Renare gränssnitt i nya Gimp 2.6

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Renare gränssnitt i nya Gimp 2.6

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:Kanske fel att kalla det huvudfönster, Gimp kallar det the empty image window
Ett bildfönster som saknar bild helt enkelt. Det jag stör mig mest på är hur fönstret dyker upp. När jag försöker stänga ett fönster så vill jag såklart att det ska stängas, inte förvandlas till ett annat fönster. Jag tycker att just det upplägget känns aningen förvirrande. Hade det tomma bildfönstret funnits hela tiden, även när man har andra bilder öppna, så hade jag haft lättare att acceptera det.
Bowmore skrev:Men jag kan hålla med dig om att den tidigare lösningen med en menu i Verktygslådan kändes bättre. Orsaken är väl drag'n'drop-funktionen de ville införa på gott och ont!
Men drag'n'drop finns ju även i gamla gimp. Dra en bild från t.ex. firefox och släpp den på toolbox-fönstret så öppnas den som en ny bild. Släpp den istället på en redan öppnad bild så klistras den in som ett nytt lager. Skillnaden nu är att du kan öppna en ny bild genom att dra den antingen till toolbox-fönstret eller till det tomma bildfönstret. Frågan är varför man vill förvirra folk med en specialare som bara fungerar när det inte finns några andra bilder öppna?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Är nog beredd att hålla med dig. Räcker med ett fönster istf som nu både verktygslådan och det tomma bildfönstret. Därav min tidigare reaktion om varför vertygslådan inte gick att ta bort utan att Gimp stängde ner. Känns just nu som att den tidigare lösningen var bättre men det kanske finns en baktanke och att detta bara är ett steg mot en tänkt slutlig layout/struktur.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Kommer den med i 8.10?
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Bowmore skrev:Är nog beredd att hålla med dig. Räcker med ett fönster istf som nu både verktygslådan och det tomma bildfönstret. Därav min tidigare reaktion om varför vertygslådan inte gick att ta bort utan att Gimp stängde ner. Känns just nu som att den tidigare lösningen var bättre men det kanske finns en baktanke och att detta bara är ett steg mot en tänkt slutlig layout/struktur.
Kan finnas fördelar med ett extra fönster om jag har fattat detta rätt. Jag har irriterat mig på att om jag öppnar 10 bilder så hamnar dessa bilder på olika ställen på skärmen istället för att dom hamnar till höger om verktygsfältet.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

nicefinger skrev:Kommer den med i 8.10?
Knappast, Feature Freeze var den 28 augusti och det ska mycket till för att nya versioner förs in. Krävs en exception för det.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

ZX Spectrum skrev:Kan finnas fördelar med ett extra fönster om jag har fattat detta rätt.
Jag hoppas verkligen att det finns fördelar. Om det bara möjligtvis kanske skulle kunna tänkas finnas fördelar som ingen har kommit på ännu så är det en rejäl miss att över huvud taget implementera detta.
ZX Spectrum skrev:Jag har irriterat mig på att om jag öppnar 10 bilder så hamnar dessa bilder på olika ställen på skärmen istället för att dom hamnar till höger om verktygsfältet.
Placeringen av nya fönster är ingenting som gimp bör lägga sig i. Det är din fönsterhanterares jobb att hantera den biten. Har du en bra fönsterhanterare så kan du ställa in allt sånt så att det blir precis som du själv vill ha det.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

nicefinger skrev:Kommer den med i 8.10?
Den hamnar förmodligen i backports reposarna skulle jag tro.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"