Jag säger bara XBMC . . . Wow !!!

Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Jag säger bara XBMC . . . Wow !!!

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Varför har jag inte installerat det här programmet tidigare. Det är ju helt underbart, roligt, snyggt, snabbt. Installerade det i helgen på min 64bitars Ubuntu dator (såg på svenska forumet att det inte skulle funka med 64bitars, men det gör det). Alla låtar, filmer, foton eller vad det nu kan vara samlat snyggt under samma "tak". Det finns ett gäng med olika plugins, teman och scripts. Versionen jag använder nu är en beta och den skarpa släpps nu i oktober. Testade på min jobbdator och då Windows versionen och det inget vidare kan jag säga. Fruktansvärt segt och trögt. Nu är man frälst och kommer att leka med detta program ett tag framöver. Testade innan Elisa, MythTV men jag tycker det här passar mig bäst. Sen har jag införskaffat en HDMI kabel som går från datorn till min 20" LCD TV, suverän bildkvalité, nu är "pappa" nöjd ett tag framöver :)

//Tobbe

Glömde en grej: Man behöver inte installera en massa codecs till höger och vänster, allt ingår i XBMC.
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Jag säger bara XBMC . . . Wow !!!

Inlägg av Ulsak »

TobbeT skrev:Hej,

Varför har jag inte installerat det här programmet tidigare. Det är ju helt underbart, roligt, snyggt, snabbt. Installerade det i helgen på min 64bitars Ubuntu dator (såg på svenska forumet att det inte skulle funka med 64bitars, men det gör det). Alla låtar, filmer, foton eller vad det nu kan vara samlat snyggt under samma "tak". Det finns ett gäng med olika plugins, teman och scripts. Versionen jag använder nu är en beta och den skarpa släpps nu i oktober. Testade på min jobbdator och då Windows versionen och det inget vidare kan jag säga. Fruktansvärt segt och trögt. Nu är man frälst och kommer att leka med detta program ett tag framöver. Testade innan Elisa, MythTV men jag tycker det här passar mig bäst. Sen har jag införskaffat en HDMI kabel som går från datorn till min 20" LCD TV, suverän bildkvalité, nu är "pappa" nöjd ett tag framöver :)

//Tobbe

Glömde en grej: Man behöver inte installera en massa codecs till höger och vänster, allt ingår i XBMC.
finnes en deb?
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Här finns all info om hur du installerar: http://www.xbmc.nu/index.php?option=com ... &Itemid=40

//Tobbe
martinsson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av martinsson »

klockrent Tobbe !

jag kör det utan problem på 64 bitars ubuntu, nu skall jag bara lära mig hur jag sätter upp det rätt, än så länge har jag bara lagt upp mina media bibliotek (filerna på hårddisken), streams återstår, sedan skulle det vara br att få det trådlösa tangentbordets funktionsknappar att funka (volym, mute, play/pause etc...).

Tusen tack för länken till hur man installerar via synaptic.

Fridens // Martinsson
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Finns några guider på samma sida. Kolla in menyn till vänster så hittar du hur man lägger in sina bibliotek. Jag söker efter lite kortkommandon för tangentbordet men har inte hittat nåt än. Ska bli intressant att testa den skarpa versionen som kommer i oktober. Hoppas dom har optimerat den mer så att den inte "suger" så mycket RAM som jag märkte ikväll. Öppnade systemövervakaren och xbmc.bin drar nästan 50Mb.Visserligen sitter jag på 4GB RAM och dubbla CPU:er men det märktes faktiskt idag att det gick lite segare.

Sen har jag testat Ninja pluginen...klockrent där också. Kom bara ihåg att dra igång python skriptet innan du starar XBMC. Sen är det bara att gå via Filminstickstillägg och välja och vraka bland filmer, serier (Alias, Hereos, Lost mm mm). Har testat så det funkar, sen om det är med svensk text ska vara osagt, gjorde bara en snabbkoll.

//Tobbe
martinsson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av martinsson »

Kom bara ihåg att dra igång python skriptet innan du starar XBMC.
ehumnnn... va? :)

Jag undrar mot bakgrund att jag inte får igång några av mina scripts (comedycenral, shoutcast mfl.), de öppnas (runnng) men sedan är det tyst... vad kan detta röra sig om tro ? något phytonscript kanske ?

kan du tipsa om något script som funkar hos dig ?
Användarvisningsbild
TobbeT

Inlägg av TobbeT »

martinsson skrev:
Kom bara ihåg att dra igång python skriptet innan du starar XBMC.
ehumnnn... va? :)

Jag undrar mot bakgrund att jag inte får igång några av mina scripts (comedycenral, shoutcast mfl.), de öppnas (runnng) men sedan är det tyst... vad kan detta röra sig om tro ? något phytonscript kanske ?

kan du tipsa om något script som funkar hos dig ?
Jag gjorde så här för att få fart på NinjaVideo pluginen:
* Ladda ner enligt anvisningar från http://www.xbmc.nu/index.php?option=com ... 0#comments
* Packa upp själva pluggen, kopiera den till XBMC plugin katalog (eller om det var i videokatalogen den ska ligga, testa dig fram, kommer inte ihåg)
* Packa upp VeohProxy, den kan du lägga i din hemkatalog om du vill. Jag har min under katalogen scripts exempelvis
* Sen skapara du en ny fil, döper den till ex: VeohProxy och skriver python /dittnamn/scripts/VeohProxy/här ligger filen, spara, gör filen körbar genom att högerklicka på den och välj egenskaper, fliken rättigheter, där klickar du i "...körbar"
* Jag har under sessioner lagt till så att VeohProxy startar samtidigt som jag startar datorn så att den är igång. När du har startat sessioner, välj "Lägg till..." klicka på bläddra, pila dig fram till den nyskapade VeohProxy filen, skriv en beskrivning om du vill. Klart! Starta om och kolla sen under Administration/Systemövervakten och fliken Processer att VeohProxy är igång. Sen startar du XBMC och under filmer väljer du Filminläggs....nånting (konstig översättning tycker jag :).

Kollade mer igår och jag måste säga att det är helt suveränt. T.o.m senaste Indiana Jones finns att titta på om man vill det, bra kvalité. Testade även Heroes, kalasbild där också. Sen kollade jag under musik, där finns det konserter med kända artister & grupper, en klassiker med AcDc, men där är synkningen och kvalitén inte den bästa. Det enda som kan vara att klaga på är att det inte finns möjlighet till svensk text, inte vad jag har hittat i alla fall.

PS: Kom ihåg att det kan ta en stund innan film eller vad det du vill kolla på har buffrat färdigt...ibland uppemot minuten faktiskt.

Jag har testat ett antal skript härifrån http://www.xbmcscripts.com/ men inget har funkat, verkar vara för gamla tror jag. Exempelvis Sveriges Televison, SR, Dagens TV, det står bra running, sen händer inget mer.

Lycka till

//Tobbe
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"