Kan inte ändra behörigheten

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
Nicki
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kan inte ändra behörigheten

Inlägg av Nicki »

Jag har musikfiler liggande på en separat hårddisk. Körde tidigare Windows XP och installerade Ubuntu med dualboot.
Fungerar bra. Jag kan lyssna på låtarna men inte lägga till nya filer på disken. (Jag har inte behörighet). Tvingas gå via "sudo nautilus" men det är inget bra val.
Kollade om jag kunde ändra behörigheten på den disken, men tyvärr. Har kollat olika vägar utan att lyckas.
By the way..
När jag kör via "sudo nautilus" får jag felmeddelandet: ** (nautilus:8471): WARNING **: Unable to add monitor: Åtgärden stöds inte
Men kan iallafall lägga in filer på den disken.
Jag behöver hjälp av någon kunnig. ???
Senast redigerad av 3 Nicki, redigerad totalt 3 gång.
Bowmore

Re: Kan inte ändra behörigheten

Inlägg av Bowmore »

Är det en intern eller extern hårddisk?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Låter som om disken har Windowsfilsystem (dvs. NTFS) och att ägaren av filerna är "fel". Om det är så, så är det bästa du kan göra att ta en backup på filerna och formatera om disken till ext3. Om du inte har möjlighet att ta backup på filerna, men har utrymme kvar på disken så kan du lösa det genom att dela upp disken i två partitioner, där du låter filerna ligga kvar på den som är NTFS, sedan formaterar du den andra som EXT3 och kopierar över filerna dit. Efter detta formaterar du om NTFS-partitionen till EXT3 och slår ihop de två.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nicki
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Nicki »

Ja, det är en intern hårddisk.

Det verkar troligt det du nämner om NTFS, så jag får fixa en ny hårddisk till (den gamla är full, 95%) och formatera den til EXT3.

Tack för hjälpen. :D
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Låter som om disken har Windowsfilsystem (dvs. NTFS) och att ägaren av filerna är "fel". Om det är så, så är det bästa du kan göra att ta en backup på filerna och formatera om disken till ext3.
Håller inte med, ntfs har ingen ägar-/behörighetsstruktur. Kruxet är att partitionen behöver monteras med rätt behörigheter i fstab.

Vad säger terminalkommandot

Kod: Markera allt

cat /etc/fstab
Håller inte heller inte med om att du ska behöva gå över från ntfs till ext3, åtminstone inte så länge du kör dualboot med Windows och har för avsikt att använda din "lagringsdisk" i båda OS.
Nicki skrev:Det verkar troligt det du nämner om NTFS, så jag får fixa en ny hårddisk till (den gamla är full, 95%) och formatera den til EXT3.
Att disken nästa är full är troligen det som orsakar att du som användare inte längre kan skriva på den. Det går att ändra på men det är nog ändå dags för dig att skaffa en större disk :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:
Osprey skrev:Låter som om disken har Windowsfilsystem (dvs. NTFS) och att ägaren av filerna är "fel". Om det är så, så är det bästa du kan göra att ta en backup på filerna och formatera om disken till ext3.
Håller inte med, ntfs har ingen ägar-/behörighetsstruktur. Kruxet är att partitionen behöver monteras med rätt behörigheter i fstab.
Vet vad du menar men visst har ntfsfiler både ägare och behörigheter även om de inte är lika utvecklade som i Linux/Unix. Det finns både ägare, behörighet och acl i ntfs. Dessutom har jag på mina burkar helt klart råkat ut för att ntfs ger olika behörigheter beroende på vilken användare jag är inloggad som i Ubuntu... :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nicki skrev:När jag kör via "sudo nautilus" får jag felmeddelandet: ** (nautilus:8471): WARNING **: Unable to add monitor: Åtgärden stöds inte
Men kan iallafall lägga in filer på den disken.
Har tittat igenom källkoden till Nautilus och funderat lite. Förutom att disken är rätt full så är förmodligen orsaken till det fel du får just att du kör igång nautilus som är grafiskt med "sudo" och inte "gksudo".

Monitor är en funktion i Nautilus som på något sätt visar/övervakar filer och mappar och som på något sätt har ett samband med bildskärmen (monitorn) och det verkar vara just där det kraschar med att sudo inte klarar av det. Däremot klarar ju sudo som det verkar, av att ge dig rättigheter men det grafiska verkar inte funka fullt ut. Så, prova med "gksudo" istället och se hur det går... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:Vet vad du menar men visst har ntfsfiler både ägare och behörigheter även om de inte är lika utvecklade som i Linux/Unix. Det finns både ägare, behörighet och acl i ntfs. Dessutom har jag på mina burkar helt klart råkat ut för att ntfs ger olika behörigheter beroende på vilken användare jag är inloggad som i Ubuntu... :)
Ja, nu när du säger det så börjar minnet att komma tillbaka :D
Har dock fortfarande inget minne av att jag stött på några rättighetsproblem i Windows. Kan det vara så att det är avslaget by default så att man isf måste göra ett aktivt val för att utnyttja de funktionerna?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Har dock fortfarande inget minne av att jag stött på några rättighetsproblem i Windows. Kan det vara så att det är avslaget by default så att man isf måste göra ett aktivt val för att utnyttja de funktionerna?
I Windows kör man ju ofta som "medlem i administratörsgruppen" (dvs. ungefär som root) på sin egen burk och då har man inga direkta problem med behörighet. Men om man istället kör som "vanlig användare" med begränsade behörigheter så märker man det... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Osprey skrev:I Windows kör man ju ofta som "medlem i administratörsgruppen" (dvs. ungefär som root) på sin egen burk och då har man inga direkta problem med behörighet. Men om man istället kör som "vanlig användare" med begränsade behörigheter så märker man det... :)
Där föll poletten ner ;D
Har själv brottas med de problemen senast ganska nyligen, bl.a med spel som skriver i systembiblioteket när de startas upp och orsakar problem för användare utan administrationsrätt. MS har tom gått ut med direktiv till spelmakarna om det.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"