Renare gränssnitt i nya Gimp 2.6

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Renare gränssnitt i nya Gimp 2.6

Inlägg av Konservburk »

micke_nordin skrev:det går också att ställa in verktygsfältet så att det alltid ligger över bildfönstret.
Så det skulle vara något nytt? Den inställningen har jag haft i snart 10 år.

Det som stör mig mest just nu är att de har döpt om bildfönstren så att alla heter precis samma sak, nämligen "GNU Image Manipulation Program". Förut var fönstren namngivna helt efter bilden, vilket gjorde det enkelt att välja rätt bild från en fönsterlista. Nu har det blivit i princip omöjligt. Ett rejält nerköp! Det är tydligen meningen att man ska använda gimps interna fönsterlista, men den är tyvärr inte i närheten av vad jag är ute efter.

Jag är bra sugen på att gå in i källkoden och pilla tillbaka fönsternamngivningen så att den fungerar som förut, istället för att som nu inte fungera alls.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konservburk skrev:Det som stör mig mest just nu är att de har döpt om bildfönstren så att alla heter precis samma sak, nämligen "GNU Image Manipulation Program". Förut var fönstren namngivna helt efter bilden, vilket gjorde det enkelt att välja rätt bild från en fönsterlista. Nu har det blivit i princip omöjligt. Ett rejält nerköp! Det är tydligen meningen att man ska använda gimps interna fönsterlista, men den är tyvärr inte i närheten av vad jag är ute efter.

Jag är bra sugen på att gå in i källkoden och pilla tillbaka fönsternamngivningen så att den fungerar som förut, istället för att som nu inte fungera alls.
De är fortfarande namngivna efter bilden när du väl öppnat en.

Däremot stängs Gimp om man stänger Verktygsfönstret vilket väl inte var tanken längre.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:De är fortfarande namngivna efter bilden när du väl öppnat en.
Inte för mig. Här heter alla bildfönster exakt "GNU Image Manipulation Program" och inget mer. Förr (när det var bättre) hette bildfönstren "<filnamn> (<bildinfo>) <bredd>x<höjd>".

Är det någon mer än Bowmore som har lyckats få vettiga namn på bildfönstren?
Bowmore skrev:Däremot stängs Gimp om man stänger Verktygsfönstret vilket väl inte var tanken längre.
Hur är det annars tänkt att man ska kunna stänga hela gimp och alla bilder på en gång?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konservburk skrev:
Bowmore skrev:Däremot stängs Gimp om man stänger Verktygsfönstret vilket väl inte var tanken längre.
Hur är det annars tänkt att man ska kunna stänga hela gimp och alla bilder på en gång?
Har dock för mig att jag läst att även Verktygsfältet nu skulle vara fristående.
Man stänger ner Gimp via det nya huvudfönstret, Arkiv -> Avsluta.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Konservburk skrev: Är det någon mer än Bowmore som har lyckats få vettiga namn på bildfönstren?
Jäpp.

/Micke
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

micke_nordin skrev:
Konservburk skrev: Är det någon mer än Bowmore som har lyckats få vettiga namn på bildfönstren?
Jäpp.

/Micke
Det är det alltså jag som har lyckats klanta till det på något sätt. :P

Hur installerade ni?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:Man stänger ner Gimp via det nya huvudfönstret, Arkiv -> Avsluta.
Så det finns alltså ett huvudfönster numera? Hur vet man vilket av alla bildfönster som räknas som huvudfönstret?

Edit: det verkar gå att stänga ner allt från vilket bildfönster som helst.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Konservburk skrev: Så det skulle vara något nytt? Den inställningen har jag haft i snart 10 år.
Säkert inte, men det var nytt för mig ;).

/Micke
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Konservburk skrev: Hur installerade ni?
Jag försökte bygga från källan igår, men fick problem med beroendena (gegl), varianten som fanns i förråden dög inte och jag lyckades inte bygga den själv. Babl byggde jag däremot själv. I morse installerade jag varianten som länkas till här ovan via apt-get.

/Micke
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

micke_nordin skrev:
Jag försökte bygga från källan igår, men fick problem med beroendena (gegl), varianten som fanns i förråden dög inte och jag lyckades inte bygga den själv. Babl byggde jag däremot själv. I morse installerade jag varianten som länkas till här ovan via apt-get.

/Micke
Jag installerade först från källkod. Men provade nu även med deb-filen (http://ppa.launchpad.net/c-korn/ubuntu/ ... in/g/gimp/). Tyvärr verkar det inte spela någon roll. Alla bildfönster heter fortfarande precis samma sak. Så här ser eländet ut:

Bild

Ingen annan som har råkat ut för det här problemet?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Bowmore skrev:
Hund skrev:Han har ju även repos för Hardy. Jag provade men det blev en massa fel bara.. Lugnar mig nog tills den finns i Ubuntu's repos. :)
PPA for Christoph Korn har bara Gimp 2.6 kompilerad o klar för Intrepid. För Hardy finns en senare version VLC 0.9.3 men den har jag inte hämtat ner i Hardy. Kanske den som vållade dina problem?
Han har lagt upp binärer för Hardy på GedDeb så jag antog att dom fanns på hans sida också. My bad.. Inte undra på att det inte gick så bra för mig då. :P

http://www.getdeb.net/release/3233

VLC har jag inte ens installerat.. Uscha för den nya versionen. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konservburk skrev:
micke_nordin skrev:

