Partitionering och installation av Windows XP och Ubuntu
Sitter och har lite problem med att installera Ubuntu (se annan tråd i forumet). Efter att ha googlat lite hart jag börjat misstänka att det beror på mitt moderkort (ett ECS P965T-A). I varje fall gjorde krånglet att jag kom fram till att installera både Windows XP och Ubuntu. Jag har en XP-skiva liggandes som borde fungera...
Det jag undrar är hur jag ska partionera min SATA-disk på 320 GB och i vilken ordning och till vilka partitioner jag ska installera de båda operativsystemen? En annan fråga är om datorn blir slöare av att det finns två OS installerade parallellt?
Är det tre partitioner som gäller? En för windows, en för Ubuntu och en för musik, filmer m m? Läste nåt om att den delade partitonen ska vara FAT32 men hur är det med de andra?
Det jag undrar är hur jag ska partionera min SATA-disk på 320 GB och i vilken ordning och till vilka partitioner jag ska installera de båda operativsystemen? En annan fråga är om datorn blir slöare av att det finns två OS installerade parallellt?
Är det tre partitioner som gäller? En för windows, en för Ubuntu och en för musik, filmer m m? Läste nåt om att den delade partitonen ska vara FAT32 men hur är det med de andra?
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Du installer Windows FÖRST!
Efter det, så använder du ledigt utrymme för att installera ubuntu.
ta 512 MB eller mer till swap
ta 10 gb+ till /
och resten till /home
Efter det, så använder du ledigt utrymme för att installera ubuntu.
ta 512 MB eller mer till swap
ta 10 gb+ till /
och resten till /home
gholen - Tack. Vad innebär swap?
Kör jag FAT32 på alla partitioner? Kan man förresten välja filsystem om man partitionerar i Windows installationsprogram?
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
swap är det som du har att lägga mellanlagring i. Många program behöver det.
Kör EXT3 på dina linuxpartitioner, eller reiserfs.
Inte vad jag vet, med Windows, men i linux kan du det.
Kör EXT3 på dina linuxpartitioner, eller reiserfs.
Inte vad jag vet, med Windows, men i linux kan du det.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
[quote="el kelb"]Kör jag FAT32 på alla partitioner? Kan man förresten välja filsystem om man partitionerar i Windows installationsprogram?[/quote]
När jag har installerat windows har jag inte kunnat välja, det är NTFS som gäller. Nu finns det iofs ett antal olika windows-skivor så det KAN ju finnas nån med möjlighet att välja. FAT32 är fö inget särskilt bra filsystem. Använd ntfs-3g i ubuntu så kan du även skriva till NTFS, eller så skapar du 5 partitioner, En NTFS för windowsinstallationen 3 linux-partitioner - en swap en / och en /home, som gholen skrev - och en FAT32 för delade filer.
När jag har installerat windows har jag inte kunnat välja, det är NTFS som gäller. Nu finns det iofs ett antal olika windows-skivor så det KAN ju finnas nån med möjlighet att välja. FAT32 är fö inget särskilt bra filsystem. Använd ntfs-3g i ubuntu så kan du även skriva till NTFS, eller så skapar du 5 partitioner, En NTFS för windowsinstallationen 3 linux-partitioner - en swap en / och en /home, som gholen skrev - och en FAT32 för delade filer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Ok, så om jag har en disk på 320 GB kan jag t.ex. göra så här:
Gemensam partition för musik, filmer m.m. - 270 GB (FAT32)
Windows-partition - 10 GB? (NTFS)
swap - 512 MB (ntfs-3g)
/ - 10 GB (ntfs-3g det är väl på den här partitionen som jag har Ubuntu installerat??)
/home 10 GB (ntfs-3g)
Är det lagom med så stora partitioner?
Hur går det till rent praktiskt om jag ska installera Windows först? Skapar jag en gemensam FAT32-partition och en NTFS-partition (för Windows) i Windows installationsprogram och fixar de andra partitionerna i Ubuntu när jag installerat det?
Hur ordnar jag partitioner i Ubuntu? Det ser ut som att jag redan har / och /home på en dator där Ubuntu redan är installerat, utan att ha valt det?
God Jul förresten.
Gemensam partition för musik, filmer m.m. - 270 GB (FAT32)
Windows-partition - 10 GB? (NTFS)
swap - 512 MB (ntfs-3g)
/ - 10 GB (ntfs-3g det är väl på den här partitionen som jag har Ubuntu installerat??)
/home 10 GB (ntfs-3g)
Är det lagom med så stora partitioner?
Hur går det till rent praktiskt om jag ska installera Windows först? Skapar jag en gemensam FAT32-partition och en NTFS-partition (för Windows) i Windows installationsprogram och fixar de andra partitionerna i Ubuntu när jag installerat det?
Hur ordnar jag partitioner i Ubuntu? Det ser ut som att jag redan har / och /home på en dator där Ubuntu redan är installerat, utan att ha valt det?
God Jul förresten.
Hej!
Om du inte redan läst det kan det kanske hjälpa dig: http://ubuntu-se.org/Wiki/Partitionering.
Jag skulle nog tänka mig att det enklaste vore att installera windows först (ntfs) och sedan ompartitionera under installationen av ubuntu (här kan du då göra en FAT-partition om du så önskar).
Kan tyvärr inte så värst mycket om windows, men kan man under dess installation bestämma var den skall installeras, skulle det även vara möjligt att partitionera först via en Knoppix (med Qtparted) till exempel och sedan installera windows på första partitionen. Och till slut (rättare sagt äntligen) Ubuntu.
Lycka till!
Om du inte redan läst det kan det kanske hjälpa dig: http://ubuntu-se.org/Wiki/Partitionering.
Jag skulle nog tänka mig att det enklaste vore att installera windows först (ntfs) och sedan ompartitionera under installationen av ubuntu (här kan du då göra en FAT-partition om du så önskar).
Kan tyvärr inte så värst mycket om windows, men kan man under dess installation bestämma var den skall installeras, skulle det även vara möjligt att partitionera först via en Knoppix (med Qtparted) till exempel och sedan installera windows på första partitionen. Och till slut (rättare sagt äntligen) Ubuntu.
Lycka till!
Errare humanum est...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
[quote="dr:)py"]Hej!
Lycka till![/quote]
Om mn har en riktig installationsskiva till windows så går det. Om man bara har en recoveryskiva kan det vara värre.
Lycka till![/quote]
Om mn har en riktig installationsskiva till windows så går det. Om man bara har en recoveryskiva kan det vara värre.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Den här swap-partitionen som nämns i tråden, vilken "monteringspunkt" har den i Ubuntu installations-programmet (textmode installation)? Är det /var - föränderliga data?
Jag ska partitionera följande partitioner: / , /home och swap. Vilka av partitionerna ska vara primära och vilka logiska?
/home kan väl inte behöva mer än några GB va?
Jag ska partitionera följande partitioner: / , /home och swap. Vilka av partitionerna ska vara primära och vilka logiska?
/home kan väl inte behöva mer än några GB va?