Lägga in filer i en FAT32-image

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Lägga in filer i en FAT32-image

Inlägg av jansson »

Hej.

Håller på och exprimenterar lite med android SDK (google android, mobil-os:et).

Man kan med ett program som följer med i SDKt skapa en fat32 image som en emulator (som emulerer en telefon med android) kan läsa som om det vore ett sd-kort som sitter i telefonens sd-kortläsare.

Problemet är att jag inte vet hur man sedan får in några filer i den. Det står nått på code.google.com/android om att man kan använda antingen mtools eller mounta filen som en loop-device.

Jag fattar mig över huvud taget inte på mtools och har ingen aning om hur jag mountar filen.

Någon som känner för att förklara lite lr kanske har någon länk lr nått.

Finns det inget program som skapar en sådan imagefil från en mapp lr dyl? Finns det inget program som kan skapa en image av innehållet på ett riktigt sd-kort?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Lägga in filer i en FAT32-image

Inlägg av mcNisse »

Du kan nog få principerna härifrån, det borde inte vara så stor skillnad på att montera en fat image och en iso image, typ enbart filsystemet....
https://help.ubuntu.com/community/MountIso
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

jansson skrev:Problemet är att jag inte vet hur man sedan får in några filer i den. Det står nått på code.google.com/android om att man kan använda antingen mtools eller mounta filen som en loop-device.
Montera som en loop-device:

Kod: Markera allt

sudo mount -oloop -tvfat filen.img /mnt
jansson skrev:Finns det inget program som kan skapa en image av innehållet på ett riktigt sd-kort?
dd
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

Tack nu funkar det.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"