Korrekt drivrutin för grafikkort?(GeForce 9800GTX+)[LÖST]

egge
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Korrekt drivrutin för grafikkort?(GeForce 9800GTX+)[LÖST]

Inlägg av egge »

Hej!
Kan börja med att informera att jag är en helt ny användare av Ubuntu

Igår så installerade jag Ubuntu 8.04, det var inga som helst problem med drivrutiner för moderkort, ljudkort osv.
Däremot så gick det inte att hitta drivrutiner för mitt grafikkort i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner, kanske inte så konstigt eftersom att det är relativt nytt(Geforce 9800GTX+).
Så jag gick in på nvidias hemsida och tog ned drivrutinen för 9-serien, men det gick inte att köra den filen. Läste att man kanske måste göra den körbar genom att skriva "chmod +x [filnamn]" i terminalen. Gjorde detta och då fungerade det att köra filen men då klagade den och sa:
"You appear to be running an X-server; please exit X before installing"
Körde ctrl + alt + F1 och stängde av X-server och körde sedan filen därifrån, men då fick jag detta meddelande istället:
"You do not appear to have Libc header files installed on your system. Please install your distribution's Libc developement package"

Läste sedan om ett program som heter Envy som verkade bra, körde "sudo apt-get install envyng-gtk" och då lyckades jag installera drivrutinerna med det programmet.
Upplösning och allting verkar bra, men ibland flyter inte vissa effekter som dom ska.
Har jag gjort någonting fel?
Finns det något sätt att kontrollera om drivrutinen fungerar som den ska?

Sen så är det ju inte länge kvar tills Ubuntu 8.10 släpps, kan det finnas drivrutiner då som är bättre och går det att uppgradera min befintliga version av Ubuntu eller ska jag installera över den jag har?

Min sista fråga är hur skapar jag "genvägar" på skrivbordet? Alltså inte bara till program utan även till min hemmap..

Kan förstå om ni tycker mina frågor är dumma(speciellt den sista), men hoppas att ni ändå kan hjälpa!

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Korrekt drivrutin för grafikkort?(GeForce 9800GTX+)

Inlägg av micke_nordin »

egge skrev: Min sista fråga är hur skapar jag "genvägar" på skrivbordet? Alltså inte bara till program utan även till min hemmap..
Din sista fråga är på min nivå :)
Här är ett sätt du kan göra det på (finns säkert bättre)
Högerklicka på skrivbordet, välj "Skapa startare" och skriv sedan:

Kod: Markera allt

nautilus
som kommando

Det startar filbläddraren nautilus. Om du vill ha en genväg till en annan mapp kan du skriva:

nautilus /sökvägen/till/din/mapp/
/Micke

Edit: Om du klickar på ikonen till vänster när du håller på att skapa en startare kan du välja en annan ikon om du vill. Genom att klicka bläddra hittar du fler ikoner från andra teman, om du så önskar.
pompado

Inlägg av pompado »

Prova skriv detta i terminalen " sudo displayconf-gtk" sedan kan du se om ditt grafikkort finns med.

Om du inte har displayconf-gtk installerat så är det ju bara och köra en apt-get install...

MVH pompado
egge

Inlägg av egge »

pompado skrev:Prova skriv detta i terminalen " sudo displayconf-gtk" sedan kan du se om ditt grafikkort finns med.

Om du inte har displayconf-gtk installerat så är det ju bara och köra en apt-get install...

MVH pompado
micke_nordin skrev:Din sista fråga är på min nivå
Här är ett sätt du kan göra det på (finns säkert bättre)
Högerklicka på skrivbordet, välj "Skapa startare" och skriv sedan:

nautilus
som kommando
Tack för tipsen, ska testa det det då jag kommer hem.

Edit: Har nu testat att köra det som pompado tipsade om. Då fick jag bara fram "nvidia", alltså inget specifikt kort. Men jag såg sen att då jag installerat drivrutinerna så fick jag även ett program som heter "NVIDIA X Server Settings".
Där kunde jag välja 9800GT, vilket passar väldigt bra.
Programmet hade även kunnat fastställa vilken skärm jag använder och då kunde jag ställa in rätt Hz. Så nu flyter alla effekter på som dom ska.

Tack för hjälpen!
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 2 gånger.
pompado

Inlägg av pompado »

Vill bara nämna att jag skrev fel det ska vara displayconfig-gtk och inte displayconf-gtk :)

pompado
egge

Inlägg av egge »

pompado skrev:Vill bara nämna att jag skrev fel det ska vara displayconfig-gtk och inte displayconf-gtk :)

pompado
Jo, lyckades lista ut det och problemet är löst nu :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"