/Micke
Jag installerade först från källkod. Men provade nu även med deb-filen (http://ppa.launchpad.net/c-korn/ubuntu/ ... in/g/gimp/). Tyvärr verkar det inte spela någon roll. Alla bildfönster heter fortfarande precis samma sak. Så här ser eländet ut:

Bild

Ingen annan som har råkat ut för det här problemet?
Har du provat med att avinstallera Gimp helt först? Kanske ligger det nåt gammalt skräp kvar.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:Har du provat med att avinstallera Gimp helt först? Kanske ligger det nåt gammalt skräp kvar.
Nej, det har jag inte. Men jag tycker iofs inte att det borde spela någon som helst roll. Jaja, jag får väl avinstallera allt vad gimp heter, och försöka en gång till från början.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det ska räcka med att döpa om mapparna ~/.gimp-2.5 och ~/.gimp-2.6 för att nolla GIMP.

Hmm, jag lyckas inte få till den nya layouten? Någon som vet hur man gör?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Nu ha jag lyckats lokalisera felet.

I källkodsfilen app/display/gimpdisplayshell-title.c finns följande rad:

Kod: Markera allt

len += g_strlcpy (title + len, " \342\200\223 ", sizeof (title) - len);
Det som händer är att ett unicode-bindessträck \342\200\223 läggs till i slutet av fönsternamnet. (Längre ner i koden läggs även GIMP till så att fönsternamnet tillslut blir "<gamla fönsternamnet> - GIMP").

Det där unicode-bindesstrecket ser i princip likadant ut som ett vanligt bindessträck. Så man kan ju fråga sig varför det behöver vara just ett unicode-bindessträck där. Jag ersatte det hur som helst med ett helt vanligt bindestreck så att koden blev så här istället:

Kod: Markera allt

len += g_strlcpy (title + len, " - ", sizeof (title) - len);
Sedan kompilerade jag om, och vipps så fungerar det hela bra igen. Jag antar att min fönsterhanterare (eller möjligtvis fönstrenamnsfonten) inte riktigt gillade det där unicode-bindesstrecket.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag vill till att börja med säga att nya "brush dynamics" är helt underbar. Missa ej den.

Man verkar inte kunna ha igång fler än en enda instans av gimp samtidigt längre. Det är säkert bra och så. Men jag råkade av misstag starta en andra gimp efter att jag suspend:at (^Z) den första. Helt plötsligt hade jag olovligen två stycken gimp igång, vilket tydligen inte var helt populärt. :P Bilder som jag öppnade i den gimp dök ibland (men inte alltid) även upp i den andra.

Sen har vi det där fula fönstret som dyker upp när man stängt alla bilder. Det är ivägen och tar upp plats i onödan. Finns det något enkelt sätt att bli av med det?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konservburk skrev:Sen har vi det där fula fönstret som dyker upp när man stängt alla bilder. Det är ivägen och tar upp plats i onödan. Finns det något enkelt sätt att bli av med det?
Antar att du menar huvudfönstret "GNU Image Manipulation Program" ;)
Går inte att ta bort bara minimera.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Bowmore skrev:
Konservburk skrev:Sen har vi det där fula fönstret som dyker upp när man stängt alla bilder. Det är ivägen och tar upp plats i onödan. Finns det något enkelt sätt att bli av med det?
Antar att du menar huvudfönstret "GNU Image Manipulation Program" ;)
Det är möjligt att det kallas huvudfönstret. Ett ganska förvirrande namn eftersom det bara dyker upp och är ivägen när det inte finns några öppna bilder. Ett riktigt huvudfönster borde inte försvinna så fort man öppnar en bild.
Bowmore skrev:Går inte att ta bort bara minimera.
Klart det går att ta bort. Det är bara mer eller mindre komplicerat. Open source is the shit^TM.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Konservburk skrev:Det är möjligt att det kallas huvudfönstret. Ett ganska förvirrande namn eftersom det bara dyker upp och är ivägen när det inte finns några öppna bilder. Ett riktigt huvudfönster borde inte försvinna så fort man öppnar en bild.
Kanske fel att kalla det huvudfönster, Gimp kallar det the empty image window.
The toolbox menubar has been removed and merged with the image window menubar. To be able to do this a window called the empty image window has been introduced. It hosts the menubar and keeps the application instance alive when no images are opened. It also acts as a drag and drop target. When opening the first image the empty image window is transformed into a normal image window, and when closing the last image, that window becomes the empty image window.
Men jag kan hålla med dig om att den tidigare lösningen med en menu i Verktygslådan kändes bättre. Orsaken är väl drag'n'drop-funktionen de ville införa på gott och ont!
Konservburk skrev:Klart det går att ta bort. Det är bara mer eller mindre komplicerat. Open source is the shit^TM.
Jomenvisst ;)
tweeek

Inlägg av tweeek »

Använder GIMP lite ibland, inga avancerade grejjer. 2.6an ser ju väldigt intressant ut! :]
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"