan även ändra direkt i filen. gksudo getit /etc/resolv.conf Tänk på att den filen skrivs ofta över.

Det borde vara så att din dator känner till ipadressen till google men inget annat. Hur nu det skulle gå till...

Testa att pinga liu.se, 130.236.5.148 dels direkt mot ipadressen och dels via namnet. Fungerar ip men inte mot namnet har du problem med DNS:erna. Fungerar bägge borde du inte ha problem...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ja precis, att den skriver ut "Waiting for..." innebär ju att den hittat något som den tror är rätt adress, oavsett om det är det eller inte. Det kan också vara så att den har rätt adress, men inte "kommer dit" på grund av att du har "fel gateway".

Vad får du för resultat med:

Kod: Markera allt

route -e
och:

Kod: Markera allt

route -C
[Edit] Fast ähum, egentligen är jag lite osäker på hur mycket dina dns och routingtabeller är inblandade på den nivån när det handlar om en webbläsare, kopplet mot nätet finns ju liksom redan då och webbläsaren behöver inte nödvändigtvis använda "din dns" och "din router"...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
vsand
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av vsand »

Tackar, hann dock inte testa några lösningar då det magiskt funkade helt plötsligt idag. ???
Eftersom allt ser precis ut som igår har jag inte en aning om vad som var fel.

Nu vidare till nästa tråd, om att få igång mitt ATI-grafikkort ;)
Karyn
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av Karyn »

Jag hade exakt detta problem när jag installerade Ubuntu i sommras och ägnade några veckor åt att leta runt här, på Ubuntuforums.com och lite överallt annars. Mot slutet dök det upp några till på Ubuntuforums med samma problem och det hittades en lösning.

Det är helt enkelt så att Windows sätter mitt nätverkskort (SiS 190) i något sorts viloläge när man stänger av datorn där inget annat operativsystem kan använda det (utom tydligen till Google och till att pinga saker). Detta läge försvinner dock om man drar ur strömsladden från datorn eller bryter strömmen helt på något annat sätt. Kanske var det något sådant du gjorde innan det började funka...

Om du vill läsa om mina vedermödor så kan du kika här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=29873
Envis och härdad nybörjare
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"